שבוע אחרי האירוע המזעזע בשכונת גולדה בגדרה, שבו התפרץ צעיר בדואי לדירה, כפת את האם ומול ילדיה אנס אותה, תושבים בעיר מתקשים להתאושש מההלם ובעיקר מפוחדים ודורשים מוגנות. לטענתם, כבר שנתיים מאז שהשכונה החלה להיבנות, הם חשים פחד.
4 צפייה בגלריה
הפגנת תושבי גדרה מול בית ראש המועצה
הפגנת תושבי גדרה מול בית ראש המועצה
הפגנת תושבי גדרה מול בית ראש המועצה
(שאול גולן)
השכונה, שנחשבת לשכונת הדגל ביישוב, סובלת ממכת פריצות, ולמרות בקשתם להגברת האכיפה, זו לא נעשית בפועל, לדבריהם, והתוצאה היא המקרה הנורא שקרה ביום שישי שעבר, לאישה שהגיעה להתגורר בשכונה לפני חודש וחצי בלבד. השבוע, לאחר מעצרו של החשוד במעשה, הודתה האישה לשכניה בהודעה ששלחה להם בקבוצת הוואטסאפ: "תודה רבה מעמקי נשמתי, תודה על העזרה והנתינה, שבזכותכם זה הגיע לתקשורת ותפסו אותו...בזכותכם יש לי כוח להתמודד".

חילופי האשמות


מאז יום שישי שעבר, שכונת גולדה סוערת. התושבים ההמומים מהמקרה מיהרו להפגין מול בית ראש המועצה יואל גמליאל, במיוחד לנוכח תלונותיהם הרבות לרשות בחודשים האחרונים. לא אחת הם פנו עם נציגי הוועד השכונתי לגמליאל והתריעו על הצקות חוזרות ונשנות ותחושת חוסר ביטחון לנוכח העובדה שפועלים באתרי בנייה סמוכים ישנים בשכונה.
למחאה מול ביתו של ראש המועצה הגיעו מאות תושבים וגם השר לביטחון פנים איתמר בן גביר. ההפגנה הסוערת דרשה להגביר את ביטחון התושבים נוכח הפריצות וההצקות מצד התושבים הארעיים בשכונה בשנה האחרונה, ואובדן תחושת הביטחון האישי.
ראש המועצה מיהר להוציא הודעה בסרטון וידיאו, שבה הפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה ודיבר על הפקרות המשטרה בגדרה בכל הקשור לביטחון. במשטרה לא אהבו, בלשון המעטה, את דבריו, והוציאו הודעה בזו הלשון: "בהתייחס לדברי ההבל חסרי אחריות של ראש עיריית גדרה, על רקע חשד לאירוע אונס חמור בעיר, אנו מביעים שאט נפש מהניסיון של נבחר ציבור לקושש כותרות והון פוליטי על גבה של קורבן עבירה". מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, שיבח את שוטרי תחנת יבנה על ניהול מקצועי של האירוע והדגיש כי תמוה ביותר שרק אתמול שיבח ראש העיר את שוטרי ומתנדבי התחנה בערב מיוחד שערך לכבודם ואילו הבוקר שיגר אל חלל האוויר התבטאות אומללה בגנותם, באופן שאינו ראוי לבעל תפקיד במעמדו.
"תודה רבה מעמקי נשמתי", כתבה קורבן האונס בהודעה לשכניה, "תודה על העזרה והנתינה, שבזכותכם זה הגיע לתקשורת ותפסו אותו...בזכותכם יש לי כוח להתמודד"
כאמור, על רקע האירוע הקשה ערך מפקד המחוז הערכת מצב מיוחדת, שבסיומה, בהתאם לנסיבות, הטיל את החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) מחוז מרכז. נמשיך ונפעל בכל המישורים למען שלומם של תושבי העיר וביטחונם".

סכינים מתחת לכרית


דניאל לביא, תושב השכונה שגר בה עם אשתו וילדיו כבר שנה וחצי בבניין שליד מקרה האונס, מספר על תחושות קשות בשכונה אחרי המקרה. "ככל שיש ריבוי של בנייה יש ריבוי של בני דודים שהפכו להיות תושבים בגדרה. הם חיים בדירות שהם בונים, הם פועלים שהקבלן שלהם אמור לבוא למחסום בבוקר ולאסוף אותם בערב, הם לא דיירים בפרויקטים שהם בונים והם מפרים את זה ואין אכיפה, כבר למעלה משנה אומרים לראש המועצה לעשות מעשה כי זה ייגמר באסון, אבל הוא כאילו 'לא ראיתי לא אמרתי לא שמעתי'", אומר לביא.
"הם זורקים לפעמים אבנים על הילדים, אבנים קטנות, לא סלעים, שורקים לילדות בנות שמונה או תשע, עושים קולות כמו לכלב לנשים שעושות צעדות והתחושה היא קשה. התרגלנו לפריצות, אין שבוע שאין בו משהו, או שפורצים לבתים הפרטיים או לדירות, הם הולכים בשכונה כאילו הם בעלי הבית, הם לא מפחדים", הוא אומר.

4 צפייה בגלריה
החשוד בפריצה ובאונס  בכניסה לבניין
החשוד בפריצה ובאונס  בכניסה לבניין
"התרגלנו לפריצות". החשוד באונס בכניסה לבניין
(צילומי אבטחה)

לאחר המקרה התושבים כן חשו אכיפה מסוימת, "בדרך להוריד את הילדים לגן ראיתי שני מעצרים של שב"חים", אומר לביא ביום א' השבוע, "אבל זה לא צריך לקרות לאחר מעשה, הכתובת הייתה על הקיר. אחרי המקרה נפתחו המון קבוצות, אנשים היו בטירוף, כאילו לקחו את גדרה ושמו אותה בכפר עוין, אנשים ישנו עם אקדחים, אגרופנים וסכינים מתחת לכריות, זו לא צורת חיים".
לירהז דוראל, אחת מנציגות ועד השכונה, מספרת שהגישה בעצמה תלונה במשטרה על כך שזרקו עליה אבנים כשטיילה עם הכלב שלה. "יו"ר הוועד שלנו בספטמבר התריע מול המועצה שבסוף מישהי תיאנס פה, אמרו לו בסדר, בסדר", היא מספרת. "זה לא עניין לאומני, מדובר באנשים שגרים בבתים שנמצאים בבנייה, אנחנו רואים אותם בשבת בבוקר קונים בסופר, האורות דלוקים בבניינים בבנייה בלילה, לא צריך להיות בלש כדי להבין מה קורה.
הילדים לא מסתובבים בערב לבד, הבת שלי חוזרת בצהריים ואני רועדת, כשהולכים לאוטו הם מסתכלים וזה לא נעים, את הולכת בתחושה שאת עם מטרה על הגב".
דניאל לביא: "הם זורקים אבנים על הילדים, אבנים קטנות, לא סלעים, שורקים לילדות בנות שמונה או תשע, עושים קולות כמו לכלב לנשים שעושות צעדות והתחושה היא קשה"
לירהז היא זו שארגנה את ההפגנה ביום שישי. לדבריה היה ניסיון מטעם ראש המועצה להעביר את ההפגנה כך שתתקיים מול ביתה של הנפגעת, דבר לו היא ורבים אחרים סירבו. "אנחנו מבקשים שייתן לנו תשובות מהמועצה".

ועד השכונה: "ראש המועצה ניפנף אותנו"


מי שהיה רק לפני כמה חודשים בבניין ראש המועצה בפגישה עם יואל גמליאל הוא איתיאל חלבה, יו"ר ועד השכונה, שהיה בין התושבים הראשונים בשכונה וכמה חודשים לאחר שעבר אליה ביתו נפרץ כשהוא, אשתו והילדים נמצאים בבית. אשתו התעמתה עם הפורצים, וגם הוא יצא במרדף אחריהם ורוסס בגז מדמיע.
"קמתי באמצע הלילה לקול צעקות, לא הבנתי מה קרה, אשתי קפצה על הפורץ כי פחדה שקרה משהו עם הילדים, ניסינו להתעמת איתם ולרדוף אחריהם והזמנו משטרה", הוא מספר על האירוע, שכמובן לא היה חד־פעמי.
"פריצות לבתים וניסיונות לפריצות, הטרדות של נשים ברחוב בשעות ערב מוקדמות, הם עושים ככל העולה על רוחם, מסתובבים בכל שעות היום בלי מענה", לדבריו נפגש כיו"ר ועד השכונה עם יואל גמליאל יחד עם עוד חברי ועד השכונה רק בספטמבר האחרון. "ישבנו עם ראש המועצה ועם אחת התושבות שהעלתה תמונה של פועל שהטריד אותה בספורטק, ושאלתי אותו – למה אתה מחכה? שיאנסו את הבת שלי? במילים האלה, למה אתה מחכה? והוא אמר שהכל בסדר וניפנף אותנו".
לדבריו התחושות האישיות שלו ושל שאר תושבי השכונה אחרי מקרה האונס קשות מאוד. "אני מפחד שהילדים שלי יחזרו הביתה לבד. אי־אפשר לזרוק את האשמה על משטרת ישראל כשיש לנו מועצה שהייתה צריכה לדאוג ששכונה גדולה כמו שלנו תקבל מענה ביטחוני ראוי סביב השעון".
לדברי חלבה יש אין ספור תלונות, התרעות ופרוטוקולים בהם תושבי השכונה מתריעים מפני המצב בשנה וחצי האחרונות, "קיבלנו תשובות מעורפלות ולקוניות של 'הכל בסדר, אתם פרנואידים'. המצב אבסורדי שבמדינה שלנו רק לאחר מעשה כולם מתעוררים במקום למנוע, אוזלת היד היא קטסטרופלית, והכעס הגדול שלנו הוא שהתרענו על הדבר הזה חזור ושנית, התרענו ואנחנו מאוד מאוכזבים".
לדבריו, בגלל כל התלונות בתקופה האחרונה, היה מצופה שהמועצה תפעל להקמת משמר אזרחי. "הגענו למצב שאנחנו רוצים להקים משמר אזרחי בעצמנו, איזה אבסורד זה, מחכים שהתושבים ייקחו את החוק לידיים? אנחנו נילחם עד שנקבל את הביטחון שמגיע לשכונת גולדה".

4 צפייה בגלריה
המשמר שהקימו אנשי השכונה
המשמר שהקימו אנשי השכונה
המשמר שהקימו אנשי השכונה
(יובל חן)

"הגנב טייל 20 דקות בבית ליד ילדיי הישנים"


הפריצות, מספרים התושבים, הן אירוע יומיומי בשכונה. הדר, שביתה נפרץ לאחרונה, סיפרה: "36 שנה אני חיה בגדרה ומעולם זה לא היה כך. בתור ילדים ובני נוער היינו מסתובבים פה חופשי אבל בשנתיים האחרונות נהיה פה מערב פרוע", היא אומרת ומספרת שמזה עשרה חודשים היא ורבים אחרים מתחננים שיגבירו את הפיקוח בשכונה.
"בפעם הראשונה שפרצו לי לבית נכנסו שלושה, הם טיילו לנו בבית במשך 20 דקות כשאנחנו ישנים, הם לקחו לי את הטלפון ליד הראש, הבן שלי בן השלוש נרדם בסלון באותו לילה והבן בן התשע בטראומה מאז ופוחד לישון לבד".
"הם יודעים שאין אכיפה בגדרה, חמישה ימים לפני מקרה האונס הנורא הגיעו למרכז גדרה ב־2:00 לפנות בוקר וגנבו כספומט. יש כאן אחראי על הפיקוח שאנחנו מכירים אישית בגלל מקרה הפריצה שלנו, הוא עושה מארבים בסופי שבוע ובלילות אבל הוא לא יכול לעשות את זה לבד". במקרה אחר בעלה הצליח להבריח את הפורצים, ובפריצה הראשונה בה נגנב ציוד רב מהבית, לא נתפסו הפורצים.

מחבקות את הנפגעת: "בכינו איתה"


תושבת גדרה שקדיה אדמוני, חברה בקבוצת "חופשת לידה בגדרה", נרתמה עם חברותיה לסייע לנאנסת. "אני לא מכירה אותה באופן אישי, אחרי המקרה דיברתי איתה בטלפון ואני בקשר עם המשפחה שלה, ובתום לב החלטנו לפתוח קבוצה לגיוס כסף שיסייע לה, לא חשבנו שזה יגדל לממדים כאלה. תוך ימים ספורים הגענו למכסה של 50 אלף שקלים. אנחנו מדברים ואני לא מפסיקה לקבל הודעות על עוד ועוד אנשים שתורמים".
אדמוני חברה בקבוצה של אימהות אחרי חופשת לידה שהתכתבו ביניהן כיצד יוכלו לסייע. "אחת האימהות העלתה רעיון שנפתח פייבוקס ונעזור לה, הגיוס הזה אמור להיות בסיסי. דיברנו איתה והיא לא האמינה שכל כך הרבה אנשים טובים תרמו לה. זה יעזור לה לעמוד על הרגליים והיא גם יודעת שיש לה תמיכה מכל כך הרבה אנשים, גם כספית אבל גם כל כך הרבה אנשים טובים רוצים לעזור, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מפעילי ילדים שרוצים לשמח את הילדים, כל כך הרבה אנשים טובים", אומרת אדמוני.
בתחילת השבוע האימהות בקבוצה נפגשו יחד והתקשרו אל הנפגעת. בשיחה לדבריה, האישה הנפגעת הודתה להן על התמיכה הגדולה ועל האהבה שהן מרעיפות עליה. "כולנו בכינו יחד".

זינוק בביקוש לאמצעי אבטחה


"אנחנו מרגישים אצת הלחץ בגדרה בשבוע האחרון. חוסר הביטחון זועק לשמים", אומרים בחברות האבטחה באזור
חברות אבטחה מדווחות על עלייה רבה בביקוש לאמצעי הגנה כמו לחצני מצוקה ומצלמות בשנה האחרונה. המקרה שאירע לפני שבוע בגדרה שוב הוביל ללחץ בקרב תושבים ולעלייה במספר הפניות של אנשים שמחפשים אמצעים לביטחונם האישי.

קראו גם:

אופיר אלבוים, סמנכ"ל שיווק ומכירות, קבוצת "מוקד אמון", מספר שהדבר בא לידי ביטוי בביקוש למערכות אזעקה, ללחצני מצוקה ובשירותים לביטחון אישי, "יש גידול של 60% בדרישה לאמצעי הגנה פרטיים. לחצני המצוקה רלוונטיים היום לכולם. הציבור מרגיש שאין לו על מי לסמוך אז הוא מתחיל למצוא פתרונות פרטיים לביטחון ושקט נפשי. יש אנשים שרוצים שמירה פיזית ויש לנו מוקד ואנחנו צופים במצלמות.
"העלייה בפריצות לבתים היא גל שאנחנו רואים כבר מאז הקורונה. במצלמות במוקד אנחנו רואים הכול. הפורצים מחפשים אופניים חשמליים, מזומנים, ניידים, לפטופים וכספות, ואם פעם הייתה סטיגמה שמדובר בנרקומנים ואנשים חסרי יכולת, היום אנחנו מזהים סוג של מקצוענות. אלה אנשים שעובדים בקבוצות, עם הערכה מקדימה, הם סוקרים את השטח לפני ויש בציבור תחושה של איש שקט בגלל זה".
אבנר בן אריה, מנכ"ל צוות 3 מערכות מיגון, מספר גם על עלייה חדה להתקנת לחצני מצוקה ואזעקות בגדרה. "אנחנו מספקים את השירותים בפריסה ארצית ואנחנו מרגישים את הלחץ בעיקר באזור הדרום ובימים האחרונים באזור גדרה", הוא מספר.
"לא הכרתי תקופה כזו, אני שלושים שנה בתחום והחשש של התושבים הוא במידה מסוימת מאוד מוצדק. חוסר הביטחון זועק לשמיים. יש את האמרה המפורסמת 'ביתי הוא מבצרי', היא לא רלוונטית כבר. התושבים מבוהלים ומבקשים להצטייד כאן ועכשיו עם לחצני מצוקה, הם לוחצים על התקנה במידי. דבר כזה לא היה אף פעם".

"אל תכפישו ציבור שלם"

במוצאי השבת עצרה המשטרה חשוד באונס, לאחר שפורסמו תמונות ממצלמות אבטחה בהן הוא נראה נכנס לבניין ויוצא ממנו במהירות. שבעה אנשים נוספים ממשפחתו נעצרו.
הדיווח על שבעה צעירים שנעצרו ושככל הנראה עבדו באתר בנייה בגדרה וקשורים לאונס, מצטרף לגל האלימות והפשיעה בדרום שבו מעורבים אנשים מהפזורה הבדואית, אליו מתקשר אונס הילדה באחד מיישובי הנגב. "אם הם עשו את זה שישלמו", אומר תושב היישוב חורה, "הדת שלנו נגד דברים כאלה ודבר כזה לא מקובל באף מקום", הוא אומר.

4 צפייה בגלריה
החשוד באונס בהארכת מעצר
החשוד באונס בהארכת מעצר
החשוד באונס בהארכת מעצר
(דנה קופל)

נציגים של הבדואים בדרום גינו בחריפות את המקרה והבהירו כי מדובר במעשה לא מוסרי ומנוגד לתרבותם. פעיל הזכויות הוותיק למען הבדואים, עו"ד שחדה אבן ברי, אמר: "עבריין הוא עבריין, אם הם עשו משהו שיקבלו את העונש המגיע להם, זה לא חשוב אם הוא בדואי או אתיופי או אשכנזי או ספרדי".
יחד עם זאת אומר עו"ד אבן ברי כי עצם הפנייה למנהיגים מהמגזר יש בה סוג של הפניית אצבע מאשימה כלפי ציבור שלם. "הרי לא פונים לראש העדה האתיופית שיגיב אם היה אתיופי אונס, ולא פונים לראש העדה הקווקזית שייתן תגובה ויתייחס אם זה היה קווקזי, רק אם זה בדואי מתחילים לחפש מנהיגים. יש חוק ומי שאחראי זו המשטרה".
על פי גורמים במגזר מדובר בחשודים שהם בני משפחה שעבדו יחד. נציגים של הבדואים קראו לתת למשטרה ורשויות החוק לחקור את הפרשה ולא להעליל עלילות בטרם יתבהרו העובדות על ידי גורמי המשפט והאכיפה.

תגובות


ממועצת גדרה נמסר: "גדרה עדיין מתאוששת מהמקרה הנורא שארע בשישי האחרון. המועצה המקומית גדרה פועלת באופן שוטף להגברת הבטחון היישובי בכל האמצעים העומדים לרשותה ואכן תגברה את האבטחה בשכונת גולדה באמצעות סיורים נוספים בשעות הלילה עוד בטרם הארוע. לצערנו, זה לא מנע את המקרה הנורא.
בתוך כך, המועצה פועלת במשך שנים מול הגופים הרלוונטיים להקמת תחנת משטרה יישובית ואף הקצתה קרקע וקיבלה היתר ואישורים, לצערנו המשטרה טרם בנתה את התחנה שאושרה.
בטחון תושבינו הוא הדבר החשוב לנו ביותר ואנו משקיעים משאבים רבים לטובת הגברתו במגוון אמצעים ולראיה, על פי נתוני המשטרה, גדרה היא אחד המקומות הבטוחים עם אחוזי פשיעה מהנמוכים בישראל. נמשיך לפעול בכל הכח להגברת הבטחון היישובי".
מהמשטרה לא התקבלה תגובה.