מדי יום שישי מגיעה רחל גלוגובסקי מרמת גן לבית העלמין ברחובות כדי לפקוד את קבר בתה מאיה גלוגובסקי שנרצחה לפני עשרה חודשים. עד שבאחת הפעמים חשכו עיניה והיא נדהמה לגלות כי המצבה שהשקיעה בה כל כך הרבה מחשבה וכסף שונתה.
6 צפייה בגלריה
רחל השבוע בביתה. "אני פגועה ונסערת"
רחל השבוע בביתה. "אני פגועה ונסערת"
רחל השבוע בביתה. "אני פגועה ונסערת"
(צילום: יובל חן)

הפגיעה במצבה - "הם חשבו שלא אשים לב"


הקבר היה נמוך משמעותית מהרגיל והסתבר כי בחברא קדישא החליטו להסיר חלק מהפלטה עליו ישבה המצבה בטענה כי זה מנוגד לתקנון. רחל הייתה מזועזעת ולו מהעובדה שאף אחד לא שיתף אותה בכך. "רצחו את בתי ואחר כך גם התעללו בה", היא אומרת בראיון כואב השבוע.

קראו גם:

מאיה גלוגובסקי ז"ל פרשה מקריירה מצליחה בתחום השיווק הבינלאומי לטובת לימודי רפואה כי חלמה לעזור לאחרים. היא פיתחה סטארטאפ להקלה על צורכי קנאביס רפואי והפוסט האחרון שלה עסק בגיוס ציוד למילואימניקים. בסוף חודש אוקטובר 2023, כשכל המדינה סערה מטבח השבעה באוקטובר, מאיה (38) נרצחה באכזריות כשבן זוגה ן קסטרו (29) תושב רחובות מואשם ברצח, לאחר שככל הנראה ביקשה להיפרד ממנו בעוד הוא חלם על נישואים.
על פי כתב האישום, בזמן שהשניים שוחחו ברכב סמוך לביתה שברמת גן, ולאחר שגלוגובסקי הבהירה כי בכוונתה לסיים את הקשר, קסטרו דקר אותה פעמיים בצווארה באמצעות סכין יפנית ונסע מרמת גן, בזמן שהיא מדממת למוות לצידו, לביתו ברחובות. לאחר מכן הוא החליף בגדים, שטף את ידיו ואף החליף את לוחית הרישוי של הרכב בו ביצע את המעשה. מי שדיווח למשטרה על הרצח היה אביו שגילה מה בנו עולל.

6 צפייה בגלריה
זירת הרצח של מאיה גלוגובסקי ברחובות
זירת הרצח של מאיה גלוגובסקי ברחובות
זירת הרצח של מאיה גלוגובסקי ברחובות
(צילום: דוברות איחוד הצלה)

עשרה חודשים חלפו מאז ורחל (75) אימה של מאיה עדיין לא מוצאת מנוח. היא מבקרת את קבר בכל יום שישי ומתקשה להתמודד עם המציאות שנכפתה עליה. אחרי שגילתה לאחרונה כי נגעו בקבר של בתה היא מבקשת לזעוק את העוול ולהזהיר את הציבור מפני מקרים כאלה.
"אחרי הרצח עיריית רחובות העניקה לנו חלקה בעיר ואני רכשתי את החלקה לידה, כדי שלימים אקבר לצידה", היא מספרת. "לפני שמונה חודשים הציבו מצבה שאני בחרתי ושילמתי עליה יותר מ-18 אלף שקל. כל יום שישי אני מגיעה אליה ומניחה על המצבה פרחים. בשבוע שעבר חשכו עיניי, הגעתי לקבר ומיד הבחנתי שהתעסקו במצבה. הורידו את החלק העליון, הסירו משטח שיש גדול, והחזירו את החלק העליון.
"מיד התקשרתי לבעל החברה של המצבה והוא סיפר שמבית העלמין התקשרו לדרוש שינמיך את המצבה כי זה בניגוד לתקנון. שמונה חודשים זה כך ולאף אחד לא אכפת? חודשים יש לכם את הפרטים שלי ואתם לא טורחים להודיע? זו המצבה שלי, אני שילמתי עליה, באיזו זכות הם נוגעים בקבר של הבת שלי בלי רשותי?
"אומנם לבעל החברה לא היתה ברירה, אבל באיזו זכות מנהלי בית העלמין מתערבים בזה? זה קניין שלי, כיצד אני לא חלק בעניין? אני מניחה שהם חשבו שלא אשים לב או שאעבור לסדר יום, אבל אין להם זכות להתעסק בקבר של בתי.

6 צפייה בגלריה
המצבה אחרי השינוי
המצבה אחרי השינוי
המצבה אחרי השינוי
(צילום: פרטי)

"מספיק לקחו ממנה את החופש שלה פעם אחת, אין להם זכות לעולל את זה שוב. אני פגועה ונסערת, בעל החברה הבטיח שישיב לי את הכסף ויסיר את המצבה כד שאוכל להציב מצבה חדשה, אבל מי מבטיח לי שמנהלי בית העלמין לא יעשו את זה שוב? "שמונה חודשים אני מטפחת את המצבה הזאת כי אין לי ילדה יותר לטפח, והם פשוט חיללו את המקום.
"אני זועמת וזועקת כדי שידעו שדברים כאלו קורים, שידעו להיזהר, כי אף אדם שקובר את היקר לו הוא לא איש מקצוע ולא יודע שיש בכלל נהלים כאלו".

מאיה הבת. "הכול בא לה בקלות"


בימים אלו קסטרו ממתין למשפטו, ורחל מספרת על החיים החדשים בלי בתה האהובה. "מאיה היתה ילדה מחוננת מהיום שהיא נולדה. היא הקטנה שלי, יש לה אחות שגדולה ממנה בשנה וחצי והיא תמיד היתה ילדה מוקפת בחברים. בכל מקום שהיא הגיעה אליו כולם אהבו אותה והיא תמיד הייתה המובילה. כבר ביסודי היא למדה מתמטיקה בבר אילן, בתיכון למדה במגמת מוסיקה קלאסית בתלמה ילין וניגנה על פסנתר ואחר כך הספיקה לטייל בעולם. היא למדה מינהל עסקים בווינה והשתלבה שם בתחום של שיווק בינלאומי, היה לה כישרון לחבר בין מקומות שונים והיא ארגנה כנסים בינלאומיים.

6 צפייה בגלריה
מאיה גלוגובסקי
מאיה גלוגובסקי
מאיה גלוגובסקי. חלמה למצוא גבר טוב
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"כשחזרה לארץ עסקה בשיווק בינלאומי והודות לקשרים שלה בחו"ל ולאנגלית המעולה שלה מאוד הצליחה. היה לה סטארט-אפ שהיה יכול לסייע למטופלים בקנאביס רפואי, אחרי שהציגה אותו לראשונה קיבלה מענק על סך 25 אלף דולר. אבל היא תמיד חלמה לעשות יותר וקיבלה החלטה להתחיל ללמוד רפואה, והתקבלה ללימודים בקלות. היה לה לב גדול והכל בא לה בקלות".
רק בתחום הזוגי הרגישה גלוגובסקי שלא הגשימה את עצמה. "היא כמהה לאהבה, חלמה למצוא גבר טוב, להפוך לאמא ולהקים משפחה. היא תמיד תהתה למה קשה לה. לימים מישהו אמר לי בשבעה שהיא הייתה 'יותר מדי', יותר מדי חכמה, יותר מדי מצליחה וגברים נבהלו מזה".

הרצח - "הוא דקר אותה ונתן לה למות"


את קסטרו מרחובות גלוגובסקי פגשה באתר הכרויות ומהרגע הראשון רחל ראתה לדבריה דגלים אדומים. "בהתחלה שמחתי בשבילה, אבל אז פגשתי אותו. הם יצאו כבר כמה שבועות וביקשתי ממנה שתביא אותו הביתה, הוא הגיעה והיה מנומס, הביא לי ולה פרחים, דיבר יפה, התנהג נחמד, אבל מהרגע הראשון היה ברור לי שהוא לא מתאים לה, לא ברמה ולא בסגנון, זה ממש צרם בעין. אמרתי לה שזה לא נראה לי מתאים והיא התאכזבה, אמרה שאני סתם פוסלת. הם יצאו יחד כמה חודשים, הוא היה בא אלינו הביתה, אוכל, שותה והכל היה בסדר. ימים לפני הרצח חגגתי יום הולדת ויצאנו יחד לבית קפה והיה נחמד. אמרתי לו בפירוש 'יש לך בידיים את הדבר שהכי יקר לי בעולם, אתה צריך לשמור עליה' והוא השיב לי 'אני נשבע שאשמור עליה', זה היה בשבת, ביום שלישי הוא רצח אותה".
למרות שהידיעה כי בתה האהובה נרצחה באכזריות הדהימה אותה, היא לא הייתה צריכה שהשוטרים יספרו לה מי אחראי לכך. "יום לפני הרגשתי שמשהו לא בסדר איתה, היא הייתה קצת מדוכדכת וכששאלתי לשלומה אמרה שהיא הבינה שהוא לא בשבילה והיא עומדת להיפרד ממנו. למחרת בערב כשחזרתי מהעבודה ראיתי את הרכב שלו יוצא מהחניה, התקשרתי לשאול אם הכל בסדר, היא השיבה שהם לקראת שיחה רצינית ונשמעה נסערת. אחרי כמה שעות שמעתי דפיקה בדלת, חשבתי שהיא שכחה מפתח, אבל בדלת עמדו שוטרים. הם אמרו שמאיה מתה ואני צריכה להגיע לתחנת המשטרה, הייתי בשוק, לא העלתי על דעתי שדבר כזה עלול לקרות".

6 צפייה בגלריה
רחל לצד הקבר המקורי. "מי מבטיח לי שלא יעשו את זה שוב?"
רחל לצד הקבר המקורי. "מי מבטיח לי שלא יעשו את זה שוב?"
רחל לצד הקבר המקורי. "מי מבטיח לי שלא יעשו את זה שוב?"
(צילום: יובל חן)

מי שדיווח למשטרה הוא אביו של קסטרו, ולמרות שבחקירתו קסטרו טען כי ניסה להציל אותה, אין הרבה היגיון בטענותיו. "הוא אומר שהוא רצה לקחת אותה לבית החולים קפלן, יש עוד בתי חולים בין רמת גן לרחובות, מדוע לא עצר שם? הוא בכלל לא הגיע לקפלן. הוא דקר אותה ונתן לה למות. אני כל הזמן חושבת מה עבר עליה? מה היא חשבה כשהוא נסע איתה ברכב? הוגש נגדו כתב אישום בגין רצח בכוונה תחילה ושיבוש הליכי משפט. אבל מאז המשפט טרם התחיל, אני עדיין מחכה שיקבל את העונש שלו.
"כל החיים שלך את מגדלת ילדה, דואגת לה, מטפחת אותה וברגע אחד מישהו מגיע ולוקח לך אותה. הוא עשה את זה כי היא לא רצתה אותו, ולא הייתה לו זכות לעולל לנו את זה. אני רוצה לעצור את הרצח הבא וקוראת לאנשים לפקוח עיניים ולהיזהר".

6 צפייה בגלריה
מאיה גלוגובסקי
מאיה גלוגובסקי
מאיה גלוגובסקי ז"ל. "ברגע אחד מישהו לקח לי את הילדה"
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

לאחרונה אוניברסיטת תל אביב הציעה מלגה לזכרה של גלוגובסקי עבור סטודנטים כמוה, שמחליטים לפנות ללימודי רפואה בשלב מתקדם בחיים. בינתיים אמה ממתינה לקבל בחזרה קבר לבכות עליו. "אני רק רוצה מצבה חדשה, כמו שאני חושבת שמגיע לבת שלי. הנהלת בית העלמין לא מכבדת אותה. מגיע לנו כמשפחה לפחות לקבל את ההחלטה איך הקבר ייראה".

תגובות


מחברה קדישא רחובות נמסר: "אנו משתתפים בצערה העמוק של משפחת גלוגובסקי על אובדן יקירתם, מאיה ז"ל. חברת קדישא פועלת על פי תקנות מחמירות והחוקים הנוגעים להצבת מצבות בבתי העלמין, תקנות וחוקים שנועדו לשמור על כבוד המת ועל הסדר בבית העלמין. לאחר בדיקה מקצועית, התברר כי המצבה של מאיה ז"ל אינה עומדת בתקנות אלו, בכך שהיא חרגה מהגודל המותר.
חשוב להבהיר כי חברת קדישא אינה נוהגת לעמוד בקשר ישיר עם המשפחות בנוגע לתכנון והתקנת המצבות. האחריות לכך מוטלת על קבלן המצבות, אשר אמור לוודא כי כל המצבות עומדות בתקנות ובסטנדרטים הנדרשים. חברת קדישא אינה יכולה לדעת מי הגורם הרלוונטי במשפחה ולכן הקשר הוא תמיד מול הקבלן.
לאחר שזוהתה הבעיה, החברה פנתה ישירות לקבלן המצבות והבהירה לו את הצורך לבצע את התיקונים. אנו מצרים על כך שהמשפחה לא עודכנה על ידו באופן ישיר".
עו"ד אלון קריטי שמייצג את רון קסטרו, אמר בתגובה: "ההגנה תנהל את הגנתו של הנאשם בבית משפט. הנאשם לא רצה במותה של המנוחה בשום שלב. ההגנה כופרת בסעיף הרצח ובכל הקשור לשיבוש. ההגנה סבורה שאין מדובר בשיבוש אלא בהתנהגות לחוצה חסרת כל תוחלת ואו השפעה על החקירה ומשכך אין כל שיבוש".