מדוע לילדים המבוטחים בקופת חולים כללית ברחובות אין רופאי ילדים שעובדים ביום שישי? תושבים רבים התלוננו השבוע כי עם העלייה בתחלואה בקורונה ובמחלות חורף, הם מצאו את עצמם ללא טיפול הולם לילדיהם.
1 צפייה בגלריה
המוקד. אין אפשרות לקבוע תור
המוקד. אין אפשרות לקבוע תור
המוקד. אין אפשרות לקבוע תור
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
הקופה הגדולה בעיר מציעה למשפחות הצעירות הרבות פתרון אחד: לגשת למוקד שנמצא בקניון, בלי אפשרות לקבוע תור ובצפיפות עם עוד עשרות הורים לאורך כל היום.
תושבים שמצאו עצמם במוקד ביום שישי שעבר זועמים על התנהלות הקופה, שנחשבת לגדולה בעיר, וטוענים שמי שאמור לשמור על הבריאות שלהם עושה בדיוק את ההיפך ומוביל לתחלואה גדולה עוד יותר עם צפיפות של עשרות ילדים חולים מרחבי העיר בחלל קטן ולא מאוורר בקניון.
"עשרות ילדים שמצטופפים בתור בלתי נגמר במוקד הקטן בקניון. זה פשוט לא הגיוני", אומרת אביבית, תושבת העיר שמצאה את עצמה עם בנה הצעיר במוקד. "לא יכול להיות שהקופה הכי גדולה בעיר לא מסוגלת לתת שירות ביום שישי, במיוחד נוכח העובדה שכל שאר הקופות עושות זאת בהצלחה. זו עיר עם 160 אלף תושבים. בתקופה קשה כמו היום לא יכול להיות שכולנו מופנים למוקד הקטן בקניון".
לדבריה ולדברי מבוטחים נוספים שנכחו במרפאה ביום שישי האחרון, המצב הולך ומחריף בשבועות האחרונים.
"אנחנו גרים ברחובות שנה אחת ולא היינו צריכים את המוקד עד עכשיו", מספרת חן ששון, תושבת רחובות ההולנדית שגילתה שביום שישי אין שירותי רפואה לילדים בעיר.
כשפנתה למוקד הקולי לשאול מה עליה לעשות, נאמר לה שאפשר להגיע למוקד הקופה בקניון רחובות ללא תור.
"בגלל שאין תור הגענו בשעה 8:00 בבוקר, עם הפתיחה של המקום, והיינו שם עד השעה 11:00. שאלתי אנשים שכעסו במקום מה קרה ולמה זה נראה ככה, והם אמרו שזה ככה כל שבוע", היא אומרת. "בכל המרפאות יש עומס גדול, אז מכניסים את כולם לאותו המקום? בכל זמן נתון היו שם 30 אנשים בהמתנה. מישהי אחת אפילו אמרה שאם מגיעה השעה 12:00 והתור שלך לא מגיע שולחים אותך הביתה, פשוט כך".
לדברי הפונים, אחרי שעות פעילות המרפאה נפתחים מוקדי החירום, אך בימי שישי, בשונה מקופות חולים אחרות, אין רופאי ילדים שיכולים לקבל ילדים כבכל ימות השבוע.
"אני לא יודעת מה הסיבה, אבל אני מניחה שבגלל שיש את בית חולים קפלן והוא של הכללית, הם לא מרגישים צורך לתת עוד שירות ברחובות בימי שישי"
"בעיר הקודמת שבה גרתי, המרפאות היו פתוחות מיום ראשון עד שישי", ממשיכה ששון. "בכללית רחובות החליטו אחרת. ניסיתי להתקשר למרפאה בנס ציונה ולא ענו, במרפאה אחרת נתנו לי להבין שאין לי מה לבוא ‑ אמרו שמטופלים של רחובות צריכים ללכת לאותו מוקד בקניון עם שלוש רופאות על כל ילדי העיר. המקום צפוף וחנוק, לא למדנו כלום מהקורונה? גם כשביקשתי לפתוח חלון לא נתנו ומצאתי את עצמי עם עוד אנשים כועסים יוצאת מחוץ לקניון ומחכה, וכל פעם התקשרנו לפקידה כדי לשאול אם התור שלנו התקרב".

"מתפוצץ לנו בפנים"

תושבת נוספת שהגיעה למוקד עם שני ילדיה השבוע טוענת לזילות המבוטחים, המורגשת במיוחד בימים בהם התחלואה עולה.
"אני לא יודעת מה הסיבה, אבל אני מניחה שבגלל שיש את בית חולים קפלן והוא של הכללית, הם לא מרגישים צורך לתת עוד שירות ברחובות בימי שישי", היא אומרת. "מי שנמצא באמת בצרה יכול לקבל הפניה למיון בקפלן, אבל מה עם כל אותם מקרים שלא מוגדרים 'הצלת חיים'? ואם הילד שלי עם דלקת אוזניים או דלקת גרון? אני צריכה את קפלן בשביל זה, או רופא ילדים? לא יכול להיות שעיר כל כך גדולה סובלת ממחסור בשירות של רופאי ילדים והקופה לא תעשה דבר שנים. זה מתפוצץ לנו עכשיו בפנים כי אין כמעט משפחה בלי ילד חולה, אם לא בקורונה אז בשפעת ואם לא בשפעת אז בווירוס אחר".
בדיקה בקופות האחרות מעלה שבמכבי שירותי בריאות רופאי הקהילה ממשיכים בעבודתם כרגיל בימי שישי בבוקר, כאשר בערב או בשבת התושבים מופנים למוקדי הרפואה הדחופה בראשון לציון או חולון. ישנם גם מוקדים פרטיים או כאלה שמקבלים את כל הקופות בתוך רחובות ובהם מוקד "מאוחדת" במרכז שרונה, מוקד רפואי לכל הקופות ברחוב לוין אפשטיין עם רופאים בלבד וללא שירותים נוספים ומוקדי רפואה דחופה פרטיים של "טרם" ביבנה ומודיעין הפועלים 24 שעות ביממה.
מכללית נמסר: "מערכת הבריאות מתמודדת השנה עם תחלואת חורף גבוהה במיוחד לצד נגיף הקורונה ומחלת השפעת. עלייה זו מורגשת במיוחד במרפאות ובמוקדי הרפואה השונים. בעיר רחובות שירותי רפואת ילדים ניתנים על ידי שישה מומחים ברפואת ילדים מדי שישי. אנו מודעים לעומסים החריגים ופועלים לשיפור זמני ההמתנה".