באופן סמלי, רגע אחרי מבצע "שומר החומות" שבו שוב ספגה העיר שדרות מטחים כבדים של טילים, הצליחו חברי הקבוצה למען הסביבה "רחובות של עצים", למנוע את כריתתה של חורשה שנטעה לפני 16 שנים בדיוק, כמחווה לתושבי שדרות.
1 צפייה בגלריה
הפעילים בחורשה, השבוע
הפעילים בחורשה, השבוע
הפעילים בחורשה, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"כחלק מהמעקב הרגיל שאנחנו מבצעים לאורך כל השנה ברחבי העיר, גילינו פתאום שניתן רישיון כריתה ל־21 עצים ברחוב הנשיא הראשון לצורך הסדרת מגרש חניה", מספרת מורן ברגר, פעילה מובילה מהקבוצה. "הלכנו לראות מה הסיפור וגילינו שמדובר בחורשה שנקראת חורשת שדרות, שחצי ממנה נהרס כבר לצורך בניית בניין ברחוב המקביל. הפכו חצי מהחורשה לשטח מחסנים והתארגנות לטובת הבנייה".

חניה על חשבון המחווה

ראשית הסיפור בט"ו בשבט של שנת 2005, אז הזמינה עיריית רחובות 200 מילדי שדרות והם הגיעו לעיר באוטובוסים כדי לנטוע את החורשה. האירוע התקיים לאות הזדהות עם המצב הקשה ששרר אז בעיר, שהותקפה ממושכות ברקטות שגבו קורבנות בגוף וברכוש, כל זאת לפני שהומצאה כיפת ברזל.
ברגר מספרת שהפעילים גילו חורשה יפה, של עצים בוגרים ובריאים שהיה חבל מאוד להרוס. "לא הבנו ממתי הורסים כזו חורשה לטובת חניה. מה גם שבפינת רחוב הרצל יש מגרש מכוניות נטוש, אז למה לא להשמיש אותו למשל?" היא שואלת. "השטח שלו אפילו יותר גדול מהחורשה. בכל מקרה, אם יש בעיית חניה באיזור, השטח הקטן הזה של 20 מקומות חניה הוא לא מה שיעזור, לא פותרים בעיות חניה בהוספת חניות, מוצאים עוד פתרונות כמו להוסיף תחבורה ציבורית".
לדברי הפעילים, העובדה שמדובר בחורשה שניטעה על ידי ילדי שדרות הגבירה בהם את התחושה שחייבים למנוע את כריתת העצים, "חשבנו לעצמנו איך הולכים להרוס דבר כזה, חורשה שהוקמה כסמל לתמיכה ולהזדהות עם עיר אחרת שהיתה במצב כל כך קשה? לא חשבו מה יקרה אם אחד הילדים יחליט לנסוע ולראות איפה העץ שנטע ויגלה שהחורשה לא קיימת, זה היה יכול להיות מאוד עצוב".

250 חתימות של מתנגדים

פעילי הסביבה לא התעצלו ופנו לעירייה בנושא, בבקשה לקבל תשובות על ההחלטה. לטענתם נאמר להם שההחלטה על כריתת החורשה לטובת הסדרת חניה באה בעקבות בקשת תושבים המתגוררים באיזור, "תושבי המקום ממש לא ביקשו את המגרש, לרוב הבניינים יש חניונים כך שהם ממש לא צריכים את החניה הזו, ולהיפך", טוענת ברגר בתוקף, "פרסמנו את רישיון הכריתה ואת הבקשה להצטרפות לערר בבניינים באיזור והשכונה. כשהגשנו את הערר היו חתומים עליו כ־250 אנשים שהצטרפו אלינו, רובם תושבי הרחוב והשכונה, שהיה הרבה יותר חשוב להם שהחורשה תישמר כי שטחים ירוקים חסרים להם יותר מחניות".
לטענת התושבים החורשה היא הריאה הירוקה של השכונה, אנשים רבים מטיילים בה עם הכלבים שלהם וגם האגודה לכלבי נחייה משתמשת במקום כדי לאמן את הכלבים.

ההחלטה התהפכה

קבוצת הפעילים של רחובות של עצים ותושבי השכונה הגישו ערר לפקיד היערות הארצי עבור רישיונות הכריתה. לטענתם כשפקיד היערות בדק את הנושא מול עיריית רחובות הוא גילה כי מדובר בשטח שמוגדר כשטח ציבורי פתוח (שצ"פ), "ובגלל שזה ייעוד הקרקע שלו בכלל אי־אפשר להקים עליו מגרש חניה", מסבירה ברגר. "זה אחד הדברים הבסיסיים שצריך לבדוק כשמתכננים שטח, להבין מה הייעוד שלו ולהבין מה אפשר לתכנן בו, לא ברור בכלל איך העירייה תכננה דבר כזה".
"לא חשבו מה יקרה אם אחד הילדים יחליט לנסוע ולראות איפה העץ שנטע ויגלה שהחורשה לא קיימת, זה היה יכול להיות מאוד עצוב"
פקיד היערות הפך את ההחלטה שהתקבלה על ידי משרד החקלאות, שהוא המשרד שמטעמו פועל פקיד היערות הארצי. בנושא זה יש להסביר כי לעתים, כאשר העירייה היא הגורם המבקש את הכריתה לצורך של העירייה, מדובר בניגוד אינטרסים ולכן מבקש רישיון הכריתה הוא מטעם משרד החקלאות ולא מטעם פקיד היערות העירוני שהוא עובד עירייה, "ועכשיו כשהוא ביטל את ההחלטה, הוא בעצם ביטל החלטה שלהם עצמם", מדגישה ברגר. "הדבר הנוסף המשמעותי שנכתב בהחלטה הוא שמדובר על שצ"פ ולא ניתן להקים בו חניון, אבל שגם אם השטח ישונה משצ"פ לייעוד אחר, זו עדיין לא סיבה לכרות את החורשה. זאת אומרת בעצם שלא כורתים חורשה בשביל להקים מגרש חניה, וזו החלטה חשובה עירונית וארצית כי יש הרבה כריתות בגלל נושאים כאלו".
הפעילים ברחובות הגיבו בסיפוק על ההחלטה, שמעודדת אותם לגבי המשך השמירה על העצים בעיר, "בעירייה מבינים שאי־אפשר לעשות מה שבא להם, אנחנו עוקבים אחרי הפעילות והתוכניות ולא ניתן שהחלטות לא הגיוניות יתממשו. אנחנו מבינים שיש עצים שצריך לכרות אבל יש גם הרבה שלא, ואם לא היינו שמים לזה לב, החורשה היתה נהרסת".
מעיריית רחובות נמסר: "לצערנו נפלה טעות בעת הגשת בקשת הכריתה ובאופי השימוש במגרש. על פי התב"ע המאושרת, בשתי החלקות הסמוכות למגרש נשוא הערר יקומו בקרוב שני בניינים חדשים ויוסיפו יחידות דיור חדשות לאיזור. העירייה ביקשה להכשיר את המגרש כחניה זמנית עד לסיום העבודות, ובסופן להפוך את המקום לגינת משחקים ציבורית לרווחת תושבי הרחוב. אנו מדגישים כי כבר היום יש עומס של משתמשים בגינות הציבוריות באיזור - והקמת גינה משחקים נוספת הכרחית ונמצאת בראש סדר העדיפויות".