אלף התנגדויות של תושבי שכונת רחובות המדע הוגשו לעיריית רחובות השבוע. זאת בעקבות בקשה לקבלת הקלות מטעם עמותת חב"ד נתיבות, לשימוש בקרקע אשר הקצתה לה עיריית רחובות בפברואר השנה לבית כנסת בשכונת המדע.
לאחרונה נודע לתושבי שכונת המדע המונה כ-2,450 בתי אב, כי עמותת חב"ד מנתיבות קיבלה הקצאה לבניית בית כנסת בשכונה. זאת בעקבות בקשה שהוגשה על ידי העמותה להקלות לענייני הבינוי - שעניינן הרחבת המבנה, תוך צמצום השוליים הנדרשים על פי חוק. תוך כדי עיון בפנייה זו, נדהמו תושבי השכונה לגלות כי אין המדובר בבית כנסת רגיל, אלא במבנה ענק המשתרע על 5 קומות ועל קרקע של חצי דונם. שטחו הכולל הינו כ- 1,100 מ"ר.
1 צפייה בגלריה
השטח עליו מתוכננת הבנייה
השטח עליו מתוכננת הבנייה
השטח עליו מתוכננת הבנייה
(צילום: פרטי)
קראו גם:
על פי התוכנית שהגישה העמותה לעירייה, המבנה יכלול מרתף עם חדרי לימוד, קומת בית כנסת בכניסה, בקומה השנייה עזרת נשים, קומה שלישית תכיל אולם רב תכליתי וחנות ממכר, קומת רביעית תבנה עם פרגולת ענק על הגג שתשמש כאולם אירועים ושמחות ואף מטבחים וחדרי שירותים רבים, המעידים על השימוש הרב שמתכננים לעשות במקום. המבנה מתוכנן להיבנות ברחוב יהודית בירק, בלב ליבה הפועם של שכונת המדע שהינה ככלל בעלת צביון חילוני. בצמוד למבנה המתוכנן לחב"ד, הקצתה בנוסף עיריית רחובות בחודש אפריל האחרון, חצי דונם קרקע ציבורית לעמותת "חזון המדע" לצורך בניית בית כנסת נוסף.
בעקבות כך, כאמור, הגישו התושבים בתוך פחות מ-48 שעות, כאלף התנגדויות למנהל ההנדסה בעירייה. מדובר בעניין חסר תקדים ובשיא של תושבים המגישים התנגדות בפרק זמן קצר כל-כך. בבסיס ההתנגדות עומדות טענות התושבים, על פגיעה קשה ומשמעותית ברווחתם ואיכות חייהם בעקבות המבנה הענק המתוכנן.
רחוב בירק מהווה ציר תנועה מרכזי בהיותו נתיב המוביל לבית הספר, למתחם גני הילדים, בדרך לבית הקפה השכונתי ואף למתנ"ס. לטענת התושבים, בניית מתחם דת כפי שמעוניינת העמותה לבנות, ימשוך באים מחוץ לשכונה, יוסיף לעומס הקיים ממילא, ולמחסור הקשה בחניות, אשר אין לו מענה. עוד לדבריהם, אין ספק שהקמת המבנה על פי התוכנית, יגרום לפגיעה קשה בתושבי השכונה, עקב צפיפות ורעש שיגרמו מתנועה ומאירועים שייערכו במקום, ביתר שאת, בשל האפקט האקוסטי הקיים בשכונה.
שלוש עמותות דת שונות קיבלו קרקע ציבורית בשכונת המדע. בנוסף להקצאה לבית חב"ד, בשכונה, ניבנה מקווה ענק – במימון משותף של החברה הכלכלית של עיריית רחובות ועמותה פרטית, ובנוסף כאמור, עמותת "חזון המדע" לבניית בית כנסת. התושבים טוענים שההקצאות המרובות של קרקע ציבורית לעמותות דתיות אינן עולות בקנה אחד עם צרכי התושבים בשכונה. טענות התושבים מופנות כלפי העירייה, עיקרן חוסר איזון לכאורה בחלוקת המשאבים הציבוריים במרחב הציבורי כולו (אחוזת הנשיא, שכונת המדע ופלדי).
יש לציין גם כי בשכונת אחוזת הנשיא הצמודה לשכונת המדע, החל להיבנות בשנה האחרונה היכל דת בן ארבע קומות, הכולל בית כנסת, קומת אירועים, חדרי לימוד ועוד. גם שם תושבי השכונה הגישו התנגדויות ואף הגישו עתירה לבית המשפט נגד הרחבת המבנה, שנמצא כ-300 מ' בלבד ופחות מ-4 דקות הליכה, מבית הכנסת המתוכנן להיבנות בשכונת המדע!
מגי סלע-וגר, תושבת השכונה ונציגת ועד הפעולה אמרה השבוע כי "אמירותיו של נציג חב"ד, והצגתנו כקומץ קולני, מעידות על חוסר היכרות עם השכונה ואי הבנת הצרכים שלה. אלף התנגדויות של תושבי השכונה מדברות בעד עצמן".
ד"ר אניאלה גלבוע, תושבת השכונה וחברת ועד הפעולה הוסיפה: "אנו חיים בשכונה דתיים לצד חילוניים בכבוד והרמוניה, אך דווקא צעדים כגון אלה – היכל דת ענק ולא בית כנסת צנוע, הנעשים בניגוד לרצון רוב רובו של הציבור, הם שמאיימים להפר את השלווה והשקט בשכונה, שכן הם יוצרים אנטגוניזם בקרב הציבור. לאור כמות התושבים הגדולה שמביעה התנגדות למבנה דת גדול, ניתן להבין שהבניין לא ישמש את תושבי השכונה".
כאשר התושבים הביעו רצונם להתנגד בשבוע שעבר לתוכנית, הגיבה עמותת חב"ד שביקשה את ההקלות את תגובתה: "בית חב"ד שכונת המדע שבראשותו עומד הרב ישראל ביינדמן פועל כבר עשור כמרכז קהילתי למען כלל תושבי השכונה, מתוך אהבה והכלה של כלל התושבים. תוכנית בניית בית הכנסת כוללת שתי קומות, ואופציה להרחבה עתידית בהתאם לגידול המתמיד בחברי הקהילה. פורמט זה זכה לברכת בית המשפט במקרה דומה שהתרחש בשכונה קרובה, ושם קבע השופט כי זהו ניצול מיטבי של המקום כפי רצון העירייה. שוב לציין כי אין שחר לשמועה על הכוונה להקים כולל במקום. בית הכנסת נועד לשרת את תושבי השכונה בלבד ולענות על הצרכים שלהם ובשום צורה לא "לייבא" אנשים מבחוץ - לא לכולל ולא לשום פעילות אחרת. הבניין יבנה אך ורק לפי ההיתרים החוקיים ובהתאם לצרכי התושבים"
כל העדכונים - חדשות רחובות