התפרצותה של מגיפת הקורונה אילצה את היכלי התרבות לסגור את שעריהם. הווירוס תקף כל חלקת תרבות טובה, ואלפי עובדים נותרו נטולי תעסוקה ופרנסה.
6 צפייה בגלריה
גיא תלם
גיא תלם
גיא תלם
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בהיכלים המתינו לסיוע לאומי, שיאפשר לתחום התרבות ולאלפי עובדיו להחזיק את הראש מעל המים. כשנדמה היה שמנת חמצן מגיעה, התקבלה החלטת משרד התרבות: להקצות כ־200 מיליון שקלים לשיקום עולם התרבות - מבלי לכלול את היכלי התרבות בין מקבלי העזרה. בתגובה התארגנו 17 מנהלי היכלים ברחבי הארץ והגישו עתירה נגד ההחלטה. השבוע דחה בג"ץ את עתירתם.

"שר התרבות, תראה לנו שאכפת לך"

תקציר הפרקים הקודמים: במסגרת סל הסיוע שהקצתה המדינה עבור עולם התרבות, הוחלט לחלק כ־200 מיליון שקלים לגופי תרבות שונים. מבדיקת מטה המאבק של היכלי התרבות, עלה כי למעלה מ־80 אחוז מהסיוע לאמנויות הבמה מועבר למוסדות תרבות בתל אביב בלבד, ואילו 17 היכלי התרבות שעתרו לבג"ץ לא יקבלו סיוע כלל. בעתירה נגד משרד התרבות הם קבלו על אי־השוויון בחלוקת המשאבים המיועדים להתמודדות עם המשבר, והזהירו מפני חוסר צדק משווע, שעלול לפגוע בתושבי הפריפריה. שופטי העליון, ניל הנדל, יצחק עמית ויוסף אלרון, דחו את העתירה.
היכלי התרבות העותרים: "אנו מודים לבית המשפט על האמפתיה שהביע בפסק הדין כשכתב: 'היכלי התרבות הם החצי השני, שמפיץ את יצירת ובשורת התרבות לקהל הרחב. המוסדות המארחים הם שמביאים את הקהל, שבלעדיו אין תקומה ליצירה ולהפקה'. בהחלטתו מעביר בית המשפט את הכדור אל משרד התרבות והעומד בראשו, ומניח לפתחם את ההחלטה בדבר תמיכה זו או אחרת בהיכלי התרבות. אנו לא מוותרים, לא מתייאשים וקוראים לשר התרבות, חילי טרופר: עוד לא מאוחר. הראה שאכפת לך ממיליוני ישראלים מחוץ לתל אביב, שעלולים לאבד את זכותם לתרבות, לא בשל הקורונה, אלא בשל החלטותיך".

"דווקא בעת משבר בחרו להפלות אותנו" - גיא תלם, מנכ"ל תיאטרון חולון

"המאבק שלנו לא עוסק בפתיחת האולמות אלא בתקציב. המדינה החליטה לסייע למוסדות התרבות לשמר את השלד הארגוני כדי שיהיו מסוגלים להיערך לקראת היום שאחרי. הבעיה היא שמשרד התרבות החליט להפריד בין מוסדות יוצרים למוסדות שאינם יוצרים. בין מי שמייצר הצגות ומי שמייצר תוכן. שני המקומות מחזיקים מבנה, עובדים וקהל וזקוקים לעזרה כדי להחזיק מעמד. לצערי נוצרת אפליה: המוסדות היוצרים מקבלים משאבים והיכלי התרבות לא, למרות שלמעלה מ־70 אחוז מהתרבות בארץ מתרחשת בהיכלי התרבות ורוב צרכני התרבות מגיעים להיכלי התרבות. הם מעבירים את הכסף למספר מצומצם של מוסדות שמרביתם בתל אביב, ודווקא בעת משבר בחרו להפלות את רוב מוסדות התרבות. בעוד מספר חודשים תיאטרון הקאמרי יעלה הצגה, אך מי שיצפה בה הם בעיקר תושבי תל אביב. כל השאר לא יוכלו, כי מוסדות התרבות שלהם לא בהכרח יחזיקו מעמד עד אז.
"בג"ץ אמנם דחה את העתירה, אך קבע מפורשות שהיכלי התרבות הם חלק מרכזי ממערך התרבות הלאומי ובלעדיהם אין לתרבות בישראל קיום. לכן מצופה מהמדינה לתמוך ולסייע להיכלי התרבות. אנחנו מברכים על אמירה ערכית וחשובה זו של בית המשפט שמייצרת מציאות חדשה ופותחת את הדלת לראשונה להכרה של המדינה בתרבות בכל רחבי ישראל".

"זה הזמן להתעורר ולהכניס את היד לכיס" - יגאל כהן, מנהל היכל התרבות רמלה:

"היכל התרבות ברמלה הוא בסיס עבור הקהילה כולה. תרומתו לדו־קיום בעיר משמעותית מאין כמוה.
6 צפייה בגלריה
יגאל כהן
יגאל כהן
יגאל כהן
(צילום: רוני ניצ'קו)
סגירתו גורמת נזק בלתי יתואר, לא רק לעובדי ההיכל אלא גם למנויים, לתרבות ולחיי הקהילה המשותפים בעיר. האם ייתכן שמדינה מתוקנת תרשה שתושביה יצטרכו לחיות ללא תרבות? לא נוכל להרשות זאת, בטח לא על חשבון תושבי רמלה. שר התרבות, תתעורר, זה הזמן להכניס את היד לכיס ולעזור לפריפריה לצמוח במקום להוריד עלינו את המסך".

"לא נרשה שיגזלו לנו את החוויה" - דליה אוסדון, מנכ"לית עמותת מופעים, היכלי התרבות במודיעין־מכבים־רעות

"היכלי התרבות הם חלק בלתי נפרד מחוסנה הבריאותי של מדינת ישראל. עבור רבים ההתאוששות מהקורונה ללא תרבות תהיה קשה שבעתיים ומוטלת עלינו האחריות להילחם ולהיאבק היום כדי שנוכל לפתוח ולהחזיר את התרבות לכולם.
6 צפייה בגלריה
דליה אוסידון
דליה אוסידון
דליה אוסידון
(צילום פרטי)
כל אחד מאיתנו זוכר את הפעם הראשונה שלו כילד בהיכל התרבות ולא נרשה שהמדינה תגזול את החוויה הזו מילדינו. אי־אפשר להרשות מצב בו בני הגיל השלישי יקמלו ללא תרבות כי אין להם את האפשרות להרחיק עד מרכז הארץ עבור הצגה או קונצרט. עוד לא מאוחר להתעשת, גם המדינה עדיין יכולה למלא את תפקידה ולדאוג לכל אזרחי ישראל. בית המשפט שהקשיב קשב רב לטיעונינו אמר את דברו, אבל אנחנו נמשיך להילחם כי אין לנו תרבות אחרת".

"מתעלמים מזכותנו לשוויון" - רוני שני קדמיאל, מנכ"לית היכל התרבות במזכרת בתיה

"ההיכל סגור מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ, והדבר פוגע במעגלים רחבים של עובדים וספקים. קיווינו לסיוע מהמדינה, כדי שנוכל לשוב ולפתוח בהמשך, אבל שר התרבות, חילי טרופר, בוחר להתעלם מזכותם של תושבי העיר לשוויון - גם בתחום התרבות - ובוחר להפנות את מרבית המשאבים למוסדות התרבות של תל אביב".

"בהמשך לא תהיה להם ברירה" - שוקי קרומר, מנכ"ל היכל התרבות רחובות

"המאבק נגד האפליה שיצר שר התרבות חילי טרופר בין מוסדות התרבות היוצרים, שעומדים לקבל 200 מיליון ש"ח, לבין אפס שקלים ל־100 היכלי תרבות, הגיע לבית המשפט העליון, לאחר ששיחות רבות עם השר ואנשי משרדו לא נשאו פרי. השגנו הישג אדיר כאשר בית המשפט דן ארוכות בבקשתנו.
6 צפייה בגלריה
שוקי קרומר
שוקי קרומר
שוקי קרומר
(צילום: עיריית רחובות)
ברור לנו ששופטי בית המשפט העליון הבינו את הסיטואציה ודנו בעתירה שהגשנו בכובד ראש. לנצח את המדינה בבית המשפט קשה, אבל עצם הדיון בעתירה הוביל ויוביל את מערכת התרבות במדינה ואת משרד התרבות להכיר בכל היכלי התרבות כמוסדות חשובים ומרכזיים בחיי התרבות בארץ, כך שבהמשך לא תהיה להם ברירה אלא לכלול אותנו בכל מתווה תמיכות בעתיד. צוות מנכ"לי היכלי התרבות, שלקח על עצמו את המשימה הכל כך חשובה וצודקת, ימשיך לפעול במרץ לפתיחת ההיכלים ולחיזוק מעמדם".

"דואגים רק למדינת תל אביב" - איציק אשכנזי, מנהל היכל התרבות בבת ים

"אני מצר על דחיית העתירה, היה מקום להכריז עלינו כנפגעי קורונה כמו כל תיאטרון אחר. היכלי התרבות הם הקטר שמניע את התעשייה בארץ, אנחנו הבית של האמנים ובלעדינו אין תרבות.
6 צפייה בגלריה
איציק אשכנזי
איציק אשכנזי
איציק אשכנזי
(צילום פרטי)
בשגרה אנחנו יודעים להתנהל תחת תקציבים נמוכים והכנסות עצמאיות, אבל משבר הקורונה שינה את המצב ובדיוק כמו כל עסק שנפגע, גם אנחנו זכאים לפיצוי מהמדינה. כל השנים ידענו להיות רזים ויעילים. האבסורד הוא שהפריפריה החברתית מופלית בשעה שהמדינה מעבירה מיליונים לתל אביב. אני לא יודע איך נחזור לפעילות ביום שאחרי הקורונה".

"מורידים את השאלטר בלי לחשוב על ההשלכות" - נעמי מיוחס, מנהלת היכל התרבות לוד:

"היכל התרבות שלנו, ששופץ רגע לפני התפרצות הקורונה, הוא הרבה יותר מארבעה קירות למופעים והצגות.
6 צפייה בגלריה
נעמי מיוחס
נעמי מיוחס
נעמי מיוחס
(צילום פרטי)

הוא 'מדורת שבט' עירונית המאפשרת חיבור בין אוכלוסיות מגוונות בעיר ומגבשת את הקהילה הלודאית. צר לי שהמדינה ושר התרבות לא רואים את החשיבות העצומה בהיכלי התרבות ומורידים את השאלטר מבלי לחשוב בכלל על ההשלכות העתידיות של החלטה קשה כל כך. התושבים בערים שמחוץ לתל אביב וגם אנחנו, המנהלים, העובדים והספקים, מייחלים לכל סיוע ומקווים שהוא יגיע גם אלינו".