שכונת רחובות ההולנדית סוערת בעקבות ניסיון נוסף להקצות שטח עבור עמותת צעירי חב"ד, שמבקשת להקים בית כנסת ומרכז רוחני בשכונה. לטענת התושבים, אין כל צורך בבית הכנסת, שכן הוא לא משרת את תושבי השכונה. עוד הם טוענים כי נפלו פגמים רבים בבקשת ההקצאה ושהיא אינה עומדת בקריטריונים שהעירייה בעצמה קבעה.
2 צפייה בגלריה
רחובות ההולנדית. דרושים מבני ציבור
רחובות ההולנדית. דרושים מבני ציבור
רחובות ההולנדית. דרושים מבני ציבור
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
לא פחות מ־300 התנגדויות הוגשו נגד הליך ההקצאה, שבימים אלה נמצא בשלבים מתקדמים, לאחר שבחודש יוני האחרון העירייה פרסמה הודעה כי התקבלה פנייה מאת האגודה להקצאת חלק מחלקה שנמצאת מאחורי בית הכנסת הספרדי בשכונה, ככל הנראה בשטח הכורכר שנמצא מאחוריו ומשמש כיום כחניה לבאי הקניון הקטן.
העמותה מבקשת הקצאת שטח של 500 מ"ר למטרת הקמת בית כנסת לתקופה של 25 שנה. בהודעת העירייה בנושא נכתב כי על פי הפרוגרמה העירונית לשטחי ציבור, אחר השימושים החסרים באיזור הוא שירות דת. התושבים מאידך טוענים שכל ההליך נגוע בחוסר שקיפות, והוסיפו שיש כנראה מי שמעוניין לשמור על עמימות ולקדם את הליך ההקצאה מבלי לשתף את הציבור אשר זכאי לקבל מסמכים ומידע בנושא.

לשמור על צביון השכונה

מאז הקמת בית חב"ד בשנת 2009 במבנה ברחוב הר ציון 4 שהיה אמור לשמש כגן ילדים, פועלת העמותה להקצאת שטח עבור פעילותה בשכונה. בכל ניסיון כזה מתעוררת התנגדות רבה מצד התושבים, שמרגישים כי נעשה ניסיון לא ראוי להפיץ רעיונות דתיים בשכונה שצביונה המובהק הוא חילוני.
באחת ההתנגדויות הבולטות נכתב כי מדובר על שכונה חילונית ברובה וכי לעמותה אין זיקה לשכונה, בטח לא זיקה המצדיקה הקצאת שטח ציבורי. עוד נכתב כי על פי הדוחות הכספיים של העמותה עיקר פעילותה הוא חלוקת מלגות, וככל הנראה לא בשכונה. זאת ועוד, כך נטען, רוב הזמן המבנה אשר משמש את העמותה כיום בשכונה מוגף וסגור, וגם כשמתקיימת בו פעילות מדובר באנשים בודדים, זאת בעוד שכלל השכונה סובלת ממחסור חמור במוסדות תרבות, חינוך רווחה וקהילה.
מגישי ההתנגדויות טוענים שבקשת ההקצאה מלווה בעמימות, שרב הנסתר על הגלוי בה, וכי תחושת חוסר השקיפות אף גדלה לאחר בקשת גילוי מסמכים.

"לא צריך עוד מבני דת"

לטענת המתנגדים, על פי המדריך העדכני השכונה אינה זקוקה לבית כנסת נוסף, ואי־אפשר לאשר הקצאה נוספת להקמתו של בית כנסת נוסף. המתנגדים טוענים כי קיים מדריך עדכני להקצאת שטחים משנת 2018 שאושר בהחלטת ממשלת ישראל, על פיו בין היתר יש להימנע מהקצאת מגרש למוסד בודד תוך העדפת שילוב של מספר מוסדות באותו מגרש.
2 צפייה בגלריה
שכונת רחובות ההולנדית
שכונת רחובות ההולנדית
שכונת רחובות ההולנדית
(צילום: אבי מועלם)
עוד עולה כי יש לבצע התאמה פרטנית של מאפייני אוכלוסיית היעד, כאשר המאפיינים הדמוגרפיים של האוכלוסייה משפיעים באופן מכריע על סוג והיקף צורכי הציבור שיידרשו באותה השכונה, נתונים שמעלים ספק לגבי נחיצות המוסד דווקא ברחובות ההולנדית. מהפרוגרמה הלא עדכנית לא עולה צורך במבני דת, אלא דווקא יש מחסור במבני חינוך מיוחד, מבני תרבות, קהילה ורווחה.
עוד טוענים המתנגדים כי משקיים נוהל עדכני יש לערוך את הפרוגרמה על פיו, ולבצע את הקצאות השטחים על פי העקרונות שנקבעו בו, משום שלא נערכה על פי המדריך, היא אינה עדכנית ואינה רלוונטית, ולכן גם ההקצאה שתיעשה על פיה עומדת בניגוד לאמור בנוהל משרד הפנים ובקריטריונים שקבעה עיריית רחובות בעצמה.
"מדובר בקומץ אנשים שמבקשים להכתיב לנו סדרי עולם בשכונה, ייקחו לנו את החניה של הקניון, וזה עוד לפני שבכלל דיברנו על מוסדות התרבות והרווחה שחסרים לנו בשכונה. מה יעזור לנו עוד בית כנסת ריק?"
"זו כבר פעם שלישית שמנסים להעביר את בניית בית הכנסת הזה", אומרת אחת התושבות בכעס, "למה אנחנו צריכים בכל פעם להילחם נגד קבוצה של אנשים שאין להם שום קשר לשכונה ולצביון שלה, שמבקשים לקבל במתנה שטחים ציבוריים כדי להטיף לנו על אורח החיים שלהם? ברור שהרוחות יהיו סוערות, גם המבנה שהיום הם נמצאים בו ריק רוב הזמן, כשהוא לא ריק יש בו אנשים לא מהשכונה ואין להם מניין, למה להקצות להם שטח ציבורי בשכונה שלנו? אין לנו גנים דתיים בשכונה, אין בתי ספר או מוסדות אחרים, זו שכונה חילונית ברובה".
תושב נוסף מהשכונה, מספר שהוא עובר באופן קבוע ליד המבנה הקיים של העמותה, אשר לטענתו רוב הזמן עומד סגור. "מדובר בקומץ אנשים שמבקשים להכתיב לנו סדרי עולם בשכונה, שטח של 500 מטרים, ייקחו לנו את החניה של הקניון, וזה עוד לפני שבכלל דיברנו על מוסדות התרבות והרווחה שחסרים לנו בשכונה. מה יעזור לנו עוד בית כנסת ריק? איפה ההיגיון?".
תגובת העירייה: "עמותת בית חב"ד רחובות ההולנדית הגישה בקשה להקצאת קרקע לבניית בית כנסת בשכונת רחובות ההולנדית. הליך הדיון בבקשה להקצאה נערך בהתאם לנוהל שקבע משרד הפנים בנושא זה. במסגרת ההליך התקבלו התנגדויות לאישור ההקצאה, והמתנגדים יישמעו על ידי ועדת ההקצאות בטרם תתקבל כל החלטה בעניין".