שנתיים סוערות עברו על מרדכי גבל, מזכיר החברה קדישא ב־25 השנים האחרונות ונציגו של רב העיר במועצה הדתית ברחובות מזה כעשור. לטענתו, פעילותו לחשוף התנהלות בעייתית לכאורה בחברה קדישא ובמועצה הדתית הובילה לכך שהוא מצא את עצמו תחת מתקפה חריפה מצד גורמים שונים בהנהלת המועצה הדתית והחברה קדישא.
3 צפייה בגלריה
מרדכי גבל. שלושה זימונים לשימוע
מרדכי גבל. שלושה זימונים לשימוע
מרדכי גבל. שלושה זימונים לשימוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
השבוע הוא פנה למבקר המדינה בבקשה להכיר בו כחושף שחיתויות ולהעניק לו הגנה. "25 שנה לא הוטל כל דופי בעבודה שלי", הוא אומר השבוע, "ויעידו על כך כל המשפחות שמכירות תודה על העבודה שלי בשעות הקשות שלהן".

מכות בבית הכנסת

הסכסוך כולו, כך טוען גבל, החל מעימות בינו לבין מתפלל אחר בבית כנסת, "שבוע לפני תחילת אוגוסט מתפלל בבית הכנסת פא"י בעיר היכה אותי כי הייתי בלי מסכה", הוא מספר את גרסתו לאופן שבו הכל התגלגל. "פניתי לבית המשפט והוצאתי צו הרחקה לאותו אדם, ואז להפתעתי מנהל חברה קדישא נתן ויינפלד כתב לבית המשפט מכתב שמשמיץ אותי, תוך ניצול מידע רפואי לגביי. בדיון במעמד שני הצדדים ראיתי את המכתב, שהצד השני חשב שלא אראה. עד לאותו רגע, במשך שלוש שנים שהרב ויינפלד מכהן בתפקידו, חשבתי שאנחנו ביחסים טובים".
כשגבל פנה לרב ויינפלד לשאול מדוע כתב עליו את המכתב המדובר, ענה לו זה לדבריו כי העובדה שפנה לבית המשפט נגד המתפלל שתקף אותו, היא מעשה לא מקובל (את תגובתו של הרב ויינפלד ראו בסוף).

אזהרה ממנהלת החשבונות

עם קשר או בלי לסכסוך שפרץ, מעט לאחר מכן פנה גבל ל־11 חברי ההנהלה של חברה קדישא והתריע שיש אי־סדרים כספיים בניהול. לטענתו, מספטמבר 2020 קיבל גורם בחברה במספר הזדמנויות מקופת העמותה, הלוואה בסכום של 504 אלף שקלים, "למרות שזה נחשב סכום חריג להלוואה", טוען גבל. עוד הוא טוען כי סכום זה מתווסף ל־250 אלף השקלים שאותו גורם כבר לווה מעמותת חברה קדישא באופן מסודר.
"בנובמבר שעבר מנהלת החשבונות התריעה בפניי שאנחנו לא סוגרים את החודש, ושהיא צריכה להפקיד את הכספים כנגד הקבלות", טוען גבל. "היא אמרה שכשתהיה ביקורת מי שיהיה אשם הוא מי שחתום על הקבלה, ולכן התחלתי לקחת פתקים כדי שיהיה אישור וחתימה שהוא לקח את הכספים".
את הקבלות העביר גבל למשטרה ולמשרד לשירותי דת, אלא שלהפתעתו בשני המקרים הנושא נסגר בתוך כמה ימים. "בחמישי הגשתי למשטרה את החומרים, בראשון אמרו שהתיק סגור, אחרי התלונה התחילה ההתנכלות".
למרות פניות חוזרות ונשנות מהמשטרה לא התקבלה תגובה.
מנגד טוען גורם המעורה בפרטים כי אין כל מניעה ללוות כסף מקופת החברה, דבר שנהוג במקומות עבודה אחרים, וכי כל ההלוואות הוחזרו.
3 צפייה בגלריה
בית העלמין ברחובות. משטרה להלוויה
בית העלמין ברחובות. משטרה להלוויה
בית העלמין ברחובות. משטרה להלוויה
(צילום: אבי מועלם)
העובדה שהחלטת לחשוף את ההתנהלות הבעייתית לטענתך, רק אחרי שנוצר סכסוך בינך לבין הרב ויינפלד, מעוררת תהיות. למה לא דיברת קודם?
"הדברים קרו רק בתקופה של ויינפלד. אני מזכיר של החברה קדישא כבר 25 שנה, ובמהלך השנה האחרונה שמתי לב שהדברים קורים, ומטבע הדברים כשיש מלחמה הדברים יוצאים החוצה".

החלפת מנעולים ופשקווילים משמיצים

קצת לפני החגים בחודש תשרי גילה גבל כי המנעולים בכל משרדי חברה קדישא הוחלפו, זאת לטענתו כדי למנוע ממנו גישה למקום על אף שבפועל הוא עדיין מכהן בתפקידו. "זו היתה התנכלות מכוונת ושיטתית, החליפו מנעולים בכל מקום", מתלונן גבל. להפתעתו, על אף שחברי הוועד המנהל התייחסו ברצינות לתלונותיו והחליטו לבדוק אותן, הוא מצא את עצמו בחוץ, "הוועד המנהל שכר רואה חשבון חיצוני לבדיקת כל המסמכים, אמרו לי שהדברים דורשים בדיקה ובספטמבר האחרון הוציאו אותי לחופשה של חודשיים בהסכמה".
מאז שהסתיימה החופשה, גבל הוזמן כבר שלוש פעמים לשימוע לפני פיטורים, "שימועים שלא הגעתי אליהם כי אני בחופשת מחלה", הוא מסביר.
בשלב זה החלו לצוץ ברחבי העיר פשקווילים שמשמיצים את גבל, שמצידו הגיש תביעת לשון הרע נגד הרב ויינפלד ושני בכירים נוספים בחברה קדישא רחובות, בטענה שהם עומדים מאחורי המודעות.
בכתב ההגנה שהוגש השבוע לבית המשפט הם טוענים כי גבל פנה בתלונות כוזבות ובמכתבי השמצה איומים נגד חברה קדישא רחובות למשטרת ישראל, מס הכנסה ומשרד הדתות, כולל עשרות מכתבי השמצה למשפחותיהם וידידיהם של עובדי חברה קדישא ברחובות. לטענתם גבל שלח מכתב פוגעני ומלא שקרים לכל בתי הילדים הלומדים בכיתה עם אחד מבניו של בכירי העובדים, ובו צייר אותו כאדם מתועב, לטענתם בתגובה למעשה זה יצאו רבני הקהילות התורניות בעיר במכתב שבו כתבו כי גבל הוא אדם הפוגע ומזיק ללא הרף.
עוד כתבו הנתבעים בכתב ההגנה כי גבל נמצא תחת צו הרחקה לכחצי שנה מכל מערכי חברה קדישא בעיר ומוסדותיה עקב פגיעה בסדרי העבודה בצורה חמורה אשר באה לידי ביטוי ב"שיבוש הלוויות והברחת גופות נפטרים".
מנגד טוען גבל כי מי שיצר שיבוש הלוויות הוא ויינפלד וזאת במסגרת העימות עימו, "באחת הפעמים הגעתי ללוויה של קרובת משפחה של אחד העובדים, וויינפלד הזמין לי משטרה. רק כשהסברתי שבאתי להשתתף בהלוויה כמכר, השוטר הניח לי והלך".

אין רישיון קבורה ואין כשרות

אחת הטענות המשמעותיות של גבל היא שכיום, בגלל התלונות שהוגשו ונמצאות בבירור, אין לחברה קדישא ברחובות רישיון קבורה. "המדינה מממנת את הקבורה, אבל בגלל שאין רישיון החברה קדישא ברחובות לא יכולה להגיש כרגע חשבוניות עבור ההוצאות שיהיו".
בדיקה של "ידיעות רחובות" העלתה כי לפי המצוין באתר של המשרד לשירותי דת, תוקפו של רישיון הקבורה של חברה קדישא רחובות פג בסוף דצמבר, ובאתר מצוין בפירוש שגופים שאינם מחזיקים ברישיון קבורה בתוקף אינם רשאים לעסוק בקבורה ולא למכור חלקות קבורה.
גורם במשרד לשירותי דת טוען כי הרישיון חודש, אולם נכון למועד סגירת העיתון לא הוצג שום אישור רשמי לכך ובאתר של המשרד לא עודכן הרישיון כפי שנעשה במקרים של חברות קדישא אחרות ברחבי הארץ. הגורם טען כי הסיבה לכך היא שהאתר מתעדכן אחת לרבעון.
3 צפייה בגלריה
לפי הטענה פג תוקף רישיון הקבורה
לפי הטענה פג תוקף רישיון הקבורה
לפי הטענה פג תוקף רישיון הקבורה
(צילום מתוך אתר המשרד לשירותי דת)
בכובעו השני גבל הוא חבר המועצה הדתית בעיר מזה עשור, ומשמש כנציגו של הרב שמחה הכהן קוק בן ה־92, אשר בשנים האחרונות נשמעו לא אחת קריאות למנות רב אחר במקומו משום שגילו המתקדם ומצבו מונעים ממנו למלא את תפקידו. "הרב חלש כבר שנתיים, אבל לא נמצא בכלל בגזרה מעל שנה", אומר גבל. "העירייה פנתה לרבנות בבקשה למצוא ממלא מקום כי אי־אפשר להשאיר את המצב בו אין רב שממונה על נושא הכשרות, וכמו בחיפה ובבני ברק הביאו רבנים מערים אחרות".
הרבנות נענתה לבקשת העירייה אולם מינוי של שני רבנים, הרב יחזקאל צוריאל מנס ציונה והרב דויד אבוחצירא מיבנה, לא יצא לפועל עד שבחודש יוני נבחר הרב ציון כהן, הרב של אור יהודה, לתפקיד. גבל מצידו התריע בפני הרבנות הראשית שנעשה שימוש בחותמת ידנית של הרב שמחה הכהן קוק בשנתיים האחרונות, זאת למרות שהוא בפועל לא נמצא בתפקידו.
"נאמר לי שהנושא בבדיקה, ובינתיים בערב ראש השנה האחרון פג תוקפן של תעודות הכשרות, וללא סמכות הלכו ושמו מדבקות שתעודות הכשרות מוארכות".
לטענת גבל, הרב כהן סירב לחתום על התעודות החדשות שעליהן התנוסס שם של רב אחר שמינויו לא היה בתוקף. כפועל יוצא, הרבנות הורתה לבעלי העסקים להסיר בתוך עשרה ימים את התעודות הקיימות, ולא - הם ייקנסו על אחזקת תעודות מזויפות.
"הורידו את כולן ובמשך שבוע לא היו תעודות כשרות בעיר, היה רק דף שבו היה כתוב שאין תעודה, אבל לא באשמת העסקים", אומר גבל. "בעלי העסקים מאוד כעסו כי הם שילמו ממיטב כספם ולא היתה להם תעודה".
לא חששת שבעלי העסקים ייפגעו?
"אני הנציג של הרב, בשביל מה אני הנציג שלו אם לא בשביל זה? לא יכולתי לשתוק כשמבזים אותו".
למרות שהנושא נפתר, המסמכים והתלונה של גבל מתבררים במחלקת ההונאה של הרבנות.
לדברי גבל דבר אחד טוב יצא מהסערה הזו, "עד היום לא נתנו לכשרויות מהודרות להיכנס לעיר, ולשבחו של הרב ציון כהן צריך לומר שהוא איפשר זאת ופתח את שוק הכשרות".
על הטענות הללו הגיב יו"ר המועצה הדתית אלדד גדסי, ומסר כי לא קיבל אסמכתא רשמית לפיה הרב צוריאל היה מיועד להתמנות לממלא מקום הרב בנושא כשרות, ואילו הרב אבוחצירא מיבנה החליט שהוא לא רוצה להתמנות.
בנוגע לתעודות הכשרות השיב גדסי: "במועצה הדתית מעולם לא חידשו תעודות כשרות בחודש הראשון של השנה ובפרט לא בשנת שמיטה כי אנחנו רוצים לראות איך העסקים מתנהלים. בהסכמת הרב כהן ניתנה הארכה עד אחרי תקופת החגים. כנראה שהוגשה תלונה לרבנות, ונכון, קיבלנו מכתב שאנחנו צריכים להסיר את התעודות מכיוון שיש שם את החתימה של הרב קוק והוא כבר לא חותם על התעודות. הורדנו אותן ואם כיום יש עסק ללא תעודת כשרות זה רק בגלל שהוא לא שילם, לא מעבר לזה. כיום התעודות כולן חתומות על ידי הרב ציון כהן".
על משבר הכשרות: "במשך שבוע לא היו תעודות כשרות בעיר, היה רק דף בו היה כתוב שאין תעודה אבל לא באשמת העסקים. בעלי העסקים מאוד כעסו כי הם שילמו ממיטב כספם ולא היתה להם תעודה"
לשאלה אם נעשה שימוש בחותמת של הרב קוק לאחר שהפסיק את עבודתו, ענה גדסי: "שקר וכזב. בשנת תשפ"ב היו תעודות רק של הרב כהן, אין כיום תעודה אחת שהרב קוק חתום עליה".
לגבי שאר הטענות שהעלה גבל, טוען גדסי: "מוטי גבל היה חבר המועצה דתית והכל נעשה בשקיפות מוחלטת. הוא פנה אליי באופן אישי לפני חודשיים, ביקש להקים חברת בית עלמין חדשה ברחובות, אמרתי שאין אפשרות כזו והוא אמר: 'מרגע זה אתה האויב שלי'. אנחנו משתדלים לתת שירות לאזרחים בנישואין וכשרות בצורה שקופה ונקייה ולפי חוק, ובעזרת השם נמשיך לעשות זאת למען הציבור ברחובות".
גבל הכחיש בתוקף את הטענות של גדסי: "זה שקר. אמרתי לו שאני לא תומך בו לאחר שנלחם ברבנים, ושבהרכב החדש אנסה לקדם הקמת בית עלמין חדש, עם פתיחות לציבור, הצעה שהועלתה כבר בעבר בתקופת כהונתו של אביבי שטראוכלר כממונה המועצה הדתית".
פנינו לרב ויינפלד בבקשת לתגובה על כל הטענות, אולם הוא שוהה בימים אלה בחו"ל, והוא ביקש לענות עליהן דרך מקורבו את הדברים הבאים: "כנגד גבל עומד צו הרחקה מטעם בית המשפט, יש להיזהר בדברים שהוא אומר ובאמינותם".
ממשרד מבקר המדינה לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.
למרות פניות חוזרות ונשנות סירב דובר המשרד לשירותי דת אברהם רוזן להעביר תגובה רשמית של המשרד לשלל הטענות. ממכתב לחברה קדישא רחובות עליו חתום רוזן ושהגיע לידינו נכתב כי גורמי המקצוע במשרד בודקים את התלונה והמסמכים שהגיש גבל, וכי האגף המקצועי במשרד מצא כי התנהלות חברה קדישא רחובות עונה על הדרישות בתנאי הרישיון ומשכך יש לה רישיון קבורה בתוקף.