2 צפייה בגלריה
רונן לוברסקי ז"ל | צילום: מהאלבום המשפחתי
רונן לוברסקי ז"ל | צילום: מהאלבום המשפחתי
רונן לוברסקי ז"ל | צילום: מהאלבום המשפחתי
בית המשפט הצבאי גזר היום (שני) מאסר עולם ועוד שמונה חודשים על המחבל איסלאם אבו חמיד, שהרג את לוחם הדובדבן רונן לוברסקי ז"ל בחודש מאי 2018 במהלך פעילות מבצעית, בהשלכת לוח שיש על ראשו. בנוסף נקבע שעליו לשלם פיצויים בסך 258 אלף שקלים למשפחה.
בקשת משפחתו של לוברסקי ז"ל להשית על המחבל עונש מוות ופיצוי כספי בסך 5 מיליון שקלים, נדחתה.
בריאיון שנערך עמו לאחר מתן גזר הדין, מגיב אביו של רונן, ולדימיר לוברסקי על הפסיקה ואומר: "במשפט שאמור לפעול ביהודה ושומרון אפשר להטיל עונש מוות, אבל בתנאי של הרכב שופטים מסוים: שלושה שופטים בדרגת סגן אלוף ומעלה".
המשפחה, שידעה כי יש צורך בהרכב מיוחד טוענת שפנתה לבית המשפט בבקשה לשנות את ההרכב, כך שלפחות תהיה האפשרות לדון בגזר דין מוות. "אף אחד לא אמר כן ואף אחד לא אמר לא, בפועל החליפו הרכב, אבל הוא לא היה מתאים לגזר דין מוות. זו הייתה מבחינתנו יריקה בפרצוף מצד המדינה ומערכת המשפט", אומר האב.
לדעתך לא נעשה צדק?
"אני שואל שאלה: אם עוד לפני המשפט, לא היה דיון אחד במשפט עצמו, והמערכת כבר קובעת כיוון של גזר דין, זה משפט צדק? זו מערכת משפט שאנחנו מתגאים בה? אנחנו רוצים שאנשים יאמינו למערכת הזו? מאז החרמנו את הדיונים ולא הופענו באף דיון כי הבנו את מה שהולך להיות".
לאחר פסק הדין, הגיעה המשפחה לדיון הטיעונים לעונש, והגישה דרישה לפיצויים בסך 5 מיליון שקלים.
למה ביקשתם דווקא את הסכום הזה?
"זה תחשיב המשכורת שהמחבל יקבל מהרשות הפלסטינית עד סוף חייו על המעשה שעשה, אבל קרה כאן דבר מעניין: בית משפט שאמור להתנהל לפי חוקי יהודה ושומרון, שהם לא אותם החוקים כמו מדינת ישראל, אימצו את הדין ישראלי שמאפשר לקבוע גובה פיצויים של עד 258 אלף שקלים. זה אומר שאנחנו כמדינה עושים איפה ואיפה, ובית משפט עושה מה שנוח לו".
2 צפייה בגלריה
סמל רונן לוברסקי ז"ל | תמונה מעמוד הפייסבוק
סמל רונן לוברסקי ז"ל | תמונה מעמוד הפייסבוק
סמל רונן לוברסקי ז"ל | תמונה מעמוד הפייסבוק
באמירה חריפה במיוחד טוען האב לאחר מתן גזר הדין כי: "המדינה מעודדת טרור", ומסביר: "תסתכלו בעיניים של מי שחושב על איך הוא מפרנס את המשפחה שלו ברשות. הוא מהר מגיע למסקנה ש'אם אני אהרוג ישראלי ואברח, לא יהרגו אותי במקום ואחרי זה אסגיר את עצמי. עונש מוות אין, אשב בכלא בתקווה שישחררו אותי בעסקה, ובינתיים המשפחה ואני נקבל משכורת וככה פתרתי את הבעיות כלכליות של המשפחה'. המסקנה שלי היא שאנחנו כמדינה פשוט מעודדים טרור. אנשים חושבים שהם חיים במדינה שמגינה עליהם ונלחמת בטרור וזה לא נכון. המדינה מזמינה טרור".
אתם מתכוונים לערער על גזר הדין?
"אנחנו לא צד במשפט. זו מדינת ישראל מול אותו מחבל. כשלא קיבלו את הדרישה שלנו לפיצויים אמרו 'אתם יכולים לתבוע בהליך אזרחי', אבל זה לא נכון כי לא מדובר כאן באזרח ישראלי".
לסיכום הוא הוא שמעולם לא היו לו אשליות לגבי גזר הדין ומשפט צדק. "השליחות שלנו היום, וזה מה שנשאר לנו, במיוחד כחבר בפורום הורים שכולים, היא להמשיך ולהסביר מה שנעשה כאן".