כשארין פרידמן (43) מרחובות הייתה ילדה קטנה, היא העדיפה לשחק בלגו במקום בבובות. ככה זה כשיש לך שני אחים חובבי טכנולוגיה ואבא שלך הוא ד"ר לגו.
2 צפייה בגלריה
פרידמן. "הרגשתי שחיקה ומיצוי ורציתי שינוי"
פרידמן. "הרגשתי שחיקה ומיצוי ורציתי שינוי"
פרידמן. "הרגשתי שחיקה ומיצוי ורציתי שינוי"
(צילום: מירב פלברג)
קראו גם:
"כשהייתי בת 12 אבא שלי שם לב שאחי (שהיום הוא ד"ר לפיזיקה) מאוד אוהב לגו ומתעניין בפיזיקה. אז הוא פיתח תוכנית למידה של פיזיקה והנדסה באמצעות לגו. מאז פחות או יותר חייתי את תחום הבנייה ההנדסית בלגו".
פרידמן לא חשבה שזה יהיה הכיוון שבו תבחר. היא נישאה, הפכה לאמא לארבעה, ולאורך שנים רבות עבדה כמומחית מערכות מידע בחברות הייטק והרוויחה משכורת מצוינת.
"אחרי 16 שנים, כשהייתי בת 37, התחלתי להרגיש שחיקה ומיצוי", היא מספרת. "הרגשתי שמשהו חסר לי והחלטתי לעזוב. הייתי בשיא הקריירה והרווחתי הרבה, אבל כשעצרתי לחשוב מה חסר לי, הבנתי שאלה היצירתיות, המשמעות והזמן".
"עברתי דרך ומסע, שבו למדתי להיות מאמנת ומרצה ליצירת מוטיבציה וניהול זמן. מה שלמדתי בעיקר היה, שאני יכולה להגשים את החלומות שלי וגם לעבוד בזה", היא מספרת.

נהנית מהדרך

כשפרשה מההייטק, פרידמן החלה לעבוד בעסק של אבא שלה, ד"ר לגו. באיזשהו שלב הרגישה שהיא לא נמצאת במקום הנכון, במיוחד לאור העובדה שבמשך 16 שנים הייתה אישה דיגיטלית במיוחד. היא הקימה את המיזם 'נהנות מהדרך', שפועל עד היום, ומזמין נשים עצמאיות לצאת לטיולים בטבע כדי להתמלא, לנשום ולהתאוורר. אבל לאט־לאט, בין טיול לטיול, החל להירקם גם החלום לקחת את עולם הלגו צעד נוסף קדימה.
"היה לי חלום, לקחת את הדבר המדהים – למידה של ילדים דרך משחק, מדע ופיזיקה – ולתעל אותו אל עולם דיגיטלי יותר. הרעיון הוא שלא משנה איפה הילד נמצא, הוא יכול ללמוד", מספרת פרידמן. "זה חלום שהתבשל במשך כמה שנים וכשהקורונה הגיעה נוצרה גם התשתית המתאימה. אנשים היום מוכנים לחדשנות ולכך שהכל הופך לדיגיטלי".
2 צפייה בגלריה
פרידמן
פרידמן
פרידמן
(צילום: מירב פלברג)
לדברי פרידמן, המיזם שלה היה כרוך בעבודה מורכבת ובתוכנית שקרמה עור וגידים במשך כמה שנים. בהשקעה של כמיליון שקלים, ויחד עם 30 אנשי מקצוע, בהם מומחים בתחום המדעים, אנימטורים ומעצבים, התגייסה פרידמן לבניית מערכת הרכבה המשלבת סרטוני אנימציה עם דמותו של בריקי.

מי אלופה בטכנולוגיה?

המיזם "בריק בוקס", מועדון פיזיטאלי (פיזי ומנטאלי) מאפשר לבנות דגמים, להמציא ולפתור בעיות פיזיות ומוחשיות בעזרת מערכת הרפתקאות שמדברת את שפת הילדים. "במילים פשוטות", מסבירה פרידמן, "הילדים מקבלים עד הבית ערכת לגו ובכל שבוע נפתחת להם משימה חדשה דיגיטלית, שבה דמות בשם בריקי מספקת הדרכה והוראות לבניית דגם חדש".
"בריקי מסביר להם על חוקי ניוטון ועל דגם עם תמסורת או גלגלי שיניים, איך הוא עובד ואיך אפשר שיהיה מהיר או איטי יותר", מסבירה פרידמן. "כל הדגמים מופעלים על ידי מנוע. למשל, אם הם בונים גלגל ענק, הם מחברים עליו את המנוע והוא מסתובב, ואחר כך הם גם לומדים מי המציא את הגלגל הענק הראשון בעולם, כיצד המציאו אותו ואיפה אפשר למצוא אותו היום ברחבי העולם".
המיזם עלה לאוויר לפני מספר חודשים וכבר גורף, לדברי פרידמן, מחמאות רבות, "הוא מתאים לילדים מגיל חמש ועד 12, אפשר לבנות פרי סטייל בזמן האיכות ולשכלל את הדגמים", היא אומרת. "יש 24 הרפתקאות וכל אחת מהן כוללת דגם לבנייה, אתגרים, משימות לשכלול וסרטוני אנימציה מדעיים".
בעידן שבו כל אמא רוצה ילד גאון ומוכנה להשקיע כדי שיתקבל ל־8200, פרידמן פורטת על הנימים המתאימים. המשחק, לדבריה, מבטיח לספק בגובה העיניים את המיומנויות החשובות בעידן שבו אנחנו חיים, לצד למידה עצמית והבנת מושגים מורכבים מעולם המדע.
החזון של פרידמן לדבריה, הוא ליצור קהילה שנהנית לבנות ולשחק. "זה מועדון, זה לא חוג", היא מציינת. "אם השבוע לא הספקת, ההרפתקה מחכה לך וניתן לבצע אותה בקצב שלך, ואם כבר יום האישה – יש לנו בערכה גם דמות של בת בשם בריקה, היא מהנדסת ואלופה בטכנולוגיה".