עשרות מכוניות חונות במגרש החול בפארק המדע מדי יום. כמה מהנהגים יודעים שהחנייה במקום אינה חוקית? כנראה שמיעוט. אחד מהנהגים שלא היה מודע לאיסור החנייה, תושב העיר, קיבל קנס בגין חנייה במגרש אבל החליט לא לשתוק על העוול שנגרם לו לטענתו.
עורכי הדין דן אשכנזי ומשה און, המייצגים אותו, הגישו השבוע בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 7.8 מיליון שקל נגד העירייה ‑ שיוחזרו החזרים לכל הנהגים שכמוהו, קיבלו דוחות במקום.
התושב הגיע למקום מכיוון מזרח, ולכן לא יכל להבחין לטענתו בשלט קטן שנמצא בהמשך הכביש, שאותו רק המגיעים לחנייה מכיוון הרכבת יכולים לראות. השלט אוסר על החנייה בשולי הדרך, אך לא במגרש החול.
"בפועל, חונות במגרש הלא מוסדר עשרות מכוניות בכל יום, וסביר להניח שחלק גדול מהן מגיעות מבלי שבעליהן יודעים כי החנייה במקום אסורה", נכתב בבקשה. "מדובר בגזל והטעיה, ובנזק משמעותי לציבור". אותו תושב שילם את הקנס על סך 150 שקל, לאחר שנמסר לו מהעירייה כי יינקטו נגדו הליכי גבייה אם לא ישלם.
2 צפייה בגלריה
השלט שאוסר על החנייה- ונראה רק מכיוון אחד | צילום: אבי מועלם
השלט שאוסר על החנייה- ונראה רק מכיוון אחד | צילום: אבי מועלם
השלט שאוסר על החנייה- ונראה רק מכיוון אחד | צילום: אבי מועלם
"יש במקום חניון בתשלום, וכשהגענו לאזור מאוחר בבוקר לא היה מקום בחניון הגדול", סיפר מגיש הבקשה השבוע. "יצאנו החוצה, ראיתי המון מכוניות חונות במגרש החול, וחניתי גם. חזרתי לרכב אחרי כמה שעות וראיתי את הדוח. לא היה שום שלט שנראה מהכיוון שממנו באתי ובו איסור חנייה".
התושב פנה לעירייה, אך הטיעון שלו לא התקבל בערעור על הדוח. לדבריו, הוא לא ידע כי ניתן לבקש להישפט על הדוח בבית משפט. "אם הייתי יודע שאני יכול ללכת למשפט הייתי הולך, כי זה ממש הרגיז אותי", הוא ממשיך.
"בעיניי אם זה מקום שאסור לחנות בו, וזה מגרש גדול ריק, והשילוט שאסור לחנות הוא בתוך המגרש המוסדר, זה מאוד מטעה. כשאתה בא מבחוץ אין לך דרך לדעת את זה. אם זה מקום שהחנייה בו אסורה, אז או שתחסמו או שתשלטו בבירור. בנוסף, השילוט עצמו אומר שיש איסור על חנייה בצדי הדרך. מי אמר שזה גם על חניית החול?".
עוד אנשים קיבלו דוחות באותו היום?
"כולם. אני בתחושה שהם עושים שם קופה יומיומית, ובכוונה לא שמים שלט ולא סוגרים את המגרש, כי זה מקור פרנסה. בערים אחרות נותנים חניון רכבת שמממנת העירייה. ברחובות יש גזל של עשרה שקלים ועוד עושים קופה כפולה ומכופלת עם הדוחות. אני מאוד מקווה שיצטרפו אלינו כל התושבים שקיבלו דוחות דומים".
ואכן, בבדיקה בשטח נראה כי בשעות הבוקר המוקדמות החנייה בחניון המוסדר מתמלאת במהרה, ובדרך כלל בשעה 8:30 לא ניתן יותר לחנות במקום. "חניתי כמה פעמים ולא קיבלתי דוח. כנראה זה עניין של מזל", אומר השבוע יהודה, תושב העיר שחונה בקרבת הרכבת בכל בוקר כדי לנסוע לעבודתו. "אני מגיע בסביבות 8:00, ואם כל החניות האחרות תפוסות, אני חונה כאן".
ידעת שיש כאן איסור חנייה?
"יש שלט בתחילת הרחוב שאסור לחנות בשוליים, אבל לא חשבתי שזה תקף גם כאן. זו לא חנייה יוצאת דופן, ועובדה שחניתי כאן כמה פעמים ולא קיבלתי דוח. אני מניח שאם הייתי מקבל דוח, גם אני הייתי מתנגד והולך למשפט. או שיחסמו את החנייה או שיאפשרו לחנות בה, אבל אם אתם לא חוסמים או לפחות שמים שלט שאוסר על כניסה, זה קצת מטומטם. זו לא חנייה מאתמול, היא כאן עשר שנים ויותר".
"לא קיבלתי דוח אבל שמעתי על אנשים שקיבלו", אומר תושב אחר שנוהג להחנות את רכבו במקום. "זה קצת הזוי, כי בכל יום חונות שם עשרות מכוניות. אם היו נותנים במשך תקופה כל יום דוחות, אנשים היו מפסיקים לחנות שם ומבינים שזה אסור, אבל גם את זה לא עושים, נותנים דוחות בטפטופים כנראה, 'שיטת מצליח'".
2 צפייה בגלריה
עורכי הדין שהגישו את התביעה. מימין: דן אשכנזי ומשה און
עורכי הדין שהגישו את התביעה. מימין: דן אשכנזי ומשה און
עורכי הדין שהגישו את התביעה. מימין: דן אשכנזי ומשה און
במסגרת הבקשה דרש התושב לקבל לידיו נתונים מהעירייה אודות נהגים ששילמו קנסות דומים בחנייה, ועד שיקבל מידע זה הוא מעריך כי מדובר בקרוב ל־20 אלף מקרים, שכן חניית החול מלאה מכוניות בכל יום מימות השבוע ולכן יש סבירות גבוהה שבמקום מחולקים דוחות רבים.
"אסור לחנות במגרש הזה ונותנים בו דוחות", אומר עו"ד משה און, אחד מבאי כוחו של המבקש. "כשמגישים בקשה לתביעה ייצוגית, אחד השלבים הראשוניים הוא פנייה לעירייה. פנינו אליהם במרץ האחרון גם בפקס וגם בדואר רשום, ולא קיבלנו תשובה, ולכן לא נותרה לנו ברירה אלא להגיש את הבקשה לתובענה ייצוגית".
עו"ד און מסביר, כי מקרים רבים שבהם ייצג תושבים מול עיריות בנושאים דומים הסתיימו בפשרה, אך במקרה של עיריית רחובות התגובה תהיה במסגרת בית המשפט. "יש תקדימים לתביעות בענייני קנסות שניתנו שלא כדין. פה לא מיידעים את מי שמגיע מכיוון מסוים שאסור לחנות, ונותנים דוחות".
כאמור, הוגשה בקשה לסעד כספי, בנוסף לצו 'להצבת שילוט במקום ולצו מניעה. סכום התביעה האישי של המבקש הינו 390 שקל, הקנס המקורי בתוספת ריבית הפיגורים, אך כפי שנכתב בבקשה: "הוא מבקש להיות פה לקבוצה גדולה של אנשים שנפגעו באופן דומה, ולתבוע את נזקיהם מהעירייה".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "הפנייה טרם הגיעה לידנו".