עד כמה קשה מצב החניה בבתי החולים? תראו את המקרה של דרור כהן, שאשתו עברה טיפולי פוריות ב"שמיר- אסף הרופא" ונאלץ להתמודד בכל יום עם האתגר למצוא חניה במקום, או את המקרה של אלה חן ממודיעין שסעדה את אמה שאושפזה ב'קפלן', ונאלצה לחנות הרחק ולצעוד עם שקיות כבדות כל הדרך למחלקה, וגם אבנר שחיפש חניה ב"וולפסון" וחטף דו"ח. המקרים שלהם הם רק דוגמא קטנה עם מה שאלפים מהמאושפזים, בני המשפחות והמבקרים, מתמודדים איתו יום יום.
7 צפייה בגלריה
שמיר אסף הרופא
שמיר אסף הרופא
אסף הרופא. חניה באדום לבן
(צילום: קובי קואנקס)

שמיר- אסף הרופא ("עם צירים, בלי חניה")


"פעמיים אשתי נכנסה להליך טיפולי פוריות ופעמיים עשינו זאת ב'אסף הרופא' (המרכז הרפואי שמיר) ראשון לציון ותמיד עניין החניה היה החלק המעיק", מספר דרור כהן, תושב העיר.
"לא מספיק שכל ההליך הזה הוא סיוט אחד ארוך, גם הדברים הכי טכניים ובסיסיים העיקו עלינו. רוב הבנות מגיעות למחלקה בשעה שבע וחצי לעשות בדיקת דם אבל אם תגיעי בשש וחצי תוכלי לפגוש את כולן בחוץ, כי ידוע שלקראת שמונה כבר אין חניה. זה גם לא עניין של כמה דקות, שאני יכול לחכות לה למטה, כי צריך לחכות לתוצאות ואז בדיקה גופנית ואם צריך, שוב לחזור לאחות, בקיצור זה סיפור ארוך ומייגע.
"אתה גם מגיע לבית חולים כמה ימים בשבוע, וכולם יודעים את זה אז למה לא להקל עליך? אני כבר לא מדבר על הימים של השאיבת ביציות או הפריות, שזה בדרך כלל לא קורה מוקדם בבוקר אלא רק אחרי סבבי בדיקות הדם ואז בכלל אין חניה. אחר כך גם חלק מהנשים ממש כאובות ואתה חייב לנטוש אותה על המדרכה ולצאת למסע לרכב".

7 צפייה בגלריה
שמיר אסף הרופא
שמיר אסף הרופא
אסף הרופא. "בלתי אפשרי למצוא חניה"
(צילום: קובי קואנקס)

יולדות שמגיעות לשערי בית החולים, מבינות שזה כמעט בלתי אפשרי למצוא חניה, רק בחניונים התת קרקעיים וספק אם אישה כאובה עם צירים יכולה לצעוד מרחק רב כל כך. כשתמר (שם בדוי) הגיעה ללדת את בנה הראשון היא לקחה בחשבון שבן זוגה ייאלץ לחפש חניה בלעדיה, אך לתרחיש שקרה לה איש לא הכין אותה:
"היינו בהכנה ללידה של בית החולים, ידענו שאין חניה באזור ומראש תיאמנו שבמקרה הצורך הוא יוריד אותי בכניסה ליד המחסום וימשיך לחניון. בסופו של דבר זה בדיוק מה שקרה, היו לי צירים מטורפים וגם ירידת מים, בעלי הוריד אותי בשער ואני התקדמתי לכיוון המחלקה אבל ברגע שהגעתי למדשאה הרגשתי שהגוף שלי חוטף שוק, בדיעבד הסבירו לי שזה נקרא צירי לחץ כי הגעתי ממש ברגע האחרון".
כיצד הגעת למחלקה?
"לרגע חשבתי שאני לא יכולה ללכת, אמרו לנו שאם אנחנו במצב כזה אז להודיע למחלקה ומישהו ירד עם כסא גלגלים, אבל הייתי לבד. היתה שם מטופלת אחרי לידה שהציעה לי עזרה ולמזלי בעלי הגיע והמשיך איתי. אמרתי לבעלי שבפעם הבאה מציידי שישאיר את הרכב על המדרכה, אני לא צועדת צעד אחד לבד".
ואכן יש לא מעט מטופלים שעושים זאת, מותירים את הרכב בנקודות אסורות לחניה, לעיתים חוסמים מעברים ולעיתים מונעים כניסה לחניות אחרות. אגב, אם תהיתם היכן ניתן למצוא חניות בשפע ולאן מוביל המחסום בכניסה למחלקת יולדות, בירור מהיר העלה כי אם שלמתם ממיטב כספכם למלונית של אסף הרופא תקבלו כניסה לחניון פרטי. "עצוב שגם ברגע כזה רק הכסף מדבר ורק מי שיכול להרשות לעצמו לשלם על פינוקים יכול לשמור גם על כבודו", מסכמת תמר באכזבה.

קראו גם:

איפה חונים? ("שמיר על גלגלים")


בבית החולים אסף הרופא 2,500 מקומות חניה. בבית החולים מפעילים גם שרות מיוחד של שאטלים בשם "שמיר על גלגלים" הפועל בין נקודות שונות של בית החולים, בעיקר בעלי מוגבלות וקשישים.
מבדיקה במקום עולה כי זמן חניה פטור מתשלום: 30 דקות, אין מחיר חניה שעתי וזה עולה 25 שקל לכל היום. לחולים במחלות כרוניות כגון סרטן וחולי דיאליזה יש הטבות ייעודיות הטבות. על פי בית החולים ישנו רציף 'ירוק' של הורדת והעלאת יולדות במקום ייעודי הסמוך מאוד לכניסה לבניין. לגבי בני משפחה, מעל שבועיים אשפוז מגיעה להם הטבת חניה דרך מזכירת המחלקה בה הם מאושפזים.

7 צפייה בגלריה
קפלן
קפלן
קפלן. מחנים ליד, חוטפים דו"ח
(צילום: קובי קואנקס)

קפלן, רחובות ("מחנים רחוק, הולכים ברגל")


אלה חן, צעירה תושבת מודיעין, הגיעה לפני מספר חודשים עם אמה שהיתה מאושפזת במשך כשבוע בבית החולים קפלן ברחובות: "להגיע לשם במשך שבוע, ולשלם בכל יום עשרות שקלים, זה לא דבר שמתאים לכל אחד.
"בשלב מסוים הבנתי שכדאי לי לחנות בשכונה הסמוכה ומשם צעדתי מרחק לא קצר בכלל לבית החולים, עמוסת תיקים ושקיות".
סך מקומות החנייה במקום עומד על 350, בעוד אלפים מאושפזים או מטופלים בבית החולים בכל רגע נתון. מי שמבקשים להימנע מתשלום עבור חניה, באמצעים שונים, יכולים לחנות את רכביהם בשכונת חבצלת הסמוכה לבית החולים, אולם מדובר במרחק הליכה לא קצר.
בלית ברירה, נאלצים רבים מהמגיעים לבית החולים לחפש חניה באחד החניונים במתחם בית החולים או לצד כביש הגישה אל המתחם, בפנייה מכיוון כביש מספר 40, לא רחוק מצומת ביל"ו.
רוני אוחיון, תושב אחד המושבים הסמוכים לבית החולים, מספר כי בעבר, כשניסה לחסוך מעט כסף על חניה, נאלץ לשלם קנס גבוה. "הייתי מוכרח להגיע כמה שיותר מהר לחדר המיון כי אשתי הופנתה לשם, ופשוט לא היתה חניה באזור. השארתי את הרכב ברחוב קטן בשכונת חבצלת הסמוכה", מספר אוחיון. "כשחזרתי לרכב גיליתי שחטפתי קנס של 250 שקל".

איפה חונים? (אין 'לפי שעה')


לאורך הכביש המוביל ל'קפלן' קיימת חניה לצד אבני שפה צבועות כחול לבן, ויש לשלם על חניה, בתעריף שעתי קבוע, אפשרי ביישומים שונים. בנוסף, בצמוד לבית החולים פועל חניון המיועד למטופלים ולמבקרים, המופעל על ידי זכיין חיצוני. מספר מקומות החניה הכולל – 350.
הזכיין בחניון שמול מתחם בית החולים מאפשר חניה פטורה מתשלום למשך 20 דקות מרגע הכניסה לחניון.
מחיר החניה הינו עבור יום, והוא בעלות של 25 שקלים לכל היותר. לא קיים תעריף חניה שעתי.
הטבות לחולים במחלות כרוניות כגון סרטן וחולי דיאליזה: מטופלים במחלות כרוניות כמו חולים אונקולוגים, מאושפזי ומטופלי המחלקה ההמטולוגית, לוקים באי ספיקת לב, ומטופלים באגף שיקום לב רשאים לחנות ללא תשלום בתוך מתחם בית החולים. בנוסף, במקרים של צרכים חריגים הנובעים ממאפייני אשפוז יחודיים (כגון: הורה של פג, רצף אישפוז ממושך מאוד וכדומה) ניתן לברר מול המחלקה המאשפזת כיצד לקבל אישור חניה.
הטבות ליולדות: על פי הנהלת בית החולים, 'הטבות ליולדות אסורות על פי הנחיות משרד הבריאות', אולם ניתן להכניס יולדת ברגע ההגעה לבית החולים, עד לכניסה למיון, מבלי לשלם על אותה כניסה לחניון הצמוד למתחם הכניסה לחדר המיון. הטבות לבני משפחה של מאושפזים: חניה חינם למאושפזים מעל 14 ימים ברצף.

וולפסון ("זו קטסטרופה")


"אמא שלי חולה במחלקה האונקולוגית בוולפסון", מספרת תושבת חולון: "אנו נדרשים להגיע אחת לשלושה שבועות לצורך אשפוזים. בכל פעם שאני מגיעה, ולא משנה באיזו שעה, לעולם אין חניה. בפעם האחרונה שהגענו, כבר היינו ממש באיחור והחניתי בין רצף של מכוניות שחנו באדום לבן. כשחזרתי לרכב, חיכה לי דו"ח. על אף שלאמא שלי יש תו נכה, ניסיתי לערער על הדו"ח".

7 צפייה בגלריה
וולפסון
וולפסון
וולפסון. עומס בחניון
(צילום:חופית כהן-אולאי)

התושבת אף ניסתה לפנות למחלקת השיטור של העירייה כדי לבטל את הדו"ח: "הנציג אמר לי שהם חייבים לתת דו"חות למי שחונה באדום לבן. הסברתי שאני חייבת לחנות קרוב, אז אמרו לי 'את יכולה לקחת מונית', או לסירוגין 'שמישהו מהמשפחה יבוא ויסיע אותכם'. הייתי בשוק מהתשובות. במהלך סופשבוע הבא אמא שלי שוב צריכה להיות מאושפזת. אני פשוט לא יודעת מה לעשות, וולפסון זה קטסטרופה".
אבנר הוא תושב שכונת אגרובנק, ולפני כחמישה חודשים אשתו ילדה את בנם הבכור: "במהלך קורס ההכנה ללידה וגם ביומיים של הלידה, בית החולים אפשר לי להיכנס חופשי ולחנות בשטח החניון שלהם. אבל כמה ימים לאחר מכן, הבן שלי אובחן עם צהבת, ונאלצנו לחזור. שם כבר לא אפשרו לי לחנות בתוך בית החולים. לא רציתי שאשתי תלך עם העגלה כי ירד גשם, אז החניתי ממש קרוב והורדתי אותה עם המטריה. לא עברו חמש דקות, וכבר קיבלתי דו"ח".

איפה חונים? (רבע שעה הליכה)


בבית החולים מגרש חניה של 200 מקומות ו-20 חניות נכים בעלות של 25 שקל ליום (20 דקות ראשונות חינם). מבקר הנכנס ויוצא במהלך אותו היום מחויב בתשלום רק פעם אחת.
מטופלים ומבקרים החוזרים לבית החולים בתדירות גבוהה זכאים להסדרים מיוחדים: מטופלי דיאליזה או אונקולוגיה ומלוויהם; טיפולים מעל שלושה חודשים בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע (אמבולטורי); נכים ומשפחות בהמלצת צוות השירות הסוציאלי; בני משפחה של חייל מאושפז; בני משפחה של מטופלים המאושפזים לתקופה של מעל 14 יום, כניסה ויציאה תוך 20 דקות.
בנוסף קבעה הנהלת בית החולים פטור מתשלום חנייה להורי פגים המאושפזים בפגייה, זוגות הבאים לסיור בחדרי הלידה, משתתפי קורס הכנה ללידה וכנסים הנערכים בבית החולים.

7 צפייה בגלריה
וולפסון
וולפסון
וולפסון
(צילום: חופית כהן-אולאי)

חלופות: מחוץ לבית החולים, במרחק של פחות מ-50 מטר, ישנו חניון ציבורי בתשלום זול יותר מאשר בבית החולים, כשמנהרה מובילה מהחנייה החיצונית לבית החולים.
"חניון הלוחמים" (הלוחמים 15, תל אביב) הפתוח 24/7, מאפשר שהייה בחניון עד 15 דקות ללא תשלום, תעריף לכניסה חד פעמית 20 שקל, תקף ל-24 שעות מרגע כניסת הרכב, אך דורש כ-10-15 דקות הליכה. מעבר לחניות אלה, לא נראה שיש חניות חוקיות (כחול לבן או בתשלום) באיזור או במרחק הליכה מבית החולים.

תגובות


מעיריית חולון נמסר: "למגיעים לבית החולים דרך רחוב הלוחמים, שהינה דרך עירונית דו מסלולית עם שלושה נתיבים לכל כיוון, לא ניתן להסדיר חניה לאורך הכביש על פי ההנחיות לתכנון רחובות מסוג זה. בנוסף, עקב ריבוי קווי תחבורה ציבורית לבית החולים, הוסדר מסוף לארבע תחנות אוטובוס לטובת אוטובוסים בקווי שירות".
כשפנינו ל"וולפסון" לקבל תגובה הפנו אותנו למשרד הבריאות שמסר כי "למשרד הבריאות סמכות לקבוע תעריפי חניות רק בבתי החולים הממשלתיים".
מ"קפלן" נמסר כי "לבאים בשערי בית החולים יש מספר אפשרויות חניה בתשלום בסמוך לבית החולים. נדגיש כי גם במקרים רפואיים מסוימים או בצרכים חריגים הנובעים מאופן או זמן האשפוז, מתאפשרת חניה ללא תשלום במתחם בית החולים בהתאם להוראות ובאישור מראש של מחלקת ביטחון".
תגובת 'אסף הרופא': "המרכז הרפואי נמצא במגמת פיתוח והרחבה משמעותיים , אשר ישאו פרי בשנים הקרובות. הודות לשטחים אשר יסופחו לו מצריפין ומשטח חקלאי הנמצא בסמוך, גם מספר מקומות החניה ייגדל בהתאם.

7 צפייה בגלריה
דוח חנייה בבית החולים
דוח חנייה בבית החולים
דוח חנייה בבית החולים
(צילום: מתן דויטש)

מי יכול לחנות חינם?


ידעתם שיש מרכזים רפואיים שיכולים לגבות מחיר מקסימלי ליום חניה? כמו כן הם מחויבים להעניק חניה בחינם לחלק מהמבקרים. מדובר בבתי החולים הממשלתיים (ראה רשימה נפרדת) עליהם חלים ההנחיות של משרד הבריאות בנושא.

7 צפייה בגלריה
עו"ד יעקובסון
עו"ד יעקובסון
עו"ד יעקובסון
(צילום: תומר יעקוסון)

עו"ד הדס יעקובסון מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות, מסבירה למי מגיע לחנות בחינם: "מטופלים אמבולטוריים (אשפוז יום) בדיאליזה ובמחלקה האונקולוגית, מטופלים אמבולטוריים אחרים שנדרש מהם להגיע בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע לבית החולים (כולל מלווים), הורים לפגים מאושפזים, משפחות המבקרות חולים המאושפזים למעלה מחודש ימים, משפחות חיילים מאושפזים, עובדי משרד הבריאות, אנשים המחזיקים בתו חניה לנכה, רכב צבאי בתפקיד ועוד".
כמו כן, אין צורך בתשלום במקרה שבו יוצאים מבית החולים עד שלושים דקות מרגע הכניסה לחניון. במועצה לצרכנות מדגישים כי הפטור בכל המקרים שצוינו ניתן עבור רכב אחד בלבד לזכאים.
מה שנקבע בנוסף הוא שגם בחניונים הסמוכים לבית החולים, נדרש מההנהלה להגיע להסכמים עם המפעילים לגבי הפטור לכל המבקרים שהוזכרו. הבעיה היא שלא תמיד ברור מה נחשב חניון קרוב, ולכן בשטח הדרישה הזו לא תמיד מיושמת.
אחד הרעיונות שעלו היה להוזיל משמעותית את דמי החניה בחניוני בתי חולים. אבל אז עלה חשש כי במקומות מבוקשים במרכזי ערים (כגון באיכילוב) הציבור הרחב יתנפל על מקומות החניה. חשש זה הוא גם מה שמונע ליישם באופן מלא את דרישת משרד הבריאות למחיר חניה יומית מקסימלי של 25 שקל. בפועל גובים יותר ועו"ד יעקובסון מסבירה מדוע זה קורה: "על מנת למנוע מצב שנהגים שאינם באים לבתי החולים יחנו בחניה כי היא זולה משמעותית מהסביבה - יש לעיתים אישור לחרוג מהמחיר של 25 השקלים, כדי להתאימו לעלות החניה באזור".