תושבים משכונת נווה יהודה ברחובות התריעו תקופה ארוכה על כך שהקיר האקוסטי שמפריד בין דרך אצ"ל לשכונה מסוכן ועלול לקרוס, והשבוע התרחיש התממש וחלק מהקיר התמוטט. כעת הם מפצירים בעירייה: "אנחנו מצפים שיוצג תקציב ותיבנה חומה על פי ההיתר המקורי".
1 צפייה בגלריה
"רשלנות פושעת". החומה, השבוע
"רשלנות פושעת". החומה, השבוע
"רשלנות פושעת". החומה, השבוע
(צילום פרטי)
קראו גם:
ביום שישי האחרון הבחינו תושבים מהשכונה כי חלק מהחומה האקוסטית התמוטט. זו לא הפעם הראשונה שהקיר מתמוטט, וגם לא הפעם הראשונה שהתושבים מתריעים מפני הסכנה, אך לאורך השנים הנושא לא טופל.
"זה לא נראה שמשהו פגע בקיר. הוא ממש התפורר, עייפות החומר", אומר תושב השכונה. "לפני פחות משנה זו היתה בדיוק הכותרת שעשינו. אמרנו שהקיר שאמור להגן עלינו מהווה בעצמו מפגע".
לדבריו, לפני כשנה היתה פגישה אחת בעירייה עם ראש העירייה והמנכ"ל, אך נאמר להם שאין תקציב לטיפול בנושא. "נודע לנו שיעשו פיתוח סביבתי לשביל, אבל בקיר לא יגעו. ראש העירייה קיבל אותנו בלשכה שלו אחרי שהנושא עלה בישיבת המועצה, שטחנו בפניו את הסכנה ואת התסכול הרב שאנחנו מרגישים. הוא אמר שהיה דיון בלשכה על הנושא וכרגע הוא לא יודע מאיפה ישיג תקציב".
עוד אומר התושב, שכרגע ישנם "שיפודי" מתכת שבולטים מהקיר בחלק שנפל, והם מהווים סכנה גם כן. "אז ישלחו מישהו להדביק עם נייר הדבק הכי טוב שיש, כי בעיריית רחובות לא חוסכים בדבק. העירייה והעומד בראשה לא עושים דבר ומודעים לסכנה. זו רשלנות פושעת ובריחה מאחריות. הציפייה שלנו היא שהעירייה תציג תקציב ותוכנית עבודה מתי בונים במקום הקיר הזה קיר אקוסטי ובטיחותי לפי היתר הבנייה".
סיפור החומה מתחיל לפני 25 שנה, כאשר נבנתה כקיר לבנים פשוט שלא על פי היתר הבנייה. בראש ובראשונה מטרתה היתה בטיחותית – למנוע נפילת רכבים מדרך האצ"ל לרחוב הבושם, בשל הפרש הגובה ביניהם, העולה על שלושה מטרים. כמו כן, החומה היתה אמורה להיות אקוסטית במטרה למנוע רעש לתושבי הרחובות הסמוכים לדרך האצ"ל הסואן יחסית.
"הציפייה שלנו היא שהעירייה תציג תקציב ותוכנית עבודה מתי בונים במקום הקיר הזה קיר אקוסטי ובטיחותי לפי היתר הבנייה"
בניית החומה נדרשה בזמנו בתוכנית בינוי עיר על ידי עיריית רחובות כחלק מהסכם עם יזמית הנדל"ן שבנתה באיזור, ומתן היתרי בנייה בשכונת נווה יהודה. בפועל, כך אומרים התושבים, החומה נבנתה כקיר לבנים פשוט, שלא על פי היתר הבנייה שניתן. החומה, לא זו בלבד שאינה משיגה את מטרתה כקיר בטיחותי, היא עצמה מהווה מפגע בטיחותי בכך שהיא מתפוררת ומסכנת את דיירי הרחוב ומשתמשי הדרך.
אישור למצבה המסוכן של החומה ניתן בדוח מהנדס ששכרה עיריית רחובות עצמה, לאחר תאונה חמורה בה רכב פרץ את הקיר, וכמעט נפל לרחוב הבושם. בדוח זה נקבע במפורש שחובה להרוס את חומת הלבנים ולבנותה מחדש כחומת הפרדה בטיחותית אקוסטית תקנית, דבר שכאמור לא קרה עד היום.
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בטיפול, בין היתר מול רכבת ישראל".