בעקבות המצב הביטחוני וגל הפיגועים בשבועות האחרונים, מדווחים במטווח העירוני ברחובות על עלייה בביקוש לנשק ולאימוני ירי. אלי פוליטי, מנהל המטווח, ששייך לאגף ביטחון חירום ובטיחות בעירייה, מספר שבכל פעם שהמצב הביטחוני רעוע, במטווח העירוני חשים עלייה משמעותית במספר האנשים שמגיעים להתאמן. אל המטווח מגיעים אנשים שכבר יש להם רישיון נשק פרטי או ארגוני והם רוכשים תחמושת ומתאמנים.
1 צפייה בגלריה
המטווח ברחובות. מדריכי ירי מקצועיים
המטווח ברחובות. מדריכי ירי מקצועיים
המטווח ברחובות. מדריכי ירי מקצועיים
(צילום באדיבות עיריית רחובות)
קראו גם:
"יש לנו מדריכי ירי מקצועיים בכל התחומים, בעלי ניסיון של 30 שנה ומעלה, כולם בין המקומות הראשונים בארץ בירי תחרותי", הוא מסביר על צוות המקום. על פי חוק, רק מי שיש לו רישיון יכול לבוא להתאמן, ולדברי פוליטי, מי שמבקש כיום רישיון צריך לחכות 45 יום לאחר הגשת הבקשה במשרד לביטחון פנים. בתקופה זו בודקים אם יש לאותו אדם רקע פסיכיאטרי ואם הוא זכאי לקבל רישיון.
עד כמה העלייה כרגע משמעותית?
"מאוד, אם ביום־יום אנחנו רואים 20 אנשים מתאמנים ביום, היום יש 50 ביום. מדובר בכל קשת הגילאים, מחייל שרק עכשיו השתחרר לאנשים מבוגרים בני 60 ו־70. מה שיפה ברחובות, שביחס לגודל האוכלוסייה אנחנו בין המקומות הראשונים בארץ בכמות האזרחים החמושים".
"אם לוקחים אירועי פח"ע בתוך תחומי המדינה, ברוב המוחלט של המקרים הם תופעלו על ידי אזרחים ולא על ידי כוחות הביטחון. אי־אפשר להציב שוטר על כל 10 מטר", הוא אומר ומוסיף שאזרחים חמושים ומיומנים הם מכפילי כוח, "יש גם לא מעט נשים שאוחזות בנשק ואצלנו מתאמנות כמה רופאות חמושות מקפלן".
מאז הפיגוע הראשון בבאר שבע הייתה עלייה באימונים האלו?
"כל מי שרץ לקבל רישיון בתקופה של פיגועים צריך להבין שהוא לא יקבל אותו בגל הזה, למשרד לביטחון פנים לוקח 45 ימים לאשר בקשה והוא לא מאשר לכל אחד. יש בדיקה של המשטרה ובדיקה במשרד הבריאות שאין רקע פסיכיאטרי וגם יש עומס פניות, אז את הגל הזה של ההכשרות אנחנו נראה אולי עוד חודש או חודש וחצי אצלנו".
למה לדעתך הביקוש עולה כל כך?
"אנשים רוצים להיערך ולהתכונן למצב החדש. בהתחלה הם אומרים 'לי זה לא יקרה' ופתאום הם מבינים שזה יכול לקרות בכל נקודה בארץ".
גם בראשון לציון מדווחים על עלייה. "יש עלייה והיא מורגשת", מספר מאיר רוט, בעלים של מטווח "מאיר רוט" ומי שעמד בראש איגוד בעלי המטווחים עד לפני ארבעה חודשים. "אבל אני גם לא מתרגש כי מדובר בגלים. יש אלפי אנשים שהגישו בקשות כי כל אחד מהם זכאי להגיש בקשה, אבל בסופו של דבר רק עשרה אחוזים מהם מקבלים את האישור".
כך זה עובד
כאשר אנשים מבקשים רישיון לנשק ומקבלים את אישור המשרד לביטחון פנים, הם מגיעים למטווח לאימון ארוך של 4.5 שעות בו הם לומדים אחד על אחד על סוג האקדח שקנו, כיצד מרכיבים ומפרקים את המנגנון שלו, את עקרונות הירי: עמידה, אחיזה, כיוון וסחיטת הדק, כדי שהכדור יפגע בדיוק במטרה.