"זו הגינה עם הכי הרבה תלונות", אומר סגן ראש העירייה ומחזיק תיק חזות העיר, חבר מועצת עיריית רחובות יניב מרקוביץ', על גן הפלסטיק במרכז העיר, שעומד לעבור בקרוב שדרוג משמעותי לאחר תהליך של שיתוף ציבור שקיימה העירייה. "אני קורא לזה המקום שבו התחילה מחאת הזבל, ובאמת מדובר בגן מרכזי שלאורך השנים העירייה עשתה בו עבודות של מתיחת פנים".
4 צפייה בגלריה
מרקוביץ' ותושבים
מרקוביץ' ותושבים
מרקוביץ' ותושבים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:

עיכוב בגלל הצנרת

גן הפלסטיק, או בשמו הרשמי גן גורודסקי, נחשב לאחת הגינות המוכרות בעיר, כיוון שהוא ממוקם בלב שכונת מגורים ותיקה. בגינה יש מתקני משחקים ונדנדות, מדשאות ואיזור של מתקני כושר למבוגרים. עם השנים, כך מספרים תושבי המקום, בוצעו שדרוגים קלים בגינה, אך היא סבלה מבלאי, זבובים ויתושים בשל חוסר תחזוקה, והיה צורך לקיים בה שיפוץ נרחב כדי להחזיר עטרה ליושנה.
מרקוביץ' הסביר השבוע ל"מיינט רחובות" כי לא בוצעה בגן תוכנית נרחבת של שיפוצים עד עתה, בגלל בעיות ניקוז ‑ קווי מים וביוב שעוברים מתחת לגינה, שהיו זקוקים לתיקון.
4 צפייה בגלריה
גן הפלסטיק ברחובות
גן הפלסטיק ברחובות
גן הפלסטיק ברחובות לפני המהפך
(צילום: אביגיל קדם)
"לפני חצי שנה קיבלנו החלטה שאנחנו מיישרים את כל העבודות מסביב לגן מתוך הבנה שכל עוד הוא יישאר כמו שהוא, הוא יהווה צלקת מכוערת בלב העיר".
כעת, לאחר שדרוג התשתיות, יוצאת לפועל תוכנית נרחבת לשיפוץ ושדרוג הגן, בעלות של שלושה מיליון שקלים. השיפוצים יימשכו שלושה חודשים מהרגע שיחלו.
מרקוביץ' מסביר שהשדרוג כולל הריסה מוחלטת של הגן כמו שהוא היום, אך ללא פגיעה בעצים – שיישארו בו וישומרו.
"בגן עצמו הולכים להיות חמישה מתחמים מרכזיים – מתחם כושר לגיל השלישי ומתחם משחקים מרכזי לבוגרים, ובצמוד אליו לפעוטות. מתחם נוסף יכלול מתקני ספורט אתגרי לבני נוער עם משחקי חבלים וטיפוס, כמו גם מתחם כושר. בנוסף, יוקם שביל לבימבות עבור ילדים קטנים, מתחמי ישיבה ודשא, ומה שנמצא כרגע בסימן שאלה ‑ האם להגדיר מתחם מסוים לכלבים.
"בנוסף אנחנו מפקיעים מטר לכל כיוון לטובת יצירת 40 מפרצי חניה לתושבי האיזור, כיוון שיש בו מצוקת חניה גדולה".

מה אומרים התושבים

מינה גרף, צביקה קלינגר וליאורה ולינסקי, הם תושבים שמתגוררים בסמוך לגן. "אני גר 15 שנה בשכונה ויש לי ארבעה ילדים, אז הם די נהנו ועדיין נהנים מהגן, והיה חשוב לנו לקדם שיתוף לאור העובדה שהגן היה ישן, לא מתוחזק ומלא יתושים וזבובים. לפני חמש שנים ניסינו לקדם את הנושא והקמנו ועד שכונתי, אבל דבר לא התקדם. היו הבטחות, ובסופו של דבר כשיניב נכנס לתפקיד, התשתיות השתפרו פלאים והשלב הבא היה להיכנס לעובי הקורה, והחלו לקדם את שיפוץ הגן", אומר קלינגר.
4 צפייה בגלריה
מלול
מלול
מלול
(צילום: רמי זרנגר)
"אני חושבת שגן הפלסטיק הוא לא כזה נורא", אומרת ולינסקי. "כל הזמן משפצים אותו. נכון שבטלאים וללא תוכנית מעמיקה, אבל הגינה עצמה יפה ומשרתת את תושבי השכונה. ההתייעצות עם התושבים היתה צעד מעולה. ברור שלא כל אחד יקבל את מה שהוא רוצה, אבל תחושת השותפות היתה מאוד מכבדת. אני חושבת שהסוגיה המרכזית פה היא הצרכים של תושבי השכונה מול הצרכים הרחבים יותר של האיזור. אנחנו, כתושבי השכונה, מאוד מעוניינים לשמור על צביון השכונה ויש לנו יתרון שאנחנו גרים בשכונה שקטה ואינטימית, ומצד שני אנחנו במרכז העיר. ומכאן מגיעה הסוגיה לגבי כל אחת מההחלטות. אני חושבת שההחלטה צריכה להתקבל על בסיס השאלה את מי אנחנו רוצים לשרת. יצטרכו בשלב מסוים לתת תעדוף לפי צרכים, ולפי זה לקבל את ההחלטה".
ולינסקי מעלה סוגיה חשובה שהתושבים מבקשים לתת לה מענה בתוכניות, והיא פתרון להולכי רגל באיזור החניון במפגש הרחובות בר שאול והעבודה. כיום התושבים והילדים שהולכים לבית הספר נאלצים ללכת בתוך החניון, בין המכוניות.
4 צפייה בגלריה
גן הפלסטיק ברחובות
גן הפלסטיק ברחובות
גן הפלסטיק ברחובות
(צילום: אביגיל קדם)
"חייב להיות מסלול הליכה מסודר שמתחיל ממרכז העיר וממשיך עד לבתי הספר כדי לשפר את הבטיחות", היא אומרת.
"אני אדבר בשם אנשים שגרים בבניין ברחוב העבודה 11", אומרת גרף. "הם העלו באירוע שיתוף הציבור את העובדה שהם סובלים מרעש בתוך הבתים שלהם, ואני שואלת: האם כשתהיה גינת כלבים היא תהיה פעילה בשעות הלילה? כי אותם אנשים ‑ הם יסבלו פעמיים, פעם אחת כי יש להם גינה מתחת לבית ופעם שנייה כי בכל זאת יבואו אנשים בשעות מאוחרות לגינה. וגם, האם כשתהיה גינת כלבים ייאסר על כלבים להיכנס לגן הפלסטיק? גם אנשים עם כלבים התנגדו לגינת הכלבים, כי מי שיש לו כלב קטן לא מעוניין בגינה, ואם היא תוקם ייאסר עליו להיכנס לגן הפלסטיק כולו למעט גינת הכלבים, אז איזה פתרון מציעים להם?".
"בגן הולכים להיות חמישה מתחמים מרכזיים – מתחם כושר מותאם לגיל השלישי ומתחם משחקים מרכזי לבוגרים, ובצמוד אליו לפעוטות. מתחם נוסף יכלול מתקני ספורט אתגרי לבני נוער עם משחקי חבלים וטיפוס, ומתחם כושר"

תוכנית מודולרית

ביום שני השבוע התקיים אירוע שיתוף ציבור ובו העלו התושבים שאלות הנוגעות לתוכניות לגן הפלסטיק. בין היתר עלו השאלות על צורת החניות החדשות (40 החניות האלכסוניות ברחוב בר שאול), סוגיית הקמת בית הרופאים ברחוב יעבץ, שימשוך תושבים מכל העיר שיחפשו חניה בשכונה השקטה, וכן גינת הכלבים.
"מאחר והגן משמעותי, עם הרבה ביקורים ומשתמשים, הוא מדורג במקום הראשון במספר תלונות שנפתחות עליו", אומר מרקוביץ'. "עשינו תוכנית מקיפה, אך עם זאת היו דילמות, ואחת מהן היא הקצאת שטח לגינת כלבים, כשנכון להיום כל השטח משמש כגינת כלבים גדולה. ראש העירייה ואנחנו חשבנו שבאזורים מסוימים מקבלים בברכה גינת כלבים, ויש שמקבלים בביקורת, וביקשנו מהמתכננים לבחור מתחם מרוחק מבתי מגורים, אבל רצינו להראות את התוכנית לתושבים ולשמוע את דעתם. לא הצגנו תוכנית סופית, היא ניתנת לניוד לפי האפשרויות בגן, ולכן אמרנו למתכננים שאנו מעוניינים לקבל את הערות הציבור, וככל שנקבל את ההערות ניישם אותן בתוכנית".
ראש העירייה רחמים מלול מסכם: "אנו פועלים כל העת לחידוש גנים בעיר, במקביל להקמת גנים חדשים, ונגיע לכל השכונות בעיר. שיתוף הציבור בנושא נועד להציג לתושבים שחפצים בכך את התוכניות שלנו ולשמוע את דעתם בנושא".