נועם גליקפלד בן ה־47 מנס ציונה ישתתף היום במרתון תל אביב, וזה לא דבר מובן מאליו עבורו. גליקפלד, אדריכל לשעבר, נשוי ואב לילדה, סובל מתסמונת PR (ניוון של הרשתית) שגורמת לפגיעה קשה בראייה עד לעיוורון, לקות שמגבילה אותו, ועל כן במרתון תל אביב שיתקיים היום, הוא ירוץ עם מלווה, כמו רבים מחברי קבוצת "קשר עין".

1 צפייה בגלריה
גליקפלד מתאמן עם המלווה שלו, השבוע
גליקפלד מתאמן עם המלווה שלו, השבוע
גליקפלד מתאמן עם המלווה שלו, השבוע
(קובי קואנקס)

גליקפלד אובחן עם ליקוי שמיעה בגיל שנה וחצי ובגיל ההתבגרות אובחנה אצלו התסמונת ברשתית. לשמחתו, במקרה שלו התהליך איטי והדרגתי. "אנחנו רואים בדמיון אנשים עם משקפי שמש, אבל זה ספקטרום של אנשים עם ליקוי ראייה מאוד חריף עד עיוורון מוחלט וכל אחד חווה אותו בדרך אחרת", הוא מסביר.
נועם למד אדריכלות, עבד במשרד אדריכלים עשר שנים ואחר כך פנה לעולם האקדמי ועבד על מחקר על אספקטים לא ויזואליים של עיוורון. במשך שנים רכב על אופניים, ובשלב מסוים חווה קושי ברכיבה והחל לרכוב בזוגות דרך עמותת "אתגרים", ואז בהמלצת חברה טובה החל לבחון את הריצה. כיום הוא רץ בקבוצת קשר עין, לקבוצה מאמן ריצה בכיר שנותן למתאמנים כלים וטכניקות ריצה ייחודיות. "זה נותן לנו ביטחון אותו אנחנו צריכים כפליים", הוא מסביר, "כי אתה יכול להרגיש משוחרר להתמודד עם הבעיות של הלא רואה, ועם האתגרים של העייפות, כי כשאתה לא רואה אתה צריך להתאמץ כפול".

קראו גם:

הוא רץ בזוג, יחד עם מתנדב או מתנדבת, כשהם מחוברים בגומייה ייחודית שמסייעת להם לשמור על קשר פיזי אך מספקת לכל אחד את המרחב שלו. "המתנדבים מתריעים מפני מכשולים, אלה יכולים להיות עמודונים, רצים אחרים, אופניים, כלבים, ענף שנפל, כל דבר", אומר גליקפלד.
קבוצת "קשר עין" מונה עשרות רצים עם לקות ראייה וחבריהם המלווים, שנפגשים מדי שבוע לשני אימונים באצטדיון הדר יוסף ופארק הירקון. בנוסף משתתפת הקבוצה בריצות מגוונות במקומות שונים בארץ.
זה לא יהיה המרתון הראשון שלו, קדמו לו כמה אחרים. "היתרון במרתון עם מלווה הוא שאין בו מכשולים, הרגשה נעימה של קצת להיסחף בזרם, לא להילחם כל הזמן במה שנמצא בצדדים, ולמתנדבים זו עבודה קשה".
במסגרת הקבוצה עליו לעבור בדיקות מאמץ, ובאחד המקרים התגלתה אצלו בעיה שהצריכה ניתוח להחלפת המסתם בלב, אך גם המשבר הזה לא עצר אותו מלהמשיך להגשים חלומות, הקבוצה תמכה בו לאורך כל הדרך ובזכותה הוא חזר לרוץ. "החזרה לריצה היא לגמרי בזכות החבורה הזו", הוא אומר.

40 אלף רצים ורצות

מרתון פלייטיקה תל אביב אמור להתקיים היום (24 בפברואר) ביוזמת עיריית תל אביב יפו ובהפקת חברת "כפיים", בהשתתפות מעל 40 אלף רצות ורצים הצפויים לקחת חלק באחד מששת המסלולים האורבניים העוברים ברחבי העיר. כל המקצים מוזנקים ומסתיימים בשדרות רוקח, בין גני יהושע למרכז הירידים.
במוקד האירוע הרצה הבכירה הישראלית, לונה צ'מטאי־סלפטר, תוביל את הניסיון לשבור את שיא העולם לנשים על כביש במקצה מיוחד ל־10 ק"מ. אתגר שבירת השיא העולמי מציב את מרתון פלייטיקה תל אביב 2023 בשורה אחת עם אירועי הספורט הבינלאומיים המובילים ומחזק את מעמדו כמוקד תחרותי לרצים מהארץ והעולם.