לפני חמש שנים, כשעומר כהן עזב את רחובות לטובת תל אביב בשל לימודי התואר של אשתו, הוא לא דמיין שכשירצה לחזור אליה, מחירי השכירות יהיו גבוהים כל כך עד שלעיתים נדמה לו שהוא עדיין בתל אביב. למעשה אף פעם לא עזב אותה באמת, הוא דוקטורנט במכון ויצמן בתחום הפיזיקה והכימיה והוא עובד בפארק המדע, כך שאת רוב ימיו הוא מעביר בעיר, מבלי לישון בה.
2 צפייה בגלריה
רחובות. למה עוזבים?
רחובות. למה עוזבים?
רחובות
(צילום: אבי מועלם)
"התחתנו ואנחנו רוצים בית רחב יותר והופתענו, אנחנו מסתכלים על המחירים כבר כמה שנים ובחצי השנה האחרונה המחירים עלו בצורה משמעותית", אומר כהן. בעקבות החיפוש אחר דירה והמחירים שרק ממשיכים לעלות, פתח כהן קבוצת פייסבוק בשם "דירות להשכרה במחיר הוגן רחובות" ובה פרסומים של דירות במחיר הוגן, מאגר גדול של דירות שמושכרות כיום בעיר ובאיזה מחיר, כולל כל הפרמטרים כגון חניה, מעלית ומספר חדרים ורחוב בעיר. כך נוצר מאגר שהולך ומתרחב של דירות, כך שאנשים יוכלו לדעת מהו מחיר השכירות הממוצע ברחוב בו הם פונים לראות דירה. כמו כן, אין כניסה למתווכים בקבוצה.
קראו גם:
"הרעיון הוא לתת את הכוח למשכיר הממוצע, כי אם רוב האנשים מסכימים שיש דירה שמוצעת למכירה במחיר לא סביר, אפשר לתייג את המנהלים ואנחנו נציע לאותו משכיר להוריד את המחיר", אומר כהן.
שוכרי הדירות, מסביר כהן, הם קבוצה אחת של המון אנשים שהם קבוצות בעצמם, כאשר הרוב הוא של הממוצע באמצע. מעט האנשים שכן יכולים להרשות לעצמם לשכור את הדירות במחירן המופקע למעשה מאותתים למשכירים שהם יכולים להעלות מחירים, למרות שהם בנתח אוכלוסייה קטן בהרבה.
"המטרה של הקבוצה היא לתת את הכוח לרוב, לצרכן. היה מתווך שאמר לי 'אתם אלה שאשמים כי אתם מוכנים לשלם את המחיר', וואלה, הוא צודק, אז בואו נחזיר לעצמנו את הכוח", אומר כהן.
בקבוצה הטרייה יש כבר כ־2,100 תושבים מהעיר שמחפשים אחר דירות להשכרה ויש לה כבר הצלחות. דוגמה אחת היא של דירה שירדה ממחיר של 6,000 שקלים ל־5,400 שקלים.
2 צפייה בגלריה
עמוד הקבוצה. "להעלות שכ"ד באופן כל כך קיצוני, זו כוחנות"
עמוד הקבוצה. "להעלות שכ"ד באופן כל כך קיצוני, זו כוחנות"
עמוד הקבוצה. "להעלות שכ"ד באופן כל כך קיצוני, זו כוחנות"
(צילום מסך )
"אני לא רוצה שכל הדירות ברחובות יהיו בקבוצה שלי, אבל רוב הקבוצות הבולטות מנוהלות על ידי כל מיני מתווכים ואנשים שמתעסקים בנדל"ן אז ברור שיש להם אינטרסים".
במאגר כבר קיימות 170 דירות שמושכרות כרגע בעיר, עם כל המידע עליהן מהשוכרים עצמם. "אחת הסיבות שהמחירים עולים היא שאנשים מגיעים מחוץ לעיר, הם לא מכירים את המחירים ורואים דירת שלושה חדרים ב־5,900 וזה נראה להם סביר. אז החלטתי לפרסם סקר שיעזור לנו לבנות מאגר של המון דירות בעיר שמשקפות את המחירים. אנשים יידעו כמה עולה דירה ברחוב ויידעו לשלם בדיוק את מה שהדירה אמורה לעלות".
"היה מתווך שאמר לי 'אתם אלה שאשמים כי אתם מוכנים לשלם את המחיר', וואלה, הוא צודק, אז בואו נחזיר לעצמנו את הכוח ויש לנו כוח עצום בקביעת המחירים"
הדירות בקובץ מפורסמות לפי שנת ההשכרה הרלוונטית עם כל הפרטים, והקובץ גם יתעדכן ככל שאנשים ימשיכו למלא בו מידע שישמור על האנונימיות שלהם, למעט הפרטים על הדירה.
"כולם מדברים על היצע וביקוש, אבל להשכיר דירה זה לא כמו שאתה קונה יהלומים בהכי נמוך ומוכר בהכי יקר, זה לא אקט מנותק מההשפעות, כשאתה משכיר דירה התוצאה משפיעה ישירות על משפחה שלמה ואי אפשר לנתק את זה.
"אנחנו לא באים להוריד את המחירים לאלף שקל לדירת חמישה חדרים, ברור שזה בסדר שמחירי דיור עולים עם הזמן, אבל לא באופן קיצוני כזה. זה כלי השקעה, אבל יש כאן קשר אישי שאי אפשר להתעלם ממנו, אתה משפיע על חיי אדם וכשאתה מעלה את השכירות באופן קיצוני, אתה מנצל אנשים, זו כוחנות. הם יהיו רווחיים גם בלעדיה".

הקבוצה החדשה

2,100 חברים
אין כניסה למתווכים
דירות להשכרה בלבד
170 דירות במאגר
מנהלים: עומר כהן ונוי אללוף
לעדכונים - חדשות רחובות