הפיצוץ הגדול שפקד את ביירות והוביל להרוגים, פצועים ומאות אלפי חסרי בית, עורר חשש כבד בקרב תושבים המתגוררים סמוך למפרץ חיפה על מפעליו והאמוניה שמאוחסנת בהם, אך מומחה בתחום מזהיר שגם ברחובות יש סיבה לדאגה, וקורא למקבלי ההחלטות להתעורר.
2 צפייה בגלריה
מחלבות תנובה
מחלבות תנובה
מחלבות תנובה
(צילום: אבי מועלם)
את האזהרות הללו משמיע השבוע יהודה כפיר, תושב גבעת ברנר, לשעבר מנהל אגף התשתיות בעיריית רחובות, המשרת עד היום במילואים בתחום הבינוי המבצעי והמיגוני, ונחשב לשם דבר בתחום. לדבריו, הלא מרגיעים, לציבור אין מידע או מושג לגבי הסכנות הקיימות בתחום החומרים המסוכנים בסביבת מגוריו.
"רוב האנשים לא רוצים לדעת, אני חושב שזה חשוב שאנשים ידעו וידרשו מנבחרי הציבור לוודא שיש כמה שפחות דברים מסוכנים בסביבת המגורים שלהם. המדינה נעשית צפופה יותר ויותר וכל הזמן מאשרים בנייה ליד מקומות שהיו מבודדים ולא ערים מספיק לסכנות שקיימות", הוא מסביר.
יש ברחובות סכנה כמו בביירות?
"לשמחתנו חומרים כמו שהיו במחסן בביירות אולי לא קיימים באזורנו, אבל אמוניה למשל קיימת בכמויות גדולות יחסית למה שיש בארץ. במחלבת תנובה ובגלידות פלדמן השוכנות ברחובות הסכנה היא לא דווקא פיצוץ אלא דליפה של אמוניה. מדובר בחומר מאוד רעיל שעלול גם להרוג. הגז הזה משמש לתהליך של קירור. זו החלטה כלכלית, אפשר לקרר בשיטות יותר בטוחות אבל לאותן חברות זה לא משתלם".
דליפת אמוניה אינה תרחיש דמיוני ברחובות. ב-28 לאפריל 2018 אכן התרחשה דליפת אמוניה ממפעל "גלידות פלדמן" באזור התעשייה בקריית משה. תושבי שכונת רחובות ההולנדית הסמוכה נקראו להסתגר בבתיהם, ומאוחר יותר אף הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה שהסתיימה לטובת התושבים.
2 צפייה בגלריה
מחלבות תנובה
מחלבות תנובה
מחלבות תנובה
(צילום: אבי מועלם)
כפיר מסביר שבעבר גם חברת 'תנובה' וגם 'גלידות פלדמן' היו רחוקים מבתי התושבים אך מאז שהעיר התרחבה ובתי התושבים התקרבו למפעלים עלתה גם הסכנה.
"אני חושב שזה חשוב להפחית את הכמויות עד להפסקת השימוש באמוניה", קובע כפיר ומוסיף: "החברות האלה לצערי, אם לא ידרשו את זה מהן, לא יבואו מיוזמתן ויעשו את זה. אני חושב שזה חשוב שהציבור ידע וידרוש ומקבלי ההחלטות ייקחו את זה בחשבון, כשעושים רישיון עסק לפחות לבוא בדרישות. אם לא מיד אז לפחות שיראו שבתוכנית רב שנתית שהם מורידים את הכמות, הם לא יכולים להמשיך כך לנצח. מקרים כמו ביירות יכולים לקרות בארץ בצורה כזאת או אחרת, צריכים להיות מודעים לסכנות ולהילחם בסכנות, ולפעול לטובת העניין".
מתנובה נמסר: "מחלבת תנובה ברחובות פועלת על פי ההנחיות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה ופיקוד העורף, לרבות מרחקי ההפרדה הנדרשים מאוכלוסיה. בשנים האחרונות הושקעו מיליוני שקלים במיגון מיכל האמוניה בשריון מתכתי בסטנדרטים הגבוהים בעולם, בהתקנת מערכות הגנה אוטומטיות למקרה של דליפת אמוניה וכן הוכשרו צוותי תגובה מקצועיים למידת הצורך. יצויין, כי הפחתת השימוש באמוניה נמצאת על סדר יומה של החברה".
תגובת גלידות פלדמן, והעירייה יתפרסמו כשיתקבלו.