התלונות על רשת "חוויות" ממשיכות להצטבר ונראה כי לא נמצאו פתרונות לנושאים רבים וההורים עומדים מול שוקת שבורה. למרות פרסומים של חוויות על פתיחת קייטנות הקיץ וההרשמה לצהרוני גני הילדים בשנה הבאה, הורים רבים טוענים שהתנהלות הרשת לאחרונה מעלה סימני שאלה רבים.
י', תושב העיר, רשם את בנו לחוג של מרכז הידע "סאן ספארק" לפיתוח אפליקציות במרכז ששייך לרשת חוויות ושילם עבורו 4,000 שקלים. לפני פרוץ מגיפת הקורונה הבן הספיק להגיע לשישה שיעורים בלבד, ועם תחילת המגיפה החוג הפך למקוון אך הדבר לא התאים למשפחה.
"אני לא שילמתי 4,000 שקל על קורס במחשב", אומר י'. "ביקשתי להפסיק אותו. שלחתי הודעות ולא קיבלתי שום מענה. הכסף ממשיך לרדת מהחשבון ועכשיו פתאום הרשת חזרה לעבוד אחרי חודשיים ומתנהגת כאילו שום דבר לא קרה מעולם. אומרים לך שאם אתה רוצה לבטל חוג אתה צריך למלא טופס בקשה לביטול החוג, והם יענו לך תוך 45 ימים. מה זה הדבר הזה? אתם הפסקתם את החוג, אתם לא יכולתם להעביר אותו, ועכשיו אתם אומרים שעוד חודשיים תענו לי אם אני זכאי או לא לבטל את החוג ותמשיכו לגבות את הכסף? כולם באותו מצב ואנשים חושבים פעמיים אם בכלל להוציא כסף, ובטח 4,000 שקלים".
י' מעלה שאלות בנוגע להתנהלות הרשת: "מה הקשר בין רשת חוויות לעיריית רחובות? מה רואה האזרח כשהוא מתקשר עם רשת חוויות? את הסמל של העירייה למעלה, אבל זו לא חברת בת של העירייה. חוויות מציגה את עצמה כזרוע הארוכה של העירייה אבל לא קשורה אליה, זו חברה עצמאית פרטית, גוף עצמאי. פה הכשל ופה האכזבה. אני אומר, 'רגע, אני חשבתי שיש פה שיקולים אחרים ושאני עבדתי מול חברת בת של העירייה'. זו נקודה ששווה הבהרה. יידוע של הציבור מול מי הוא מתקשר כשהוא מתקשר מול רשת חוויות. זה עירייה או לא עירייה? ברור שלעירייה נוח כאשר רשת חוויות עושה דברים טובים ולהצטלם כאילו העירייה עושה פעולות חברתיות. הבעיה מגיעה כשיש כשל, כשיש מגיפה".
"זה עסק והוא צריך לתת שירות"
גם עידו, הורה אחר, מספר שהגיע עד למשרדים של חוויות ומצא דלת סגורה. לטענתו, רק אחרי שהתקשר ושאל מדוע סגור נאמר לו שיש דלת צדדית. "אם לא היו אומרים לא הייתי יודע. הורה שמגיע חושב שהמקום לא פועל", הוא טוען. "הגעתי משתי סיבות. בתחילת תקופת הקורונה פיטרו אותי מהעבודה ואת אשתי הורידו לחצי משרה והגענו למצב שאנחנו צריכים לצמצם - גם חוגים וגם צהרונים. אני בבית ואשתי עובדת חצי משרה. שילמנו כסף על מאי, על יוני, ולא היה עם מי לדבר. התקשרנו ושלחנו מיילים. חודשיים לא היה עם מי לדבר אבל הם עדיין חייבו אותנו. אז נגיד שהם לא עבדו, למרות שזה לא מקובל שלא יהיה מישהו שיענה לאימיילים וטלפונים. שימו מישהו מהבית, אתם נותנים שירות לקהילה שלמה, זה עסק והוא צריך לתת שירות ואנחנו משלמים עליו והוא לקוי, לא היה עם מי לדבר בכלל".
לדבריו, חוסר הוודאות באותה התקופה היה קשה מנשוא. "2,000 שקלים חויבו על צהרונים, ועד חודש יולי לא היו החזרים".
לדבריו, רק לאחר שהלך פיזית למקום ונפגש עם מנכ"ל הרשת הוא קיבל מענה. "המקום היה ריק", הוא ממשיך, "ככה לא אמור להיראות מקום בזמן משבר".
עוד לדבריו, בשכונת מגוריו רחובות ההולנדית, היו גני ילדים, ובהם הגן של בנו, שאליו הביאו ילדים מגני ילדים אחרים בשכונת כפר גבירול הסמוכה, בניגוד להנחיות משרד הבריאות בנושא הקייטנות. "הכניסו תשעה ילדים ושאלתי את המנכ"ל על הנושא והוא הוציא הנחיות שאני לא יודע ממתי הן, אמר שזה מותר. מהר מאוד הבנתי שאין עם מי לדבר כי זה עניין כלכלי, ואם זה ככה אז לא מקובל עלי שהילדים שלי יהיו בסיכון בגלל עניין כלכלי וכסף".
אם נוספת שילדיה לומדים ברשת חוויות, טוענת שבשבוע שעבר וגם השבוע הילדים בקייטנה בגן דביר בעיר היו ללא ציוד כלל. "כל היום הם משחקים בחצר כי אין למובילת הצהרון מה לעשות איתם בתוך המבנה. אין משחקים, אין יצירה. הם פשוט לא התארגנו ואין לילדים מה לעשות חוץ ממשחקים בחצר", היא אומרת. "ביקשנו ופנינו וזו פשוט חוצפה. ילדים שבוע שלם משחקים בחצר, מותשים מהחום כי אין מה לעשות בתוך הגן, בושה וחרפה".
מחכים למלול
שירלי מויאל, נציגת גנים ברחובות החדשה בהנהגה העירונית ויו"ר ועדת צהרונים בהנהגת ההורים, מסבירה שהבעיות עם הרשת החלו עוד טרם תקופת הקורונה, וכעת הלכו והתעצמו. "הם רוכבים עכשיו על הקורונה, אבל אני פה שנתיים וכל הבעיות לא חדשות", היא טוענת.
"כל היום הם משחקים בחצר כי אין למובילת הצהרון מה לעשות איתם בתוך המבנה. אין משחקים, אין יצירה"
מויאל מונה שורת בעיות שמצריכות לדבריה טיפול מיידי: "יש תחלופה מטורפת של סייעות, זה גורם לחוסר יציבות בגנים, הצוותים לא עוברים הכשרה. יש סייעות מדהימות בחוויות עם נתינה מכל הלב, אבל יש גם צוותים שלא יודעים להתנהל עם ילדים וחייבים נוהל מוסדר, לא יכול להיות שיום לפני הקייטנה יכתבו שמחפשים סייעות למחר".
נושא בוער נוסף הוא ההזנה. "יש תקלות קבועות עם האוכל, אין מנות טבעוניות, אין מזון לילדים אלרגניים, יש איחורים והשארת אוכל בחוץ", ובנושא החזרת הכספים היא טוענת שהמצב קטסטרופלי, "אין שקיפות בתמחור הצהרונים, כל שנה יש ניסיון להעלות את המחיר של הקייטנות והורים עדיין רודפים אחרי הכספים שהיו אמורים להחזיר להם".
עם זאת לדבריה, בימים האחרונים ההורים מרגישים יחס אחר לסוגיות שהועלו מצידו של ראש העירייה רחמים מלול. "הוא קשוב לנו ואנחנו ממתינים לשיחה איתו בימים הקרובים. התחושה שהוא הבין את הדברים".
מחוויות נמסר: "הרשת ממשיכה לתת מענה להורים, בהתאם למגבלות בעקבות משבר הקורונה, וקיימה השבוע שיחת לייב בפייסבוק עם המנכ"ל, שבמהלכה טיפלו הצוותים בפניות פרטניות. בנוסף נפתח מייל ייעודי לפניות בגין החזרים, כאשר עד כה הושבו כ־3.5 מיליון שקלים לתושבים. במקביל, הרשת מפעילה קייטנות לילדי העיר ומנהלת את תהליכי הרישום לצהרונים לצד המשך קיום פעילויות בהתאם לתו הסגול ולהנחיות המשתנות של ממשלת ישראל. אנו קשובים להורים, נמשיך לעשות ככל הניתן לעמוד בדרישות הציבור ובאתגרים של משבר הקורונה".