בשעה 10:00 בבוקר ביום שבת ה-28 לאפריל האחרון, נבהלו תושבי רחובות ההולנדית מהודעה חריגה, שקראה להם לסגור את חלונות בתיהם ולא לצאת החוצה. זאת בשל דליפת אמוניה שהתרחשה במפעל 'גלידות פלדמן' שבאזור התעשייה בעיר. השבוע הגישו תושבי השכונה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד המפעל, וטוענים: "זכותו של כל אזרח לחיות בסביבה נקיה ממטרדים".
הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בבית משפט השלום ברחובות. בכתב התביעה מפורט האירוע שבמהלכו דלפו 15 ליטרים של אמוניה מהמפעל, ויצרו עננה גדולה מעליו. הרוח שנשבה גרמה לכך שהעננה המפחידה למראה החלה להתקדם לכיוון רחובות ההולנדית.
1 צפייה בגלריה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
כוחות הצלה, כיבוי אש ומשטרה הוזעקו למקום, ויצאה הודעה לתושבים באמצעי התקשורת ובאמצעות רכבים שנעו בשכונה עם מגאפונים, וקראו לתושבים להסתגר בבתים, לכבות מזגנים, ולסגור את כל החלונות. משחק כדורגל של 'מכבי רחובות' שאמור היה להתקיים בוטל, וכביש 411 ודרך הים נסגרו לתנועה.
מגישי התביעה, שהוגשה השבוע, הם תושבי רחובות ההולנדית, והם עושים זאת לדבריהם, בשם כל התושבים, בשם מי שהיו אמורים להיות במשחק 'מכבי רחובות' ובשם כל מי שרצה להשתמש בכביש 411 ונבצר ממנו לעשות זאת בשל הדליפה.
התביעה, על סך 1,660,000 שקלים, הוגשה על ידי עו"ד גולן נפתלי, שמשרדו מתמחה בדיני איכות סביבה ותובענות ייצוגיות. "זכותו של כל אזרח לחיות בסביבה נקיה ממטרדים, אולם נראה כי זכות בסיסית זו לא תמיד נשמרת", אומר עו"ד נפתלי.
"בקשת אישור התביעה הייצוגית בנסיבות האירוע החמור הנ"ל, הוגשה במטרה לחייב את האחראים לדליפת האמוניה ולהשלכותיה, לתת את הדין בפני התושבים והציבור, תוך פיצוי האזרחים שנגרמה להם אי נוחות ו/או נזק אחר עקב האירוע, ועל מנת שאירוע דומה לא יחזור על עצמו ולמען סביבה בטוחה ובריאה יותר", לשון התביעה.
על פי כתב התביעה, דליפת האמוניה גרמה לתושבים לסבל ומתח רב. בתביעה מצוין שיום שבת, שאמור לשמש למנוחה ומילוי מצברים, הפך ליום מתיש עקב המתח, החרדה ושיבוש תוכניות הבילוי והמנוחה.
בתביעה מועלה גם הנזק הבריאותי שעלולה הייתה האמוניה לגרום לתושבים. האמוניה הנה תרכובת המורכבת מחנקן ומימן, שימושה העיקרי הוא כחומר גלם בתעשיית הדשנים, ובייצור תרכובות חנקן. מפעלים בתחום המזון משתמשים באמוניה לקירור. כאשר חשיפה ישירה לריכוזי אמוניה גבוהים עלולה לגרום לכוויות בעור ובפה, לדלקות גרון, לבצקות בריאות ודלקות עיניים, היא רעילה לחיות ולבני אדם ויכולה אף לגרום למוות.
מחברת "הגלידות של פלדמן" נמסר בתגובה:"התביעה טרם נתקבלה. לכשתתקבל התביעה, החברה תגיב בצינורות המשפטיים המקובלים".