שנתיים לאחר שפורסמה התוכנית השאפתנית של רכבת ישראל לשדרוג התחנה ברחובות, שכללה הוספת מסילות, פיתוח התחנה ובניית גשר להולכי רגל, העבודות בשטח תקועות בגלל סכסוך בין הקבלנים שהגיע לאחרונה לבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
מתחם עבודות הרכבת ברחובות
מתחם עבודות הרכבת ברחובות
תחנת הרכבת השבוע. אתר עבודה עזוב ומוזנח
(קובי קואנקס)

בקשה לצו הטרדה


הצצה לפרטי הסכסוך סופקה בשבוע שעבר, אז הוגשה לבית משפט השלום ברחובות בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת, בה נטעו כי עבודות השדרוג של תחנת הרכבת ברחובות תקועות בשל התנהלותו של קבלן המשנה החתום על עבודות התשתית והבטון.
הבקשה מתארת, לשיטתו של הקבלן הראשי של המיזם, כיצד פעל קבלן המשנה לאורך התקופה האחרונה,
מכתב הבקשה עולה כי קבלן לעבודות בטון שקיבל מקדמות על החשבון, החל לאיים על הקבלן הראשי בדרישה לקבלת כספים נוספים. אולם, מעבר לכך וגם חמור מכך, על פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט, קבלן המשנה לכאורה מאיים גם לפגוע בעובדיו של הקבלן הראשי ובכלל הגורמים הנמצאים באתר העבודה ואינו מאפשר כניסה של קבלנים חלופיים לשם תוך שהוא מאיים עליהם.
מהבקשה עולה כי היו שתי תקריות בתקופה האחרונה מול הקבלן, בגינן הוזמנה למקום משטרה ולפי הקבלן הראשי כל אדם אחר שמנסה לסייע בקידום העבודות נתקל באיומים ומפחד להיכנס לאתר העבודה.
במקרה אחד לפני כשבועיים קבלן המשנה חסם באמצעות מכוניתו את הכניסה לאתר הבנייה. "לא רק שנגרם נזק של מיליוני שקלים בגין עיכוב בביצוע העבודות, אלא חמור מכך - נמנע שימוש בתשתית רכבתית לכל הציבור", כך צוין בבקשה.
מנגד, קבלן המשנה דוחה את הטענות וטוען כי ההסכם איתו הופר.

טענות לסחיטה באיומים


לדברי הקבלן הראשי של עבודות הרכבת, הוא חתם חוזה עם קבלן המשנה בחודש יוני אשתקד. שולמו לו מקדמות והחברה אף היטיבה את תנאי ההסכם מולו לבקשתו. אולם, כך נטען בבקשה, "מאז חודש פברואר 2022 הפסיק קבלן המשנה את העבודות באתר באופן חד־צדדי והוא מסרב לעזוב את האתר".
בבקשה צוין כי הוצע לקבלן המשנה לסיים את הפרשה ולערוך גמר חשבון, ובתגובה, הוא נטש את האתר עם הציוד של המקום.
הקבלן הראשי טוען כי מספר קבלנים אליהם פנה כדי להשלים את העבודות, חששו להתערב, "קבלן המשנה מסרב מחד לחזור לעבודה ומאידך מאיים ולא מאפשר לקבלן אחר להיכנס בנעליו". עוד ציין בבקשה כי אם הקבלן לא יורחק מהמקום ייגרם עיכוב בהשלמת פרויקט לאומי ואזרחי של המדינה ולא יתאפשר לעשות שימוש ברכבת. בנוסף ציין בבקשתו כי קיים חשש ממשי שיוטלו עליו קנסות וחברתו תאלץ להיכנס להליך של חדלות פירעון.

3 צפייה בגלריה
ממשיכים להידחק. תחנת רכבת רחובות
ממשיכים להידחק. תחנת רכבת רחובות
ממשיכים להידחק. תחנת רכבת רחובות
( קובי קואנקס)

ממשרד עורכי הדין "שאדי דבאח ושות'" מבאר שבע, אשר מייצג את קבלן המשנה, נמסר: "הקבלן הראשי ידע היטב שהוא נמצא בבעיות והפרת הסכם מצידו. הקבלן הראשי שלשל לכיסו מיליוני שקלים כנגד גל ההתייקרויות ועבודות חריגות שונות והוא נמנע והתחמק מלהעביר את חלקו של קבלן המשנה עבור אותן עבודות והתייקרויות, זאת למרות שהקבלן הוא זה שרוכש את החומרים לביצוע העבודות בפרויקט".
עוד נמסר, "הבקשה למניעת הטרדה מאיימת אינה אלא 'רשימת מכולת' שנולדה כניסיון נואש להשיג יתרון מלאכותי כלשהו, שיסייע לקבלן הראשי להימלט מאחריותו, הן כלפי רכבת ישראל והתושבים והן כלפי מרשו. הקבלן הראשי מנסה להפוך את היוצרות, מתוך אמונה שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה ובכדי להקדים את סוכתו הנופלת".
במכתב ההתראה שקבלן המשנה שלח לפני כחודש וחצי, הוא מתאר כיצד הקבלן הראשי מתעלם ומתחמק ממסירת דוח מפורט אודות הכספים שקיבל מרכבת ישראל וכי זכייתו במכרז מעמידה אותו כנאמן על הכספים בפרויקט ועליו לנהוג על פי חוק ובתום לב.
"מחדל חברתכם כאמור לעיל והתעשרותה מכספי הציבור מהווה הפרה בוטה של אמון הציבור", ציין במכתב, והוסיף כי המעשים המתוארים במכתב מגיעים לרף העליון של העבירות הפליליות, בין היתר מעילה בכספי ציבור. מדובר במיליוני שקלים, כל הקבלנים הגדולים מתעשרים על גבם של הקבלנים הקטנים".
הקבלן הראשי אמר בתגובה: "אני סומך על בית המשפט שיחזיר את המשילות".

מה כוללת התוכנית המעוכבת?

  • בניית מסילות ורציף נוסף
  • יציאה צפונית
  • הוספת עמדות בידוק
  • שדרוג אולמות הנוסעים
  • בניית גשר שיאפשר יציאה ישירה מהרציפים

הנוסעים ממשיכים להידחק


בביקור של "מיינט רחובות" בתחנת הרכבת ביום ראשון בבוקר אפשר היה לראות אתר עבודה עזוב ומוזנח, שלא מתקיימות בו עבודות כלל.
בחודש פברואר של שנת 2019 רכבת ישראל פרסמה שתחנת רכבת רחובות עומדת בפני שדרוג משמעותי. ההודעה הייתה בשורה לנוסעי התחנה העמוסה שבשעות הבוקר, אחר הצהריים ובמיוחד בימי חמישי מרגישים על בשרם את גודל התחנה כיום.

קראו גם:

"ביום חמישי בערב ממש עמוס וגם בימי חול בבקרים יש שעות שהתחנה מפוצצת", מספרת נועה, סטודנטית שגרה ברחובות ולומדת בתל אביב. "אפילו אם היו עוד עמדות זה היה עוזר כי היום כולם נדחקים בשעות העומס, ולפעמים עולה באיחור לרכבת ואז בהמתנה של עוד חצי שעה לרכבת נוספת". היא מציינת שאם תדירות הרכבות הייתה גבוהה יותר הדבר גם היה מועיל.
אלון יחזקאל, שנוסע בכל יום ברכבת לעבודתו בתל אביב, מוסיף שהתחנה לא תואמת לכמות הנוסעים, "אמרו שכבר יסיימו עם העבודות אבל לא רואים שזה זז ורחובות נשארת מאחור".

3 צפייה בגלריה
עבודות רכבת רחובות
עבודות רכבת רחובות
עבודות הרכבת ברחובות. מתמהמהות
(קובי קואנקס)

במסגרת התוכנית תחנת הרכבת תשודרג וייבנו בה מסילות ורציף נוסף, התוכניות כללו גם את העתקת תוואי המסילות לאורך 350 מטרים כהכנה למסילה נוספת ומתוכנן פרויקט לשדרוג התחנה שיכלול הוספת יציאה צפונית, הוספת עמדות בידוק, שדרוג אולמות הנוסעים ובניית גשר שיאפשר יציאה ישירה מהרציפים. השדרוג נועד להגביר את תדירות הרכבות שעוברות בתחנה שנחשבת לשלישית בכמות הנוסעים בארץ, עם ממוצע של 300 אלף נוסעים בחודש.
"מצער לשמוע שמה שגורם לעיכובים הם ריבים של קבלנים על כסף, אלפי אנשים כל יום משתמשים בתחנה הזו כי זו הדרך המהירה והנוחה להגיע למרכז, איך מצפים שנעבור לתחבורה ציבורית אם כל פרויקט כזה לוקח שנים?", תוהים הנוסעים.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר על סכסוך בין שני קבלנים עצמאיים שלרכבת אין כל צד בו. הרכבת פועלת ותמשיך לפעול להשלמת הפרויקט המדובר בהתאם לתכנון ולוחות הזמנים".