נמאס לכם לדרוך על "מתנות" שהושארו על ידי כלבים ברחובות העיר ובעליהם לא אספו? עיריית רחובות אישרה הקמת מאגר DNA עירוני לכלבים, ולחייב את כל בעלי הכלבים לדגום אותם כחלק מהליך קבלה או חידוש הרישיון. חוק העזר החדש מחייב את אישור משרד הפנים ומשרד החקלאות כחלק מהליך האשרור שלו וכניסתו לתוקף.
1 צפייה בגלריה
כלב
כלב
מעכשיו יהיה קל לזהות אותו
((צילום: shutterstock))
מתוך דברי ההסבר לחוק עולה כי גללי כלבים המוטלים בשטח הציבורי ולא נאספים, הם בגדר תופעה שכיחה הגורמת למפגעים תברואתיים ולפגיעה בחזות העיר, אך בעיקר גורמת למטרד ולפגיעה באיכות חייהם של ציבור המשתמשים במרחב הציבורי.
נכון להיום, אמצעי האכיפה היחיד העומד לרשות העירייה לצורך התמודדות עם התופעה, הנו הצבת פקחים אשר יאתרו את מבצעי העבירה בזמן התרחשותה ויטילו קנסות (ברירת משפט) בסכום של 475 שקלים בהתאם לסעיף 7(ב) לחוק העזר לרחובות (פיקוח על כלבים), תשנ"ו – 1996.
ואולם, ניסיונות לצמצם את התופעה באמצעות "מבצעי אכיפה" לא הצליחו להעלים את התופעה, שהפכה כאמור למכת מדינה, שעימה מתמודדות רשויות רבות נוספות.
קראו גם:
הקושי המרכזי הפוגע ביעילות האכיפה נובע הן ממספר הפקחים המוגבל בהשוואה לגודל העיר, ובעיקר לקושי באיתור העבירה בעת התרחשותה (מדובר בפעולה הנמשכת שניות בודדות אך דורשת מעקב ממושך של הפקח אחר כלבים ובעליהם וכן מאחר שבעלי הכלבים נוהגים לאסוף את הגללים מיד כשהם מבחינים בנוכחותו של הפקח).
הצעת החוק הוכנה ע"י המחלקה המשפטית בעירייה, וסדירה את הקמתו של מאגר DNA עירוני, שבאמצעותו ניתן יהיה לזהות את בעליו של הכלב ולבצע בדיקותDNA לגללים שנמצאו ברחוב באמצעות הדגימות הקיימות במאגר.
 רחמים מלול, ראש העירייה: "תופעת גללי הכלבים פוגעת באיכות החיים של תושבים אחרים, ובפעילות שלנו לחיים בעיר נקיה ומטופחת. הקמת מאגר DNA היא פתרון מתבקש לטובת התושבים והתושבות שזכותם ללכת במרחב הציבורי ללא כל מפגע של לכלוך או ריח".
יוזם התיקון בחוק העזר, סגן ראש העירייה, יניב מרקוביץ', מחזיק תיק חזות העיר:"אני מאמין שהחוק הזה יכול לשנות את המצב, ולגרום לבעלי הכלבים להבין שיש אחריות גדולה באימוץ כלב- גם בהיבט של ניקיון צרכיו. והאחריות הזאת מוטלת על בעליו. תודה לח״מ איטל בציר אלשיך שפנתה אלי בנושא לפני מספר שנים ודחפה אותו".
חברת המועצה איטל בציר אלשיך, מחזיקת תיק חדשנות ופיתוח בר קיימא: ״לפני כשלוש שנים פניתי למר מרקוביץ בהצעה לפעול לבניית מאגר DNA לכלבים שיסייע בנקיטת פעולות לרבות אכיפה נגד צואת כלבים. שמחה על השתפ ושהנושא אושר במועצת העיר. מדובר במהלך נוסף שיתרום ויוסיף לאיכות החיים שלנו בעיר״.
ד"ר אבי צרפתי, מנהל השירות הווטרינרי העירוני: "בשנים עברו נוסו מספר פתרונות בשטח- בין בהצבת פחים ייעודיים ומתקני שקיות פלסטיק, ובין מתן ערכות לאיסוף צרכים במתנה בעת ביצוע חיסון הכלבת. התופעה של השארת גללי הכלב במרחב הציבורי לא פחתה, כי אם התגברה עם עליית מספר הכלבים המוחזקים בעיר. לנושא יש השלכות תברואתיות ובריאותיות הן לציבור ההולך על שתיים והן לציבור ההולך על ארבע בעירנו. אנו רואים את איסוף הצרכים של כלבי התושבים כחלק בלתי נפרד מרעיון "הבעלות האחראית" שחלה על בעל הכלב, כמו ביצוע חיסון הכלבת השנתי, מניעת שוטטות והחזקת הכלבים בתנאים ורווחה נאותים".
לעדכונים - חדשות רחובות