יומיים לפני תחילת שנת הלימודים קיבלו עשרות הורים הודעה כי צהרון רשת חוויות אליו ילדם רשום לא יפתח בסופו של דבר בשל מיעוט נרשמים. זוהי תופעה שחוזרת על עצמה בכל שנה, אך השנה נראה כי ישנה עלייה בכמות התלונות וכי לא מדובר בכמה גנים בודדים אלא על תופעה עירונית.
1 צפייה בגלריה
צהרון
צהרון
צהרון
(ארכיון: שירות מיינט)
קראו גם:
"גיליתי שבעלי קיבל הודעה לנייד שלו שבסופו של דבר הילד שלנו לא רשום לצהרון", מספרת עינת, אמא לילד שנרשם לצהרון חוויות. "נרשמתי בזמן, שילמתי דמי רישום, לא חיפשתי מסגרת אחרת כי הייתי בטוחה שאני מסודרת, ויומיים לפני מודיעים שבעצם לא? ומה אני אמורה לעשות בראשון לספטמבר? אין לי קרוב לבית או לגן צהרון פרטי, אני ובעלי צריכים לחזור לעבוד, מה הפתרון שמציעים לנו? או שלא מציעים פתרון?"
גם ברחובות ההולנדית תופעה דומה. אמא לילד שרשום לצהרון חוויות מספרת שהיום בבוקר קיבלו הודעה דומה ובה הוסבר להם שאין צהרון. חלק מההורים הלכו למשרדי חוויות להבין את פשר ההודעה, שם נמסר להם כי מדובר על מיעוט נרשמים – המינימום הוא 16 ילדים, ואצלם בגן יש 15 נרשמים.
"בזמן קורונה וקושי כלכלי מאלצים הורים להתחיל לחפש פתרונות יקרים באלפי שקלים במקום שהעירייה תעזור במה שהיא הבטיחה וכבר שילמנו עליו מקדמה של 600 שקל", היא אומרת. "יש לפחות ארבעה גנים בהולנדית שאני יודעת עליהם, שיודיעו מראש בזמן הרישום שאנחנו לא יכולים לסמוך עליהם וצריך לשריין תוכנית חלופית או לסיים לעבוד בצהריים", היא מוסיפה. "יותר חשוב להם צהרונים מלאים וצפופים מאשר לפתוח צהרון ל-14 ילדים, מה שאמור דווקא להיות יתרון בזמן קורונה".
לפני מספר חודשים, כחלק מצעדי המחאה נגד רשת חוויות לאור התנהלותם בתקופת הקורונה ואף לפניה, קראו בהנהגת ההורים שלא לרשום את הילדים לרשת חוויות ואף דרשו מהנהלת העירייה לבחור חברה אחרת לניהול צהרוני גני הילדים בעיר. ההרשמה התקיימה ולכאורה הורים כן החליטו להצביע ברגליים שכן כמות ביטולי הצהרונים לעומת שנים קודמות בשל חוסר הרשמה הנו גבוה.
מהנהגת ההורים העירונית ברחובות נמסר כי "ביום חמישי נערכה פגישה בעירייה עם מחלקת חינוך ומנכ"ל חוויות ונציגי הנהגת ההורים. נציגי ההנהגה קיבלו את נתוני ההרשמה לפיהם השנה נרשמו כ-600 ילדים פחות לצהרונים לעומת השנה שעברה. גם לאחר החלטת ראש העיר לפתוח צהרונים מ-16 ילדים ומעלה, עדיין יש קבוצות שבהן חסר ילד אחד או שניים על מנת להגיע לסף המינימום. כך נותרו למעלה מ-200 ילדים ללא מענה של צהרון.
"אנחנו מזכירים כי לטענת חוויות, שמפעילה את הצהרונים העירוניים מהיקרים ביותר באזור, אחת הסיבות לעליית המחיר של הצהרון הוא מתן מענה לקבוצות קטנות - אך למרות זאת עדיין ילדים רבים נותרו ללא מענה. בנוסף, יש השנה באופן חריג הרבה צהרונים עם ילדים מעורבים בגילאי טט"ח וחובה ביחד - פער גילאים גדול מדי. הנהגת ההורים דרשה בפגישה: 1. להודיע בדחיפות בהולה להורים שלא נפתח עבורם צהרון, על מנת שיוכלו למצוא פתרון אחר ל-ראשון בספטמבר. 2. שייתנו להורים דרכי התקשרות על מנת לעבור גן עם צהרון.
"יצוין, שהנהגת ההורים צפתה מבעוד מועד את הסיטואציה, ועל מנת שלא ייווצר מצב של הורים שתקועים ברגע האחרון ללא מענה, דרשה מחוויות לעלות בהרשמה לצהרון במקביל להרשמה לגנים. חוויות הבטיחה לעשות כן - אך בפועל לא עמדה בסיכום ופתחה את ההרשמה לצהרון חודשים לאחר ההרשמה לגן וברגע האחרון - בחודשי הקיץ בלבד. כך, הורים לא יכולים לדעת האם בגן שנרשמו אליו יש או אין צהרון, וגם בערעור על הגן לא ניתן לקחת בחשבון את נושא הפתרון של הצהרון וכך נוצר מצב שהורים רבים משובצים לגן ללא צהרון וללא אפשרות לשנות את רוע הגזירה יומיים לפני פתיחת שנה"ל.
"הנהגת ההורים מצרה על כך שרשת חוויות שוב לא עמדה בהתחייבותה לפתוח את ההרשמה במקביל לגנים, שוב לא רואה את צרכי ההורים וטובת הילדים, והגיעה שוב לפתחה של שנת הלימודים עם ילדים שנותרו ללא מענה תוך הפגנת זלזול בוטה בהורים".
מרשת חוויות ועיריית רחובות טרם התקבלה תגובה.