עיריית רחובות מקדמת הקמת קריית ממשלה אזורית ובכוונתה למקם אותה ואת בניין העירייה במתחם המשטרה בעיר.
2 צפייה בגלריה
הקריה החדשה
הקריה החדשה
הקריה החדשה
(הדמיה: הפלטפורמה העירונית אדריכלים )
קראו גם:
המהלך, יוזמה של העירייה ושל הל"ר ‑ החברה לפיתוח רחובות, קיבל את אישור תקציב מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר להנעת התהליך. הפרויקט כולו מוערך בסכום של חצי מיליארד שקלים.
לדברי גורמים בעירייה, הפרויקט יהווה אבן דרך להתחדשות רחוב הרצל וחיי המסחר בו, בפרט לאור העובדה שהמטרו העתידי מתוכנן לעבור בציר זה.
"הקמת קריית ממשלה וקריה עירונית על ציר הרצל היא פרויקט אסטרטגי לעיר, שמשמעו הבעת אמון מצד המדינה במרכזיותה של העיר רחובות לכל תושבי האיזור", אמר ראש העירייה רחמים מלול על הפרויקט, וציין כי מדובר בנדבך נוסף בהתחדשות של כל המערך המשולב של מסחר, תעסוקה ומגורים ברחוב הרצל.
בתחילת התהליך החלו בהל"ר לנסות ולאתר קרקע ממשלתית שיכולה להתאים לאיחוד כל משרדי הממשלה במיקום אחד, ולאחר שאותרו כמה אפשרויות, פנו נציגי הל"ר למינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר, שאישר תקציב לנושא.
אחת מהסיבות לבחירת הקרקע במיקום זה היא התכנון הכולל להתחדשות והתעצמות ציר הרצל.
על פי התכנון, הל"ר תתכנן תב"ע (תוכנית בניין עיר) להקמת תחנת משטרה חדשה, קריית ממשלה וקריה עירונית, וכן שטחי מסחר ומגורים. בהתאם לתכנון, לאחר הכנת התב"ע, המדינה והעירייה ייצאו למכרז במודל BOT.
מי שעובדים בצמוד על הפרויקט, הם מלול ומנכ"ל הל"ר ניסים סלמן.
"קריית ממשלה תשאב לתוכה יחידות ממשלתיות שמפוזרות ברחובות וביישוביי הסביבה. כבר היינו מגיעים ליעד הראשוני שלנו אם היתה ממשלה עם תקציב, אבל הכל התעכב", מסביר סלמן.
2 צפייה בגלריה
תחנת המשטרה בעת בנייתה
תחנת המשטרה בעת בנייתה
תחנת המשטרה בעת בנייתה
(צילום באדיבות בית מורשת משטרת ישראל)
לדבריו, כמה חלופות נשקלו לפני שנבחרה תחנת המשטרה - בין היתר פארק המדע, דרך הים וקריית משה.
"החלופה המרכזית תמיד היתה איזור המשטרה. אנחנו מסתכלים 20 שנה קדימה. התוכניות, האישורים והבנייה יובילו לכך שהקריה תהיה מוכנה בעוד עשר עד 12 שנים. בשלב הזה כבר תהיה תחנת מטרו ובראי של רחוב הרצל כרחוב עירוני שוקק חיים, רחב, עם שבילי אופניים ולא כמו שהוא נראה היום, קריית ממשלה בנקודה כל כך נגישה היא פרויקט הדגל שלנו".
אילו משרדים ממשלתיים מתוכננים להיות בקריה?
"משרד הפנים, רישוי עסקים, הוצאה לפועל ומס הכנסה. מה שלא ייכלל הוא בית המשפט, שמיועד להישאר במבנה שלו, שגם אמור לעבור שדרוג. כל משרדי הממשלה ברחובות נמצאים כיום על 17 אלף מ"ר, ובקריה החדשה מתוכננים להיבנות 32 אלף מ"ר".
ומה עם תחנת המשטרה?
"תחנת המשטרה תישאר איפה שהיא היום. אנחנו בוחנים חלופה להשאיר כוח מסוים בקריה ולבנות תחנה נפרדת, מודרנית וגדולה יותר. אנחנו נמצאים בשלב הבדיקות".

ליווי של יועץ שימור

את כל הפרויקט מלווה יועץ שימור מטעם משרד האוצר, שכתב מחקר על טיגארטים (מבנים מתקופת המנדט הבריטי). הפרויקט, שמוערך בכחצי מיליארד שקלים, יכלול גם שימור של תחנת המשטרה המנדטורית.
"התוכניות, האישורים והבנייה יובילו לכך שהקריה תהיה מוכנה בעוד עשר עד 12 שנים. בשלב הזה כבר תהיה תחנת מטרו"
מבנה תחנת המשטרה הוקם בשנת 1940 בנקודה הגבוהה ביותר בעיר. התחנה היא אחת מיני רבות שתוכננו בתקופת המנדט הבריטי על ידי סר צ'רלס טגארט. המבנה תוכנן בתקופה בה ערביי הארץ התקוממו נגד הממשל ופגעו רבות במבנים ובתשתיות שהיו שייכים למשטרה הבריטית. לכן התכנון היה של תחנה מבוצרת בעלת אלמנטים של מיגון עם אפשרות למגורי השוטרים שהגנו עליה בעת הצורך. התחנה הוקמה על ידי קבלן ישראלי בשם "שחורי את רובינשטיין", שהקים תחנות רבות ברחבי הארץ. הקומות הראשונות שימשו לפעילות שוטפת של המשטרה והקומות השנייה והשלישית שימשו למגורי השוטרים, והתחנה אף שימשה לקיום אירועים.
בתום תקופת המנדט הבריטי התחנה עברה למשטרת ישראל, ומאז ועד היום המקום משמש כתחנת משטרה, כאשר הקומות העליונות משמשות למשרדי המרחב.
המבנה עבר שיפוצים לאורך השנים, אך החזות המקורית שלו נותרה כפי שהיתה, כמו גם שלט הכניסה המקורי שנותר במקומו עד היום.