פרויקט מיוחד נרקם בימים אלה במרכז הרפואי 'קפלן': טיפול מקיף, פיזי ונפשי, בסובלים מבעיות עור הקשורות למקור רגשי. הפרויקט הייחודי, בניצוחן של ד"ר יוליה ולדמן־גרינשפון, מנהלת יחידת עור, ואלה מרחובסקי, פסיכולוגית במרכז הרפואי, יספק טיפול לסובלים מבעיות עור הקשורות במקור נפשי, כמו פסוריאזיס והתקרחות פתאומית.
1 צפייה בגלריה
מימין: מירחובסקי וד"ר ולדמן־גרינשפון | צילום: פרטי
מימין: מירחובסקי וד"ר ולדמן־גרינשפון | צילום: פרטי
מימין: מירחובסקי וד"ר ולדמן־גרינשפון | צילום: פרטי
"יש לא מעט מטופלים שסובלים מהתפרצויות מחלות עור בעקבות מצבי דחק, לחץ וחרדה", מסבירה ד"ר ולדמן־גרינשפון. "אותם מטופלים מגיעים אל רופא העור שמנסה לטפל בבעיה נקודתית, אך ללא הטיפול במקור הבעיה, יהיה קשה לטפל ולפתור אותה. לעתים בעיית העור עצמה רק מחזקת את הסטרס והחרדה של המטופלים, בין אם מדובר בפגיעה בדימוי העצמי או בקשיים חברתיים, וגורמת למעגל סבל שאיננו נגמר. בביקור במרפאת העור שלנו אני בודקת את המטופלים, ואם אני מזהה שלמחלת העור ייתכן רקע נפשי אני מערבת את הפסיכולוגית אלה מרחובסקי, אם המטופלים מסכימים כמובן".
המטופלים יוזמנו להיכרות ולהערכה ראשונית, ובמקרה הצורך לפגישות נוספות להמשך טיפול. כך הטיפול בביטוי הנפשי מתקיים במקביל לטיפול בביטוי העורי, והמטופלים זוכים לראייה כוללת של הבעיה ממנה הם סובלים בכל האספקטים, במטרה לפתור את בעיית העור ואת המקור הנפשי שקשור בה.
"כיום ברור לנו שהקשר בין הגוף והנפש שלנו הוא בלתי נפרד, ואנחנו מיישמים זאת בהדרגה בתחומים רפואיים שונים", מסבירה מרחובסקי. "בעבודה במרפאת העור, אנו רואים עד כמה הגוף והעור שלנו יודעים לפעמים 'לדבר' את מה שאנחנו חווים גם ברמה הרגשית, וממש מזמינים אותנו להיכנס 'פנימה'. חשוב לזכור שהליווי הנפשי והרגשי לא שמור רק למקרים שאנחנו תופסים אותם כמורכבים או קיצוניים במיוחד, אלא נחוץ ומתאים לכל מי שמתמודד עם מצב רפואי, ובין היתר עם בעיות עור שונות, כדי לקבל טיפול מקיף והולם באמת".