לפני שנה סיפר מנהל "הבית החם למען הקהילה" ברחובות, איתי גדקה, כיצד בתחילת תקופת הקורונה משפחות רבות התגייסו לסייע בחלוקת התרומות, אך גם שהתרומות לבית החם פחתו באופן משמעותי, כיוון שהן הסתמכו בעיקר על תרומות מעסקים, שנקלעו גם הם למצוקה קשה בסגרים.
1 צפייה בגלריה
איתי גדקה ב"בית החם"
איתי גדקה ב"בית החם"
איתי גדקה ב"בית החם"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בימים אלה: גדקה מספר שהמצב לא השתפר, ואפילו החמיר. "הבית החם משרת 300 משפחות ברחבי העיר. השנה קיבלנו יותר פניות מאנשים קשישים וממשפחות שהמצב שלהן ממש רע, וגם מבעלי עסקים שמתביישים אבל פונים כי אין להם ברירה", מספר גדקה. "אנחנו רואים אנשים חדשים, שהקורונה הביאה אותם לפת לחם, ומצד שני התרומות פחתו בצורה משמעותית ממה שהיה לפני הקורונה".
מאיפה אתם מגייסים את המזון למשפחות?
"מבעלי ממון שלא רוצים להיחשף, מהארגונים 'לתת' ו'לקט ישראל' ועוד ארגונים שתורמים לנו מוצרים יבשים, פירות וירקות, וכל מה שצריך כדי להרכיב את הסל לשנה החדשה".
השנה, כך מספר גדקה, אנשים אפילו החלו לפנות לסיוע דרך המוקד העירוני. "הייתי עם הבן שלי בסידורים בשביל בית הספר ואני מקבל שיחה מהמוקד העירוני על משפחה שצריכה עזרה לראש השנה. אפשר להתקשר למוקד ואנחנו נעשה הכל כדי לתת כתף לתושבי העיר שנמצאים במצוקה".
את הארוחות החמות שבעבר היו מחלקים בבית החם, הפסיקו לחלק כדי לא ליצור התקהלויות. "יש ארגון שאנחנו עובדים איתו, ופעמיים בשבוע מי שקיבל ארוחה חמה, קיבל אותה ממנו", אומר גדקה.
אתם עומדים בעומס הפניות?
"אני לא רוצה לומר שאני קורס, אבל קשה".
לפני שנה הצטרפו אנשי "איחוד הצלה" למאמץ לסייע למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית, ו"צוות 43" של רחובות והסביבה החל באיסוף תרומות שנמשך לאורך כל השנה.
השנה הם הקימו עמותה שמעגנת את הפעילות שלהם, וגם שם נרשמת עלייה משמעותית בבקשות לתרומה.
"הצטברו יותר פניות, בעיקר של אנשים שבגלל תקופת הקורונה נקלעו למצב כלכלי קשה", מספר אמיר צברי, ממובילי עמותת "נחמת ישראל", על שמה של אמו של אחד החברים, יוני רוטנברג. "היא היתה אישה של חסד, והשם מנציח את הפעילות שלה", מסביר צברי ומוסיף שמה שהתחיל בתור עזרה חד־פעמית לחג פסח בצל הסגר הראשון בתחילת הקורונה, הפך לפעילות שוטפת של חלוקת סלי מזון אחת לשבוע.
"אפשר להתקשר למוקד ואנחנו נעשה הכל כדי לתת כתף לתושבי העיר שנמצאים במצוקה"
"מי שמגיעים אלינו הגיעו למצב קשה. לרוב אלה אנשים שמתביישים לפנות למקומות אחרים. רוב המשפחות אצלנו לא מוכרות לרווחה, למרות שאנחנו מציעים להם לפנות לרווחה, והם לא מקבלים את העזרה. הם מתביישים לקבל עזרה, וגם קשה להם לקבל שהם נמצאים במצב קשה. הם מספרים לבן משפחה או לחבר שמכיר את הפעילות שלנו והם מבצעים את הפנייה עבורם".
אחת לשבוע העמותה מחלקת סל מזון שיכול להספיק לסעודת שישי בסיסית, ובו פסטה, פתיתים, נקניקיות ועוד, ובחגים מתווספים לסל גם עופות ובשר.
"בתקופה הזו הסל הוא לא רק לראש השנה, אלא גם לשבת ולסוכות ולמה שביניהם", אומר צברי. "כשאנחנו חושבים על הסל אנחנו משתדלים למלא את כל החגים והשבתות כמו שצריך, ויהיו גם ארבעה עופות ובשר, הכל עם מחשבה על המשפחה".
לדברי צברי, העמותה מקבלת תרומות כספיות שבאמצעותן היא רוכשת מוצרים מספקים סיטונאיים שמכירים את העמותה ונותנים לה מחירים מיוחדים, וישנן חברות גדולות שמספקות להם מוצרים יבשים בחינם, כך שהם יכולים להרכיב סלים מכובדים שמספיקים לכל תקופת החגים.
"בעיקר חסרים לנו מתנדבים שישנעו את החבילות לבתים, וכמובן עוד תרומות כדי שנוכל לספק את המזון לאורך כל השנה".