"מניסיון של השנתיים וחצי האחרונות, אנחנו יודעים שעד חצות שלפני 1 בספטמבר אין החלטות סופיות", עונה השבוע מ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, זהר בלום, לשאלה האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה או שפתיחתה תידחה.
1 צפייה בגלריה
"להחזיר את השגרה". בלום וצוקרמן
"להחזיר את השגרה". בלום וצוקרמן
"להחזיר את השגרה". בלום וצוקרמן
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
"פתחנו השבוע את החינוך החרדי וצריך לתת לדברים כמה ימים, לראות לאן הם הולכים. את המתווה שהוצע העברנו למכון ויצמן והם אמרו שהם צריכים ללמוד אותו, וזה ייקח חודש וחצי. איזה הורה ירדוף עם המטוש אחרי הילד שלו שבע פעמים בשבוע? זה לא נראה לי הגיוני", הוא אומר בספקנות על המתווה שהוצע.
בחודשים האחרונים, למרות שהותו בבית בשל מחלה, המשיך בלום לעבוד במרץ על פתיחת השנה. על אף חוסר הוודאות וחילוקי הדעות בין משרד החינוך למשרד הבריאות, הוא מצהיר כי עיריית רחובות ערוכה לפתיחת שנת הלימודים בכל מתווה שיהיה. "אנחנו כבר חודשים משפצים ומסדרים, וניצלנו גם את תקופת הקורונה לכך. כשכולם היו בבית סיימנו לבנות בבית הספר רון ארד, את המינהלה בקציר, את בית ספר חצרות המושבה שייפתח ב־1 בספטמבר, את מרכז 'פסגה' להכשרת אנשי חינוך, מוסדות וגני ילדים".

מאה ערעורים על השולחן

בעיה אחת לא צפויה בה נתקלו בעירייה היתה הוואקום שנוצר פתאום לאחר שביתת הפסיכולוגים, שדחתה ועדות השמה והובילה לכך שבמשך חודש וחצי העירייה הייתה צריכה לבצע מאות ועדות, והיום עוד מונחים על שולחן העירייה מאה ערעורים. אם לא די בכך, לאחר הוועדות שהסתיימו לאחרונה התגלה כי חסרות שמונה כיתות כדי לאכלס את כל הילדים של החינוך המיוחד, "העירייה שכרה מבנים, הכשירה מבנים אחרים וקנתה מבנים יבילים כדי שנוכל לתת את המענה, כי אלה הילדים החשובים שלנו והם בראש סדר העדיפות שלנו. מי שיישאר בלי קביים בגן הילדים יגיע חסר אונים לכיתה א' וזו לא חוכמה לעזור למצטיינים", אומר בלום.
מה לגבי ציוד לתקופת הקורונה, אם שוב יוחלט על סגר ולימודים מרחוק?
"במהלך הקיץ בתי הספר צוידו במחשבים ואמצעי קצה כמו מקרנים, ציוד שיגיע בימים הקרובים לכיתות ובשלבי התקנה מתקדמים בעלות של כשישה מיליון שקלים", אומר בלום.
לדברי מנהלת אגף החינוך אפרת צוקרמן, ברחובות נפתח לראשונה בית ספר חדש, דיגיטלי לגמרי, שנקרא נטסקילס. "הקמנו בו יחידות של חמישה תלמידים שמעוניינים ללמוד תחום מסוים עם מורה מאותו תחום, הלימודים מתבצעים בזום בשעות אחר הצהריים בתחומי דעת שלא לומדים בבית ספר. זה בית ספר לא פיזי וכל תלמיד ותלמידה מכל 18 החטיבות והתיכונים בעיר יוכלו לקחת בו חלק".

צמידי רגשות בגנים

אחד מהנושאים עליהם שמו דגש בעירייה לקראת פתיחת שנת הלימודים, הוא הנושא הרגשי־נפשי של התלמידים, שעברו שנתיים לא פשוטות כלל.
"ראינו שיש קשיים של התלמידים במצב הרגשי והנפשי, ראינו חרמות ונטייה לאובדנות ויש לנו עכשיו תוכנית עירונית רגשית שהיא מערכתית־יישובית, לתוכנית אנחנו קוראים 'מישהו לצעוד איתו', והיא נותנת מענה גם לתלמידים, גם למורים וגם להורים", אומרת צוקרמן.
"הקורונה הגדירה את הוואטסאפ ואת המדיה ככלי השימושי ביותר לתקשורת בקרב בני נוער", מוסיף בלום, "והיום אנחנו פועלים נגד חרם חברתי ובכל כיתה יהיה פוסטר ואמנה כיתתית בנושא. חייבים להתייחס לנושאים החברתיים הרגשיים".
בכל הנוגע לילדים צעירים יותר, העירייה פועלת כיום לצייד כל גן ילדים בתיבת צמידי רגשות, שכל צמיד מבטא רגש אחר, והילד בוחר בבוקר איזה צמיד הוא רוצה לענוד. הגננת תנהל שיח על הרגשות וגם תשאל את התלמידים על הבחירה שלהם בצמיד.
בתיכונים הוטמעה תוכנית סייפסקול לכל החטיבות והתיכונים, במסגרתה ישנו מאגר של הרצאות, הפעלות וסרטונים בנושא שיימינג ובהגברת המודעות לנושאים כמו צריכת סמים ואלכוהול, אלימות ברשת, ובדיקת מצב האקלים בבתי הספר. "אנחנו שולחים לילדים קישור, והם נכנסים ובאופן אנונימי עונים האם מישהו לעג להם או קילל אותם ובכלל על תחושותיהם בכיתה", מסבירה צוקרמן. "אנחנו מקבלים פירוט ברמת הכיתה והשכבה ויכולים לדעת מה קורה בשטח".

הצגות, בריאות וסיורים בעיר

משום שילדים לא חוו כמעט תרבות בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה, הוחלט להכניס סל תרבות מגן חובה, בסבסוד העירייה ובצירוף סיורים היסטוריים בעיר. בתחום הבריאות העירייה פועלת גם כן וישנה דיאטנית המלווה גני ילדים ובתי ספר, בבניית תפריט מתאים אם יש ילד אלרגי ובשמירה על אורח חיים בריא בגני הילדים ובצהרונים.
"פתחנו השבוע את החינוך החרדי וצריך לתת לדברים כמה ימים. את המתווה שהוצע העברנו למכון ויצמן והם אמרו שהם צריכים ללמוד אותו, וזה ייקח חודש וחצי"
"לכל שכבה הכנסנו משהו חדש", אומר בלום על התוכניות הרבות. "לשכבת ב' הכנסנו את הנושא הפיננסי עם ידע תיאורטי, אסטרטגיות וכלים לחיסכון, הכנסנו לכיתות א' ו־ב' את ספריית 'פיג'מות' שנהוגה בגנים כדי שימשיכו לקרוא. את הכל אנחנו עושים בשיתוף עם משרד החינוך ועם ועד ההורים העירוני".
היתה יותר נשירה בקורונה?
צוקרמן: "אין עלייה בנשירה, יש יחידה לקידום נוער שנחשבת במחוז למספר אחת. אנחנו מביאים את התלמידים לבגרות והצלחנו לקיים קייטנה לימודית לכל תלמידי החטיבות, זה לא נעשה בשום רשות אחרת. בתי הספר קיבלו מאיתנו משאבים ושעות לימוד כדי להגיע לכל תלמיד באופן פרטני וזה עלה לנו המון כסף, יש חודשים שרק התמיכה הזו עלתה לעירייה מיליון שקלים לחודש".
מה הבעיה העיקרית כרגע לקראת פתיחת שנת הלימודים במצב הנוכחי?
"אנחנו קודם כל רוצים להחזיר את השגרה", אומר בלום. "אבל זה לא תלוי בנו, אז אנחנו מנסים להמציא לבד את הרעיונות שיסייעו לנו. אחת הבעיות המרכזיות שלנו בשנים האחרונות היא מחסור בכוח אדם של סייעות, במיוחד מאז הקורונה, היו לנו בקרים שבשבע בבוקר אנחנו מגלים שחסרות לנו 40 או 50 סייעות לפתוח את הגנים, והיום יש לנו כיתת כוננות, עשינו מכרז לעוד חברת כוח אדם ויש לנו כיתה שמחכה, ומחליפה בעת הצורך".

התוכניות החדשות השנה:

מערכת לאיתור בריונות בבית הספר
צמידי רגשות בגני הילדים
סיורים היסטוריים ברחבי העיר
לימודי כלכלה לתלמידי כיתה ב'
סל תרבות מגן חובה