חודש מאי הוא לא חודש קל עבור משפחת לוברסקי מרחובות. גם סמוך מאוד ליום הזיכרון, גם יום האזכרה במלאת חמש שנים לאסון שבו הרג בנם סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל בפעילות מבצעית, וגם האירועים שמתקיימים לזכרו, כמו המרוץ שיתקיים ביום שישי הבא, שמפעילות עיריית רחובות ועמותת "לאורו" שהוקמה לזכרו של רונן.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר לוברסקי השבוע בביתו. "חשוב לי לשמר את הזיכרון של רונן"
ולדימיר לוברסקי השבוע בביתו. "חשוב לי לשמר את הזיכרון של רונן"
ולדימיר לוברסקי השבוע בביתו. "חשוב לי לשמר את הזיכרון של רונן"
(קובי קואנקס)
חמש שנים חלפו מהיום שבו מחבל במחנה הפליטים אל עמרי ליד רמאללה, השליך לוח שיש לעברו של סמ"ר לוברסקי, לוחם דובדבן, ופצע אותו אנושות. הוא הורדם והונשם במשך יומיים, ואז נקבע מותו. המחבל אסלאם נאג'י נידון למאסר עולם ובית משפחתו נהרס על ידי צה"ל, אולם הרשות הפלסטינית בנתה אותו מחדש.
בימים בהם המצב הביטחוני בשיאו וסוגיית החזרת גופות מחבלים שוב עולה לכותרות, אביו של רונן, ולדימיר לוברסקי, לא רגוע בכלל. "אמנם חמש שנים עברו, אבל בכל פעם שאני שומע על חייל שנפצע או נהרג, התחושות הן קשות ומחזירות אותי למקרה הנוראי בו נפל רונן", אומר השבוע ולדימיר ל"ידיעות רחובות". "זה כל פעם צובט בלב מחדש, כי הכאב על אובדן בן הוא עצום. יש לך בן שהוא חייל המסור לעמו ולמולדתו, ואף התנדב לשירות קרבי. אין דבר יותר קשה מאשר להיות אב שכול".

לשנות את הענישה


ולדימיר (56) הוא חבר בפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות. לוברסקי טוען כי הוא אינו משויך לשום מפלגה, זה עניין עקרוני, אבל כן פעיל בפורום משפחות שכולות שיש לו אג'נדה: "אנחנו נלחמים נגד הטרור, לא משנה איזו ממשלה בשלטון, ומנסים לקדם מספר ערכים שחשובים לנו", ומדגיש: "בלי להיכנס לפוליטיקה – ההיגיון שלי פשוט ביותר: יש להחיל עונש מוות על מחבלים. מחבל מת לא יכול להיות משוחרר, אסור לאפשר לו לחזור למעגל הטרור. הם מכריזים על עצמם כלוחמי חופש, אבל אנחנו מתייחסים אליהם כאזרחים עם זכויות, או כאדם נורמטיבי שרצח, אבל אנחנו צריכים להתייחס אליהם כצבא זר".

5 צפייה בגלריה
(רונן לוברסקי ז"ל | צילום: מהאלבום המשפחתי)

כחלק מגזר הדין של בית המשפט בעקבות הירצחו של רונן ז"ל, נקבע כי ייהרס ביתו של המחבל שרצח אותו. אלא שבמציאות, צה"ל הרס את ביתו, הרשות הפלסטינית בנתה את ביתו מחדש, וצה"ל הרס אותו שוב.
"אני לא יודע מה המצב היום, אם הם שוב בנו את הבית. כבר הספקתי לעקוב – כי זה פשוט לא נגמר", מספר לוברסקי. "לצערי הרב ישנם עוד בתי מחבלים שנבנו וייבנו מחדש, ועוד לא נהרסו כלל. אנו ניאבק על כך שבית של כל מחבל, אם ייבנה - ייהרס שוב ושוב.
"אסור בתכלית האיסור לתת לטרור להרים ראש. על כל מחבל פוטנציאלי לדעת כי כל מעשה טרור יגרום להרס ביתו המיידי, גירוש משפחתו והטלת עונש מוות עליו. המחבלים צריכים לדעת – לפגוע בנו זה לא משתלם ולא כלכלי. חייבים לשנות את המשוואה".
האם יש בכלל טעם בהריסת בתי מחבלים?
"הרס בתי מחבלים זה חשוב, כי כל כך מעט אמצעים הרתעתיים נשארו כדי להילחם בטרור, והריסת בתים היא אחת מהם, וגם על פי כל הגורמים הכי אפקטיבית. זה התחיל עוד כפקודה בתקופת המנדט הבריטי, וזה אקט הרתעתי שמגובה גם על ידי בית המשפט העליון".
לוברסקי מוסיף: "ממשלת ישראל צריכה לפתוח במלחמה עיקשת בטרור, קידום חבילת הרתעה אשר תכלול הפסקת החגיגות שלהם בבתי הכלא, וכמובן עונש מוות נגד מחבלים שפלים".

הפנקסים של רונן


זמן קצר לאחר האסון, מצאה משפחתו של רונן ז"ל פנקסים אישיים בהם כתב את מחשבותיו, שם הוא יצר סרגל ערכים בהם ניסח לעצמו מודל חיים: "לעשות עם עצמך חושבים כל סופשבוע או כל יום מה נתת השבוע, כמה נתת השבוע מעצמך, איך ניתן לשפר ומה לשמר".
רונן למד בבית הספר היסודי שפרינצק ובתיכון קציר. "הבן שלי התחיל לכתוב בערך בגיל 15, לקראת אימון לכושר קרבי", מספר האב ולדימיר, "הוא היה ילד רגיל לחלוטין, אבל בזכות התמדה ונחישות הוא הגיע תמיד הצליח להגיע לאן שרצה. בעודו נער רשם מה הרגיש, מה חווה, מה צריך לשפר. אחרי זה המשיך לכתוב גם בצבא מה הוא רוצה לטפח בנפשו, סוג של ניתוח הרגשות שלו, כמו 'תרים ת'ראש, הכל בסדר', ועוד מכתבי עידוד לעצמו. הוא אף פעם לא חשב שמישהו בכלל יראה את המכתבים האלה".

5 צפייה בגלריה
(סמל רונן לוברסקי ז"ל | תמונה מעמוד הפייסבוק )

בנובמבר 2016 התגייס רונן לצנחנים ועבר את הגיבוש ליחידת דובדבן. ולדימיר מספר, "לאחר מותו, הקמנו עמותה לזכרו ולהנצחת מורשתו של רונן, ובעקבות הפנקסים שמצאנו אחרי נפילתו, אנשים בנו תוכנית חינוכית, ובין שאר התכנים השונים, ישנו גם המרוץ העממי".

הנצחה מרגשת

השנה יתקיים ברחובות מרוץ ומסע לזכרו של רונן ז"ל – במתכונת שונה מאשר בארבע הפעמים האחרונות. עד כה התקיימו המרוץ והמסע הלילי באותו יום והשנה זה יתפצל לשני מועדים שונים. כמו כן, השנה לראשונה העירייה לוקחת חסות גם על המרוץ הלילי. "המרוץ יתקיים השנה בפעם החמישית, והוא חלק מפעילות העמותה שנקראת 'לאורו'. העמותה מעודדת לאהבת הארץ ולציונות, באמצעות הפעלת תוכניות שונות לילדים ובני נוער המעודדות אותם לתת מעצמם, לחברים, למשפחה, לקהילה, לחברה ולמדינה", מסביר האב.

קראו גם:

"בשנה הראשונה היה מרוץ בשדות של רחובות, והוא כונה 'מרוץ עממי', ואחריו בלילה תמיד יצא 'מרוץ לילי' - שזהו מרוץ שליחים שיוצא מרחובות ומגיע עד הר הרצל. בשנה הראשונה היו עשרה אצנים שרצו לאורך כל הלילה, והם היו עוברים בתחנות שבין המקטעים, ותמיד היה שיח לפני כן בנושא ערכים, מורשת קרב ועוד".

5 צפייה בגלריה
ולדימיר עם בניו רונן ז"ל ואריק
ולדימיר עם בניו רונן ז"ל ואריק
רונן ז"ל עם אביו ואחיו אריק בטקס סיום מסלול
(אלבום משפחתי)

השנה מספר לוברסקי כי העירייה ביקשה לקחת חסות על המרוץ העממי והלילי ולהביא כמה שיותר משתתפים. "זה לא רק אירוע ספורטיבי, זה אירוע של ערכים. בסוף כל מקטע תוצב עמדה בה כל קבוצה תקבל חלק מפאזל, המבוסס על כתבי פנקסיו של רונן. בתום המסלול כל קבוצה תסיים עם חמישה חלקי פאזל, שיתחברו זה לזה לתמונה אחת גדולה, כשכל חלק בפאזל יציג את אחת המידות שרונן כתב: רעות, ענווה, מקצועיות, דבקות במטרה או אחריות".
אתה עצמך רץ?
"אני כמובן שנמצא בכל מרוץ, ואפילו אחיו של רונן משתתף פיזית בכל מרוץ. אני בקשר עם אנשים שהשתתפו מהמרוץ הראשון ועד החמישי. אני שומע מאנשים שזה אירוע שנשאר איתם, וגם עם הילדים שלהם. זה נוגע באנשים ומשמר אותם ובעיקר את הזיכרון של רונן".

האח אריק: "יום מרגש"


אריק (28) אחיו הגדול של רונן הוסיף: "חודש מאי הוא לא חודש קל עבורנו, זה מתחיל ביום הזיכרון ויום האזכרה והמרוץ, והשנה גם המסע, מצד אחד נותן הרבה כוח לראות יותר ויותר אנשים שנחשפים למי שהיה רונן אחי ולרוח שלו. הרי אין דרך טובה יותר להנציח אותו, מאשר דרך הרגליים. רונן אהב ספורט, אהב בעיקר לעשות ופחות לדבר. היום הזה של המרוץ והמסע זה יום מרגש מאוד עבורנו ואפילו גם שמח".
על המציאות הביטחונית המורכבת, אומר האח שמשרת במילואים ומכיר היטב את המערכת הצבאית. "אני לא יכול להגיד שלא למדו לקח מהמקרה של אחי, מצד אחד נאמר לי שיש שינוי בהתנהלות המבצעית בעקבות האסון, אבל יש גם הרבה דברים שבעיניי הם בגדר פלסטר. זו לא התמודדות שורשית וחיילים ממשיכים לצערי להיהרג".

המרוץ לזכרו של רונן


מרוץ "לאורו", יתקיים זו השנה החמישית ברציפות לזכרו של סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל. המרוץ יתקיים בשישי הבא בשעה 8:00 באתר הפרדסנות. בשעה 9:00 ייערך טקס במקום ובשעה 9:30 יוזנק המרוץ.
המרוץ, ביוזמת החברה העירונית רחובות, יתקיים בשני מסלולים: מסלול קצר של 2 ק"מ ומסלול ארוך של 6 ק"מ, לבחירת המשתתפים. מסלולי המרוץ יחולקו לחמישה קטעים, כשבסוף כל קטע תוצב עמדה בה כל קבוצה תקבל חלק מפאזל. בתום המסלול כל קבוצה תסיים עם חמישה חלקי פאזל שיתחברו לתמונה אחת גדולה. בפאזל יבואו לידי ביטוי רוחו ומידותיו של סמ"ר לוברסקי ז"ל, כשכל חלק בפאזל יציג את אחת המידות הבאות: רעות, ענווה, מקצועיות, דבקות במטרה, אחריות.

5 צפייה בגלריה
המירוץ לזכרו של רונן
המירוץ לזכרו של רונן
המירוץ לזכרו של רונן
(פרטי)

ב-1.6, יום האזכרה הרשמי לנפילתו של סמ"ר לוברסקי ז"ל, מתוכנן להתקיים גם מסע לילי לירושלים, שיכלול עלייה לקברו ואזכרה, צעדה וסיום בטקס מרגש ברחבת הכותל המערבי.
ההשתתפות במרוץ כרוכה בתשלום - בני נוער עד גיל 18 בעלות 18 שקלים ובוגרים מעל גיל 18 בעלות 50 שקלים, שישולמו לעמותת "לאורו".