אכזבה בקרב הורים במסלול הדמוקרטי שפועל בשנים האחרונות בבית הספר היסודי רמת אלון בעיר. בשנה האחרונה החליטו הורים רבים לעזוב את בית הספר לאחר שנכחו לטענתם להבין כי אין הבדל של ממש בין המסלול הזה לבין בתי ספר רגילים וערכי הדמוקרטיה על פיהם אמור בית הספר לפעול כלל אינם מיושמים. הורים סיפרו השבוע לידיעות רחובות על התחושות הקשות ועל הפער בין מה שהובטח להם ואמור להיות לבין המציאות בפועל, שהוביל השנה לעזיבה המונית ולצמצום מספר הכיתות. "במקום לצמוח ולהתפתח, המסלול הדמוקרטי ברמת אלון קמל", אמרו ההורים.
הרעיון והביקוש
בית הספר רמת אלון אשר בשכונת קרית דוד ברחובות נחשב עד לאחרונה לאחד מבית הספר היסודיים היוקרתיים והטובים ביותר בעיר רחובות. מצד אחד, נחשב לבית ספר על-אזורי, כך שהגיעו אליו ילדים מכל רחבי העיר ויישובי הלווין, ומצד אחר, בית הספר יצר מסלול "ברוח החינוך הדמוקרטי", משמע, שבכל שכבת גיל תהיה כיתה אחת או שתיים (מתוך כשלוש בממוצע) ובהן הילדים ילמדו ברוח השוויונית-דמוקרטית, כפי שמקובל בלימודים מסוג אלה בבתי ספר דמוקרטיים אחרים בכל רחבי הארץ.
קראו גם:
למעשה, משרד החינוך לא מאפשר כיום לפתוח בתי ספר ייחודיים או מגמתיים בנושא מסוים (בית ספר לאמנות, טבע, דמוקרטי ועוד), ולכן העירייה פנתה לפני כחמש שנים לבתי הספר השונים בעיר, והציעה להם - איזה מהם יהיה מוכן ליישם תוכנית דמוקרטית זו ולשלב אותה כחלק ממערך בית הספר.
כיום ישנם ברחובות ארבעה גני ילדים המחנכים את הילדים ברוח הדמוקרטיה, ואפילו חטיבת הביניים ויצו תפתח בשנה הבאה ברוח הדמוקרטית, ועל כן המנהלת של בית הספר היסודי רמת אלון, רונית מוסלר, אהבה את הרעיון – יש בהחלט ביקוש לנושא, והחליטה לאמץ לחיקה את רעיון הדמוקרטיות בבית הספר. כלומר, מתוך שכבות א' עד ו' בבית הספר, כמחצית עד כשני שליש מכיתות בית הספר החלו להעביר את התכנים באופן דמוקרטי.
"איפה הדמוקרטיה?"
נ' (השם המלא שמור במערכת) מספרת: "חינוך דמוקרטי יושב על ספקטרום מאוד רחב, אבל הרעיון הוא שצריך לשים את הילד במרכז. התכנים צריכים לבוא ממה שהילדים מביאים איתם, וגם לתת כבוד לכולם: שיעורי בחירה לילדים, הם משתתפים בוועדות, פרלמנט, הרבה יותר כבוד לתהליך הלימוד, ופחות מבחנים – יותר חשוב שכל ילד יציג מה שיש לו לתת".
אלא שעברו חמש שנים מפתיחת המסלול הדמוקרטי בבית הספר, וההורים החלו לשים לב, כי התכנים המועברים במהלך היום – כלל אינם ברוח הדמוקרטיה, כפי שחשבו תחילה בעת הרישום לבית הספר, והחלה עזיבה המונית.
א' שבתה עולה בשנת הלימודים הקרובה לכיתה ג' בבית הספר, מספרת: "אני מאוד מרוצה מבית הספר, אבל אני מאוד מאוכזבת מכל הצד הדמוקרטי שהוא אמור לתת. ברחובות יש גנים דמוקרטיים מעולים, ואין ספק, שמגיעים לפה מכל רחבי העיר – מתוך רצון להמשיך את מה שקורה בגנים. אבל ההורים מגלים את המציאות ואז הם מתאכזבים".
נ' מוסיפה כי "המורות בבית הספר לא קיבלו שום הכשרה ללמד באופן דמוקרטי. אין שום ליווי מקצועי למורים – ולצערי זה כך מתבטא לאורך כל היום, וההורים קולטים את זה".
א' מגבה אותה: "זה אמנם לא בית חרושת לציונים, אבל הרעיון שתהיה הרבה בחירה לילדים, למידה מתוך חוויה, אבל בפועל מקבלים בית ספר רגיל, ועובדים לפי חוברות. השנה היה מבדק לילדים, וזה בטח משהו שלא צריך להיות בכיתה ב'. אין מעורבות של הורים – רק יידוע שלהם".
צמצום כיתות
א' מספרת, כי כשבית הספר התחיל את התוכנית שלו לפני כחמש שנים: "הגיעו אליו מכל רחובות, זה היה מאוד טרנדי - וכמות הילדים הוכפלה משמעותית. אבל השנה התחיל מצב בדיוק הפוך – ההורים התחילו להתאכזב, ראו שזה בית ספר רגיל לכל דבר, ויש נטישה משמעותית - הבינו שהלימודים לא בערך הדמוקרטיה. מה שקורה בפועל ולקראת שנה הבאה, שבכל שכבה שהיו שתי כיתות דמוקרטיות תהפוכנה בשנת הלימודים הבאה לכיתה דמוקרטית אחת. יש עזיבה משמעותית של לפחות 40% מהילדים במסלול הדמוקרטי – כ-60 ילדים, כלומר כעשרה ילדים מכל שכבה בממוצע".
את יכולה לתת דוגמה לאירוע "דמוקרטי" איכותי שקרה לאחרונה?
נ' מספרת כי בתה לומדת בכיתה ג': "הילדים החליטו שהם רוצים להעלות מופע לסיום השנה, וכללו קטעי ריקוד, הצגה, מוזיקה מקורית, ויצרו את הכל למשך 40 דקות. הילדים רצו לבטא את עצמם, והמורות החליטו להקדיש לזה זמן איכות להכנת המופע. החודש הזה של הפקת המופע היה משמעותי עבורם לא פחות מלימוד עברית או חשבון – וכך הילדים היו עסוקים בהגשמה עצמית ודמוקרטיה".
"אין לנו חלופה"
נ. מספרת כי על אף האכזבה הרבה, היא תמשיך ותשאיר את ילדותיה בבית הספר: "מעציב אותי שעוזבים ילדים. הגיעו לפה הרבה הורים עם ילדיהם בעקבות רצון ללמוד ברוח דמוקרטי, ויש הרבה ביקוש – חלק מההורים מסיעים את הילדים שלהם 20 דקות כל בוקר כדי להביא אותם לבית הספר. אבל לא מתחזקים את בית הספר כמו שצריך, לא ממלאים אותו בתכנים מתאימים. ולכן ההורים גילו את זה על בשרם, ומושכים את הילדים החוצה לבתי ספר חלופיים, כמו בית הספר הפתוח, האנתרופוסופי ועוד".
מה את בעצם רוצה שיקרה?
א': "קודם כל, ליידע את ההורים החדשים מילדי הגנים – ולהסביר להם לאן הם נכנסים. יש אי-הבנה, וההורים לא מקבלים הסברים. שנית, אני רוצה שיהיה שינוי מבפנים – כי אם זה לא יקרה, ואנחנו הגרעין הקשה נעזוב – זה יהיה סוף הדמוקרטיה בבית הספר. מעל הכל, צריך כמובן להכשיר את המורות והמורים ולהסביר להם איך להעביר שיעורים תחת ערך הדמוקרטיה".
ההורים מספרים כי כל הילדים שהגיעו לבית הספר למסלול הדמוקרטי ידעו לאן הם נכנסים, לפחות אלה שהגיעו מגנים דמוקרטיים. "אבל בית הספר נמצא גם בלב שכונה דתית שהולכת ומתחרדת, חלקם באים למסלול הרגיל, וחלק שולחים את ילדיהם למסלול דמוקרטי ולא יודעים מה זה אומר, אז גם הם מתאכזבים ונוטשים".
נ' סיכמה: "אני משאירה את הילדים בבית הספר, כי בשורה התחתונה לילדות שלי טוב שם, הן בשמחה ומרגישות שרואים אותן. אבל יש המון מורת רוח ואכזבה מהמסלול. המסלול הדמוקרטי יכול לצמוח ולהתרחב, אבל במקום זה הוא קמל. לצערי, אין לי חלופה – בתי הספר באזור הם לא אלטרנטיבה. אולם בסופו של דבר, אני רוצה לשמר ולהביא להצלחת בית הספר, וזה המוצא האחרון".
במשרד החינוך לא השיבו על כל הטענות ורק מסרו: "בבית ספר רמת אלון הוקם מסלול ייחודי חדשני ברוח הדמוקרטיה, כמענה לקהילה. המסלול נמצא בתהליכי הקמה, הכשרה ולמידה. ההשתייכות לכיתות ברוח הדמוקרטיה הנה בחירה".
א. מסכמת: "בבית הספר יש מורות נפלאות שעושות לילות כימים למען התלמידים. ליווי מקצועי לחינוך דמוקרטי ושיתוף עם ההורים יכול להביא את בית הספר לשם דבר ברחובות והסביבה. אני בוחרת להישאר במסלול הדמוקרטי כי אני מאמינה בו. מה שיכריע את הכף בעיני זה מתן ליווי איכותי של מספר שעות בשבוע, לצוות ההוראה, מה שלצערי כרגע לא קורה. אין לי ספק שאם העיריה תתקצב את הליווי הזה, המסלול יוכל להמריא".
מהו החינוך הדמוקרטי
דמוקרטיה – בית החינוך יפעל לשמירת הזכויות הטבעיות של האדם, לשוויון ערך בדגש על כבוד האדם.
התפתחות ומימוש עצמי – לאפשר לכל ילד לממש את עצמו באופן המיטבי.
למידה – הלמידה תהיה בדגש על תהליך למיצוי מירבי של היכולת האישית של כל ילד ועידוד סקרנות.
קשר בין חברי הקהילה – הקשר יתבסס על דיאלוג תוך שילוב בין טובת הפרט והכלל.