בעלי עסקים מרחובות קמו בוקר בהיר אחד לפני כשלוש שנים וגילו כי הארנונה עבור חניה של משרד שבבעלותם התייקרה במאות אחוזים. רבים מהם הגישו עתירה מינהלית כנגד העירייה בטענה כי דובר בפרשנות מחמירה לפסק דין שבו עיריית תל אביב היתה צד, לפיו חושבו בשטחי החניות גם המעברים שבתוך החניונים, דבר שייקר את הארנונה עבורן.
1 צפייה בגלריה
בעלי משרדים מרחובות בחניון
בעלי משרדים מרחובות בחניון
בעלי משרדים מרחובות בחניון
(צילום ארכיון: אבי מועלם)
בהסכם פשרה שהתקבל לאחרונה בין הצדדים בפסק הדין בתל אביב, הוחלט כי העירייה תחזיר לבעלי החניות עשרות מיליוני שקלים, ובעלי העסקים מרחובות סבורים כי על עיריית רחובות לעשות את אותו הדבר.
קראו גם:
תחילת האירועים בחודש יוני 2019, אז קיבלו בעלי משרדים ושוכרים ברחובות מכתבים מהעירייה על שינוי סיווג החניות שבבעלותם, שהוביל לעלייה של כ־400 אחוז בתעריף הארנונה על החניה, ומי ששילם עד אותו זמן 200 שקלים על חניה בודדת, נדרש לשלם עבורה 800 שקלים ויותר. בעלי העסקים סירבו לשלם ואמרו שהדבר יביא אותם לפשיטת רגל.
הם טענו כי שינוי הסיווג של הארנונה התקבל באחת מישיבות ועדות הכספים של העירייה, על סמך פסק הדין שניתן בעניין דומה שעיריית תל אביב היתה בו צד.
הם התאגדו לוועד פעולה וטענו כי העירייה חישבה חניונים על פי כל השטח שנמצא בהם, כולל המעברים בין החניות, וכך מי שיש לו חניה של 12.5 מ"ר קיבל חיוב על שטח של 40-36 מ"ר.
העירייה מצידה טענה שהיא פועלת על פי פסק דין "צ'ק פוינט נגד עיריית תל אביב", שבו מעברים בחניוני משרדים חושבו גם כן כמשרד בתשלום הארנונה.
"פסק הדין מתייחס לשאלה כיצד אנחנו מפרשים 'נכס', כשאין הגדרה", אמרה אז חן בר, בעלת מרפאה בפארק הורוביץ. "באה עיריית רחובות והתחכמה, נשענה על הפרשנות בתל אביב ומסתמכים על זה שחניה של בעלי משרד משמשת באופן עיקרי את בעלי המשרד ולכן יש לראותה כחלק בלתי נפרד מהמשרד, ולכן עשתה את השינוי".
בעלי העסקים מרחובות טענו שהתשלום הוא גזר דין מוות עבורם, וזאת עוד לפני פרוץ מגיפת הקורונה.
רבים מהם איימו לעזוב את העיר אם המצב יימשך והעירייה הבטיחה בתגובה לפרסום ב"מיינט רחובות" בזמנו כי תקפיא את החיובים עד לבירור הנושא בערעור לבית המשפט העליון, אלא שהסוחרים מספרים השבוע שהתשלומים לא הוקפאו כלל.
השבוע הוסכם על פשרה בעניין צ'ק פוינט, במסגרתה חזרה בה עיריית תל אביב מהחיובים ואף חתמה על זיכוי העסקים בתל אביב בסכום של 60 מיליון שקלים. כעת דורשים בעלי העסקים ברחובות שהעירייה תעמוד במילתה ותפעל בנושא כמו עיריית תל אביב ותחזיר להם את הכספים שגבתה ותפסיק לאלתר לסווג את המעברים בחניוני המשרדים בתעריף של משרד.
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "עיריית רחובות תפעל על פי הכרעת הדין בנושא זה, ובינתיים כפי שנמסר בעבר - העירייה לא מבצעת אכיפה לגבי החיובים".
כל העדכונים - חדשות רחובות