1 צפייה בגלריה
"ניסיונות לגלגל אחריותה וחובותיה על גופים אחרים". החומה, השבוע | צילום: אבי מועלם
"ניסיונות לגלגל אחריותה וחובותיה על גופים אחרים". החומה, השבוע | צילום: אבי מועלם
"ניסיונות לגלגל אחריותה וחובותיה על גופים אחרים". החומה, השבוע | צילום: אבי מועלם
תושבי שכונת נווה יהודה ברחובות כועסים. הסיבה: החומה המסוכנת שדוח של העירייה קבע כי עליה להיהרס, עדיין עומדת על תילה ומסכנת את תושבי השכונה ואת עוברי האורח בדרך האצ"ל.
כבר לפני כשנתיים דווח ב'ידיעות רחובות' על החומה שמפרידה בין דרך אצ"ל ובין שכונת נווה יהודה, המטרידה את שלוותם של תושבי האיזור במשך שנים, אך דבר לא נעשה מאז.
התושבים מתריעים כבר זמן רב, כי החומה נבנתה שלא על פי ההיתר, ושהם ועוברי אורח במקום חשופים לסכנת התמוטטות בכל רגע.
"בדוח בדיקה של מהנדס קונסטרוקציה שהוזמן על ידי העירייה, נכתב כי הקיר מיועד להריסה", כתב חבר המועצה אביב איטח לראש העירייה ולנציגי העירייה השבוע. "העירייה מכירה באחריותה ללא עוררין, כפי שעולה ממכתב ששיגרה העירייה באמצעות משרד עורכי דין חיצוני לחברת 'מופר' שבנתה את הקיר לפני 25 שנים, ובו מפורטים הכשלים. מקוממת העובדה שהמכתב שוגר ביודעין לחברה שפורקה לפני שנים, וכצפוי המכתב לא נענה והעירייה הגיבה בשתיקה. מכאן, התושבים חשים כי העירייה והעומד בראשה נוקטים 'סחבת' מכוונת ומסכנים תושבים המתגוררים בסמוך לחומה ועימם גם הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגים רבים שנוסעים מדי יום בכביש העוקף המערבי והסואן. האם העירייה צריכה להמתין לאסון כדי לממש את אחריותה על המפגע ולבנות קיר בטיחותי ואקוסטי בהתאם להיתר הבנייה?".
פנייתו של איטח לעירייה בנושא מגיעה לאחר תלונות התושבים על התנהלות העירייה בטיפול בחומה. גם הם שלחו מכתב לעירייה כבר לפני כשנה ובו הפצירו בחברי המועצה להעלות לסדר היום של ישיבת ועדת בינוי או הנהלת העירייה הקרובה דאז, שהתקיימה בחודש אוגוסט 2018, מציאת מימון וקביעת לוח זמנים להריסת החומה ובנייתה מחדש כחומת הפרדה בטיחותית אקוסטית ותקנית, כמתחייב בחוק, אך עד עתה דבר לא התקדם ומהחומה המסוכנת ממשיכות ליפול אבנים, וממשיכים להיפער בה סדקים.
"עלה תאנה"
סיפורה של החומה מתחיל כאמור לפני 25 שנה, לאחר שנבנתה כקיר לבנים פשוט שלא על פי היתר הבנייה. בראש ובראשונה מטרתה היתה בטיחותית ‑ למנוע נפילת רכבים מדרך האצ"ל לרחוב הבושם שבשכונת נווה יהודה, שביניהם ישנו הפרש גובה של מעל שלושה מטרים. כמו כן, החומה היתה אמורה להיות אקוסטית במטרה למנוע רעש מתושבי הרחובות הסמוכים לדרך האצ"ל הסואנת יחסית.
בניית החומה נדרשה בזמנו על ידי עיריית רחובות כחלק מהסכם עם יזמית הנדל"ן שבנתה באיזור בתוכנית בינוי עיר, ומתן היתרי בנייה בשכונת נווה יהודה. בפועל, כך טוענים התושבים, החומה נבנתה כקיר לבנים פשוט, שלא על פי היתר הבנייה שניתן. חומה זו, לא רק שאינה משיגה את מטרתה כקיר בטיחותי, היא עצמה מהווה מפגע בטיחותי בכך שהיא מתפוררת ומסכנת את דיירי הרחוב ומשתמשי הדרך.
אישור למצבה המסוכן של החומה ניתן בדוח מהנדס ששכרה עיריית רחובות עצמה, לאחר תאונה חמורה בה רכב פרץ את הקיר, וכמעט נפל לרחוב הבושם. בדוח זה נקבע במפורש שחובה להרוס את חומת הלבנים ולבנותה מחדש כחומת הפרדה בטיחותית אקוסטית ותקנית.
"למרות דוח חמור זה, כבר מספר שנים שעיריית רחובות גוררת רגליים ונוקטת סחבת בקביעת לו"ז להריסת החומה ובנייתה מחדש", כתבו התושבים במכתב לעירייה. "בינתיים, מפגעי הרעש, זיהום האוויר והסכנות הבטיחותיות גדלו משמעותית בשל גידול בנפח התנועה ברחוב האצ"ל, בניית מתחם תחנת הדלק והגדלת תדירות נסיעות של רכבות נוסעים ומשא על המסילה הסמוכה. כך, גדל גם סבלם של התושבים המתגוררים ברחובות הסמוכים לחומה וגדלה חשיפתם לסכנות הנובעות ממצב החומה עד כדי סכנת נפשות ממש".
עיריית רחובות הוציאה כאמור באמצעות משרד עורך דין מכתב התראה לפני הליכים משפטיים לחברת 'מופר', היזם שבנה את הקיר בזמנו, ובו היא נדרשת להסדיר את הקיר המדובר. "בעינינו, מהלך זה הינו בחזקת עלה תאנה ומראית עין בלבד, מכיוון ש'מופר' התפרקה ולא ברור מי היישות המשפטית שאמורה להשיב ולבצע דרישה זו", כותבים התושבים. "מבחינתנו ומבחינת החוק, האחריות על בנייתה מחדש של חומת ההפרדה באופן מיידי היא של עיריית רחובות ללא קשר למקורות המימון שלה, ואין להתנות תקצוב ותכנון פעילות זו במהלכים משפטיים שעשויים להתארך לשנים. אל לה לעיריית רחובות לבזבז זמן בניסיונות לגלגל אחריותה וחובותיה על גופים אחרים".
"למנוע אסון"
התושבים אף טוענים כי הם מופלים לרעה לעומת תושביהן של שכונות אחרות בעיר, הסמוכות לצירי תנועה מרכזיים, כמו רחובות המדע ואחוזת הנשיא הסמוכות לכביש העוקף המזרחי או רחובות ההולנדית הסמוכה לדרך הים, ש"זכו לקירות אקוסטיים לתפארת, בעוד אנחנו נאלצים להיאבק בעירייה על זכותנו לאיכות חיים ובטיחות לילדינו, האמנם חייהם שווים יותר מחיינו וחיי ילדינו?".
אחד מתושבי השכונה מודאג כיוון שילדיו הולכים ברחוב הצמוד לחומה מדי יום. לטענתו, באופן תמוה בעירייה תהו על ההשתהות בתלונה על החומה שנבנתה לפני 25 שנים. "אבל איך אנשים אמורים לדעת שמשהו לא בסדר עד שלא קורה משהו?", הוא שואל. "כשפגעה מכונית בחומה וכשראינו את שתי הביקורות של המהנדסים שבדקו את החומה הבנו את הבעיה, וגם אז לא נתנו לנו את אחת הביקורות והיינו צריכים להיאבק ולאיים בחוק חופש המידע כדי לראות אותה".
לדברי התושב, העירייה אף מודה באחריות שלה למפגע, "אבל היא לא מוכנה לקחת על עצמה לתקן את זה".
"האם צריך לחכות שיקרה אסון לאחד מדיירי הרחוב או לילדיהם העושים דרכם לבית ספר שפרינצק בקצה הרחוב?", שואל חבר המועצה איטח. "האם תושבי העיר צריכים להשלים עם העובדה של הרעש המטריד והבלתי נסבל מהכביש העוקף? האין זה ראוי למנוע את האסון מראש מאחר והסכנה ידועה לכולם? כולל לחברי המועצה ולעומד בראשות העירייה?".
יו"ר האופוזיציה במועצת עיריית רחובות, חבר המועצה מתן דיל, שמלווה את הנושא במשך שנים, סבור שהעירייה אכן אחראית לתיקון המפגע. "אין חולק על כך שמדובר בקיר מסוכן. גם העירייה מודה בכך וזאת לאחר קבלת דוח מהנדס בעניין. חייבים לזכור ולהבין שהקבלן ביצע את הקיר כ'קבלן משנה' של העירייה. במקום לשלם היטלים בסכום המקסימלי, קיבל קיזוז בשל ביצוע הקיר.
זאת אומרת שחד משמעית העירייה אחראית לכך, בטח ובטח כשמדובר בבטיחות התושבים".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "עיריית רחובות מטפלת בנושא מול הקבלן באופן אישי, ואף בודקת אפשרות הגשת תביעה משפטית בנושא".