עשרות פעילי סביבה מרחובות הגיעו לפני כמה ימים לשטח שנמצא בסמוך לבית העלמין כדי לבחון מה פשר התנועה הנמרצת של משאיות שמניחות עפר במתחם המוגדר כשטח חקלאי. "אנשים שמו לב שיש במקום עבודות", מספר יובל רוזנברג, פעיל סביבה מקבוצת "מרחבי רחובות". "בכל השטח יש מבנים היסטוריים כמו בית הבאר, בית האריזה הישן והפילבוקס".
5 צפייה בגלריה
בריכת החורף ברחובות. פגיעה בבעלי החיים
בריכת החורף ברחובות. פגיעה בבעלי החיים
בריכת החורף ברחובות. פגיעה בבעלי החיים
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
לדברי רוזנברג, מבירור שערכו וממידע שניתן להם במקום, מדובר בשטח של 60 דונם בבעלות חברה קדישא שהוחכר ליזמים מרחובות, שכפי שמתברר כעת, מבקשים להקים בו פארק מוטורי לאופנועים.

פגיעה בבעלי החיים

לדברי אנשי תנועת "מרחבי רחובות", אמנם נאמר להם שהעבודות לא יכללו שינויים בקרקע מלבד הוספת רמפות, אך לטענתם גם אם מדובר רק בהוספת רמפות, אלה יקטעו את הפרוזדור האקולוגי, יגרמו לרעש, בריחת חיות ואף עלולים לסכן את החיות בדריסה. "משיחות עם היזמים בשטח נראה כי הם לא מבינים את הנזק האקולוגי שיכול להיווצר מעבודות בפרוזדור האקולוגי", טוען רוזנברג.
5 צפייה בגלריה
העבודות בשטח. מלול הורה לעצור
העבודות בשטח. מלול הורה לעצור
העבודות בשטח. מלול הורה לעצור
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לדברי הפעילים, היזמים אף אמרו לפקח רשות הטבע והגנים שהיה במקום כי יש להם אישור לבצע את העבודות, אלא שבפועל לא היו לכך אישורים ולראיה העירייה הפסיקה את העבודות במקום עוד באותו היום.
"היזם מתיימר לבנות משהו זמני, אבל היקף העבודות לא נראה כמו עבור משהו זמני וגם חכירת השטח לשש שנים אינה זמנית", אומר רוזנברג. "על פי מה שנראה כעת בשטח, נראה כי נשפכה אדמה ונבנה תל לגידור השטח".
לדברי רוזנברג מדובר על קרקע פרטית, והיא קרקע חקלאית המותרת לעיבוד חקלאי, אך לא לשינוי פוטוגרפי הכולל חפירות או סילוק צמחייה. "מדובר בפגיעה רצינית, השטח מוגדר כשטח חקלאי ופעילות חקלאית מותרת, אבל את השינויים הטופוגרפיים שהוא עושה אסור לעשות. הנזק עצמו לשטח שנמצא בלב המסדרון האקולוגי וגם בתוך אגן הניקוז ובריכת החורף משמעותי וגם הנזק ההיקפי, כל האופנועים שיגיעו יוצרים מוקד רעש חזק קרוב לבריכת החורף שיוצרת בעיה גדולה לחיות, שיברחו מהמקום".

רעש של אופנועים

גם רוזנברג מודע לכך שתופעת האופנועים והטרקטורונים בשטחים סביב העיר רחובות ובארץ כולה היא לא תופעה חדשה, "ובאמת הפתרון הוא הסדרה", הוא אומר. "פארק מוטורי הוא לא דבר שאני מתנגד לו באופן עקרוני, אבל המקום הנכון הוא לא בלב מסדרון אקולוגי וליד בריכת החורף, ולכן נדרשים אישורים, כדי שלא תהיה פגיעה אקולוגית וסביבתית, ושהרעש לא יפריע לתושבי מזרח העיר. יש שימוש שחורג מהמותר ויש לבחון את ההחלטות, לא כל אחד יכול לבוא ולבחור לעשות מה שהוא רוצה, ולכן גם העירייה עצרה את העבודות".
5 צפייה בגלריה
רוזנברג. הפתעה בשטח
רוזנברג. הפתעה בשטח
רוזנברג. הפתעה בשטח
(צילום פרטי)
לדברי היזמים הפעולות נעשות לאחר קבלת חוות דעת משפטית מטעם הספורט המוטורי, אך מנגד טוענים פעילי הסביבה כי חוות הדעת לא רלוונטית כיוון שהיא מתייחסת לאירועים זמניים עם כמות משתתפים קטנה. "בעצם מה שהם עושים כאן זה לא ארעי בכלל, וחוץ מזה גם ארעי לא כדאי לעשות בשטח הזה ספציפית", אומר רוזנברג. "המחוקק התכוון שלא צריך אישורים סטטוטוריים מיוחדים לאירוע חד־פעמי, אבל כשמדובר על אירוע כזה, לכל הפחות זה צריך להגיע לגורמים מוסמכים שידונו בזה. כשסגן ראש העיר יניב מרקוביץ' דיבר עם ראש העירייה, רחמים מלול אמר שהדבר דורש אישורים והורה לעצור את העבודות, וזה טוב מאוד ואני מודה לו על כך. עכשיו אנחנו בודקים את הנושא מבחינת החוקיות ומקווים שהעבודות האלה לא ימשיכו".

מירושלים ועד פלמחים

בישראל ישנן שמורות טבע רבות, אך יש גם שמורות קטנות שלא יכולות להתקיים וזקוקות לקישוריות עם שמורות ושטחים אחרים כדי שבעלי החיים שבהן יוכלו להתרבות וליצור קשרים זה עם זה. בעלי החיים שעוברים מהשמורות השונות עושים זאת באמצעות פרוזדורים אקולוגיים, אחד מהם הוא השטח שליד בריכת החורף ושמורת השיטה המלבינה.
5 צפייה בגלריה
מלול. עצר את העבודות
מלול. עצר את העבודות
מלול. עצר את העבודות
(צילום: אבי מועלם)
למרות קיטוע קצר, הפרוזדור האקולוגי במזרח העיר משמש נתיב לבעלי חיים שמתחיל באיזור ירושלים, דרך גבעות הכורכר בנס ציונה ועד פלמחים. באמצעותו הם יכולים לפגוש זה את זה, להתרבות, לאכול ולנוע. "דוגמה טובה יש בכביש 6, שם יש גשרים עם צמחייה לבעלי החיים, כי בכל פעם שעושים קיטוע בעלי החיים נמצאים בסיכון", מסביר רוזנברג. "המסדרון משרת את בעלי החיים שרוצים לבוא לבריכת החורף, יש לכך הרבה תפקידים אקולוגיים וברגע שאתה שם במרכזו מוקד רעש ותחבורה, הוא עלול לגרום גם לדריסות".
לדבריו, מעבר לעובדה שמדובר בפגיעה קשה בבעלי החיים, הדבר ישפיע גם על תושבי רחובות. "במקום מקום בטוח וכיף לטיול זו תהיה אוטוסטרדה של אופנועים", הוא אומר ומדגיש עד כמה המרחבים היו משמעותיים לתושבי העיר בזמן הקורונה.
5 צפייה בגלריה
אופנועי שטח בפעולה
אופנועי שטח בפעולה
אופנועי שטח בפעולה
(המחשה: חיים הורנשטיין)
"אני מניח שהאופנועים ימשיכו לנסוע גם מחוץ לשטח הפארק, גם אם רק כדי להגיע ולחזור אליו, ולא אחת הם משתוללים וזה יהיה מאוד לא נעים להסתובב עם המשפחה והילדים, ובסוף זה יגרום לפגיעה בכל השטח. לא יבואו אנשים ותהיה בו יותר פסולת בנייה, פגיעה אחת תגרור אחרת, ובמקום נתיב שיקום יהיה הרס, ולכן זה משמעותי".

למען המסדרון האקולוגי

מהעירייה נמסר בתגובה: "עם היוודע דבר ביצוע העבודות במקום ללא היתר, ראש העירייה הינחה לעצור אותן באופן מיידי וכך נעשה. במידה ותוגש בקשה בנושא זה היא תידון על ידי גורמי התכנון בעירייה".
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "העבודות הופסקו בין היתר על ידי רשות הטבע והגנים בשל חשד לפגיעה בערכי טבע מוגנים ללא היתר הנדרש בחוק. יצוין כי מדובר בשטח פרטי בבעלות חברה קדישא שתוקצב על ידי הקרן לשטחים פתוחים לאור ערכיותו הגבוהה מבחינה אקולוגית ובמטרה להנגישו לציבור ולאנשים עם מוגבלות. זאת בנוסף להיותו חלק ממסדרון אקולוגי וקרבתו לשמורת טבע. עם קבלת התוכנית מהיזם הרשות תבחן גם את נושא היתכנות הפגיעה במסדרון האקולוגי ותפעל בהתאם ככל שיתאפשר על פי סמכותה".
תגובת היזם: "כל העבודות שנעשו בשטח הן עבודות גידור ועל פי החוק אין צורך לקבל עליהן היתר".