השבוע הגיע חבר הכנסת תושב רחובות גדי יברקן לסיור ברחובות כדי ללמוד מקרוב את הבעיות השונות שמעכבות את התקדמות הפרויקט הגדול בארץ – ההתחדשות העירונית בקריית משה.
בפגישה השתתפו חבר הכנסת יברקן, סמנכ"ל משרד השיכון מר יוסי חדד, מנכ"ל העירייה מר דורון מילברג, מנהלת הפרויקט ד"ר אור גולדפרב, חברי המועצה דני מרשה ושאול צגהון, ונציגי התושבים בשכונה. אולם לפגישה לא הוזמנו כלל חברי פורום קריית משה שנבחרו לייצג את התושבים על ידי משרד הבינוי והעירייה.
2 צפייה בגלריה
שכונת קריית משה
שכונת קריית משה
שכונת קריית משה
(צילום: אבי מועלם)
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
גדי יברקן
גדי יברקן
גדי יברקן
(צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של יברקן)
"מנהלת הפרויקט ד"ר אור גולדפרב הציגה בפני את האתגרים העומדים בפני הנהלת הפרויקט ואת התקדמות התוכנית. מסתבר כי לצד בעיות תקציביות וטכניות, האתגר העיקרי שדורש התייחסות הוא חיזוק האמון בין תושבי השכונה למנהלת ולעירייה", אמר ח"כ יברקן והוסיף כי במהלך הפגישה עלו תלונות בנוגע להזנחה בשכונה: תשתיות הרוסות, מקלטים מוצפים וגגות שאינם אטומים. "כתושב רחובות מוכרים לי היטב הקשיים של תושבי רחובות בשכונות הוותיקות, ובניהן קריית משה, סיכמתי עם מנכ"ל העירייה על קיום פגישה דחופה איתו ועם ראש העיר על מנת לטפל בדחיפות בבעיות שעלו בפגישה על ידי תושבי השכונה".
אחד הנושאים שלא מדברים עליהם בנושא ההתחדשות העירונית בקריית משה, הוא הנושא הקריטי של הקרקעות שהוקצו לפרויקט על ידי רשות מקרקעי ישראל. שטחים אלו ניתנו לפרויקט עם תוקף של ארבע שנים מיום הפקדת התוכנית, אם תוך ארבע שנים מההפקדה לא יהיה היתר בנייה אחד על השטחים – הקרקעות יחזרו לרשות מקרקעי ישראל. קיים חשש בקרב התושבים כי התוכנית לא תתממש כלל כיוון שכבר עברו כמעט שנתיים מאז הפקדת התוכנית.

"לא סופרים אותנו"

הפגישה לא כללה כאמור את חברי פורום קריית משה, המהווים נציגות רשמית של התושבים בפרויקט. אחד מנציגי הפורום שנבחר על ידי משרד השיכון ועיריית רחובות, מקונן דסטה, אומר כי "זה רק ממחיש כמה לא סופרים את התושבים", הוא אומר ומוסיף שקיימת חוסר מוטיבציה מצד העירייה להזיז את הפרויקט וכי גם בתוך משרד הבינוי אין מי שיביא את התוכנית לידי יישום.
"אנחנו כתושבים ביקשנו לבחון ומתוך חשיבה משותפת של כל הצדדים להגיע להחלטות מושכלות שיטיבו עם התושבים כדי להתגבר על מכשולי פחד", אומר דסטה.
אומרים שזו תקופת קורונה, והכול תקוע.
"אני חושב שגם אם משרדי הממשלה לא עובדים בצורה מיטבית, אני לא חושב שהקורונה גורמת לא לחשוב - לחשוב אפשר", אומר דסטה. הוא מסביר שמצד התושבים ישנו חוסר אמון גם בשל בעיות ההזנחה הרבות שקיימות בשכונה, כנראה בשל תחושה שעוד רגע תהיה התחדשות עירונית, אז מה הטעם לטפל ולהשקיע בבעיות אלו.
"מבחינת התחדשות עירונית, צריך לגרום לאנשים להיכנס לתהליך שהם לא מכירים אותו וזה מייצר פחד. מצד שני, אם אתה לא מטפל בבעיות עכשיו, של היום יום, אתה לא יכול לפתח איתם את העתיד, אתה לא יכול למכור חלום לבן 80, הוא לא קונה חלומות. כולם יודעים שהאוכלוסייה מבוגרת ברובה והם שמעו הבטחות ועכשיו באים להבטיח להם עוד דברים כשיש להם בעיות שלא פותרים אותן?".
ממשרד הבינוי נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון פועל בימים אלו בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית רחובות במטרה לגבש הסכם גג לעיר.
ההסכם הצפוי יסדיר את פיתוח השכונה במודל חדשני, שיביא לחידוש פני השכונה יחד עם תוספת דירות משמעותית בלב אזורי הביקוש. הסכם הגג צפוי להיחתם בחודשים הקרובים ולאחר מכן יוכלו פרויקטים רבים לצאת לדרך.
 כמו כן, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת בשכונת קרית משה  תכנית הכוללת כ-5,650 יח"ד בקרקע פרטית ועוד כ-4,670 יח"ד בקרקע מדינה, מתוכן כ-650 מיועדות לדיור מוגן.
בנוסף,  משרד הבינוי והשיכון ממן את התכנון המפורט ותכנון התשתיות לשכונה המקודם ע"י העירייה ומבוצע באמצעות החברה לפיתוח רחובות. לא ידוע לנו על עיכובים במתן היתרי בנייה".
כל העדכונים - חדשות רחובות