מחירי הדיור שממשיכים לזנק מובילים לפגיעה קשה באוכלוסיית הסטודנטים. רבים מהם שחיפשו דירה בחודשים האחרונים נתקלו במחירים שלא דומים לשום דבר שהיה כאן קודם – ביחידות הדיור המחירים עלו במאות שקלים במקרה הטוב ובדירות לשותפים המחירים גבוהים עוד יותר, במיוחד בכל איזור מרכז העיר. סטודנטים ומומחים מספרים על ההתמודדות בשטח, על חזרה להורים וגם – תמונת מצב עדכנית של שוק השכירות בעיר.
6 צפייה בגלריה
הפקולטה לחקלאות ברחובות
הפקולטה לחקלאות ברחובות
הפקולטה לחקלאות ברחובות. הסטודנטים: "אנחנו לא מפונקים"
(אבי מועלם)

"אנחנו לא חיים"

יוקר המחיה גבוה יותר מתמיד, ואם משפחות שעובדות בעבודות קבועות מרגישות את המחיר על בשרן, מה יאמרו הסטודנטים שנאלצים להוציא כספים רבים על הלימודים ועובדים בעבודות לא מתגמלות?
ברחובות שלושה מוסדות לימוד מרכזיים וגדולים שהופכים את העיר למבוקשת במיוחד למגורי סטודנטים, בעוד שהיצע מעונות הסטודנטים קטן במיוחד. מכון ויצמן והפקולטה לחקלאות מושכים סטודנטים צעירים רבים שמחפשים דירות להשכרה לתקופת הלימודים במרכז העיר, ומכללת פרס מושכת סטודנטים לאיזור רחובות ההולנדית וכפר גבירול, שם היצע הדירות להשכרה ויחידות הדיור נמוך במיוחד.
מי ששכרה עד לפני שבוע דירה במיקום לא מרכזי בעיר ונאלצה לסיים את החוזה ולחזור להורים בשל העלויות הגבוהות, היא הסטודנטית אסנת דגן מהפקולטה לחקלאות. לדבריה, פחות משעה אחרי שפרסמה את הדירה שלה לשכירות נסגר חוזה מול בעל הבית, בעיקר בשל העובדה שמדובר בדירה במחיר נמוך יותר מהמחירים הגבוהים בשוק הדיור בעיר כרגע.
"עזבתי דירת שלושה חדרים בלי מעלית וחניה ב־4,000 שקלים לחודש, כשזו שכירות שעלתה, כי כשאנחנו נכנסנו לפני שנתיים השכירות הייתה 3,600 שקלים לחודש", היא מסבירה. "שעה אחרי שפרסמתי אותה כבר היה מישהו שרצה לסגור חוזה. ביום שפרסמתי כבר הורדתי את המודעה. אין באמת הרבה דירות וגם אין דירות נורמליות ולא במחירים שפויים".
מה זה מחיר שפוי?
"דירת שלושה חדרים ב־5,000 שקלים, זה לא שפוי וזה לא משהו שסטודנטים יכולים להחזיק. המחיר הזה לא כולל הוצאות, סטודנטים מחזיקים אוטו, הם צריכים לאכול, הם צריכים לשלם על האוניברסיטה והם צריכים גם ללמוד. כדי לשלם על כל זה הם צריכים לעבוד, אז הלימודים נפגעים, והכל כדי לגור יחסית קרוב לאוניברסיטה. כל הדירות הסבירות נתפסות בטיל, הבן אדם הראשון אפילו לא בא לראות את הדירה ויסגור מרחוק".
על החיים כסטודנט בימים אלה היא אומרת: "אומרים שצעירים הם מפונקים ורוצים לבלות, אבל כמה אפשר רק לעבוד וללמוד? אתה לא באמת חי, הצעירים לא מפונקים, הם קורסים".

6 צפייה בגלריה
אסנת דגן
אסנת דגן
אסנת דגן
(קובי קואנקס)

"דירת שלושה חדרים ב־5,000 שקלים זה לא שפוי", אומרת אסנת דגן, סטודנטית. "המחיר הזה לא כולל הוצאות, סטודנטים מחזיקים אוטו, הם צריכים לאכול, הם צריכים לשלם על הלימודים והם צריכים גם ללמוד"
לדבריה העובדה שאין פיקוח על הדירות, המחירים והתמורה גורמת לכך שסטודנטים לא יכולים לתכנן תוכניות לעתיד, "כי אתה יודע שבכל רגע בעל הדירה יכול להעלות לך ב־500 או 1,000 שקל את השכירות ואתה נמצא במצב שאין לך מושג מה יהיה מחר. אין הרבה דירות שמתאימות לסטודנטים ברחובות, הבניינים החדרים במחירים גבוהים, ההיצע לסטודנטים במחיר שפוי מאוד קטן וזו הסיבה שהרבה סטודנטים שלומדים ברחובות פשוט לא גרים כאן, הם מעדיפים לשרוף את הזמן בכבישים".

נציגת הסטודנטים: "פגיעה בלימודים ובאיכות החיים"


ענבל להב, יו"ר אגודת הסטודנטים בפקולטה לחקלאות מסבירה שהסטודנטים מתקשים להחזיק משרה מלאה תוך כדי התואר, כי תמיד הדבר בא על חשבון הלימודים. "עם הפקקים היום גם לגור במרחק של 40 דקות נסיעה זה בלתי אפשרי". לדבריה, יוקר המחיה מכביד, "זה מקשה על הלמידה, יש שלא מצליחים להחזיק את הראש מעל המים, אחוזי הנשירה אצלנו נמוכים אבל סטודנטים פורשים את התואר ובמקום לסיים אותו בשלוש שנים מסיימים אותו בארבע ועובדים".
סטודנטים סיפרו ל"מיינט רחובות" כי נאלצו לעזוב את העיר ליישובים באיזור, אך גם התחבורה הציבורית מקשה עליהם והפקקים במיוחד וכך למעשה הם בפלונטר. "המצוקה הובילה אותנו החוצה מהעיר ואז התחבורה הציבורית התייקרה והמחיה עוד ועוד. "היום ברחובות בדירת שותפים סטודנט לא משלם פחות מבתל אביב", הם אומרים.
"יש סטודנטים שלא מצליחים להחזיק את הראש מעל המים. במקום לסיים את התואר בשלוש שנים הם פורשים אותו לארבע - ועובדים"
גורם במערך ההסברה של אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית לה שייכת הפקולטה, מספר שהמעונות "סולד אאוט", "המון סטודנטים גרים בבית והמלגות שמוצעות הן בתמורה לעבודה, אז אין באמת בשורה במלגות", הוא מסביר. "הזמנים שנדרשים למלגות פוגעים במאמץ הלימודי ויש שנאלצים לחזור הביתה, לסיים את הלימודים או לכל הפחות לפגוע בלימודים כדי להצליח לחיות בכבוד".
בשנה האחרונה, בנוסף ליוקר המחיה, מוסדות אקדמיים הקשיחו את תנאי הלימודים ומחייבים נוכחות גבוהה יותר בשיעורים וזה מקשה על האפשרות לעבוד.

10% - 20% עלייה בשכירות


מי שרואה את השינויים בשוק השכירות ברחובות מקרוב הוא סוכן הנדל"ן יניב ביידה שפועל ברחובות למעלה מעשור. לדבריו המחירים עולים כל הזמן, בין עשרה אחוזים ליחידות הדיור הקטנות ועד 20 אחוזים בדירות הגדולות. "אני יודע שיש שוכרים שהעלו להם את השכירות מאז 2021 כשחידשו את החוזה ב־1,000 או 1,500 שקלים", הוא מספר, "היו מקומות שהעלו ביותר והיו שבפחות, אבל זה הממוצע".

6 צפייה בגלריה
יניב בדייה
יניב בדייה
המתווך יניב ביידה. המחירים לא ירדו
(קובי קואנקס)

לדבריו קורה לו לא מעט שהוא ניצב מול בעלי דירה שמבקשים סכום גבוה עבור השכירות, והם לא מתכוונים להתפשר, אפילו במחיר של השארת הדירה ריקה לכמה זמן. "בדיוק הייתי השבוע בשיחה עם בעל נכס שרוצה 5,000 שקלים עבור דירת שלושה חדרים ישנה, בלי ממ"ד ומחסן, הסברתי שזה יקר אבל זה המחיר שהוא רוצה. לצורך העניין קיבלתי הצעות של 4,200 או 4,500 על הדירה, אבל לא יותר", הוא מסביר.
"נתקלתי במיוחד בשנה האחרונה בבעלי נכסים שאמרו לשוכרים שעם כל הכבוד, אם לא מתאים להם עליית המחירים הם יכולים לעזוב, וחלק עזבו".
לאן?
"או לערים אחרות, ליעדים יותר זולים צפונה ודרומה, או לבית ההורים. סטודנטים לרוב מתגוררים ביחידות דיור שכוללות את החשבונות למעט מים וחשמל שמפרידים. יש מקרים של עליית מחירים נמוכה יותר, אבל גם משמעותית ועומדת על עשרה אחוזים בערך. יש כאלה שחוזרים להורים, יש סטודנטים ששוכרים ביחד דירות וכל אחד שוכר פר חדר כשהשירותים והמקלחות משותפים כדי לחסוך בעלויות".
הוא מספר שדירה ישנה בת שלושה חדרים לא צריכה לעלות יותר מ־4,000 או 4,200 שקלים, אך בעלי הדירות מבקשים על דירות כאלה 5,000 שקלים. לדבריו גם אין סיכוי שהמחירים יירדו למה שהכרנו רק לפני שנה או שנתיים.
"הריבית עלתה והכל עלה, אנשים משלמים יותר על הנכסים שלהם ומתרגמים את זה לשכירות, אם היו עושים דיור בר השגה לשכירות ארוכת טווח לסטודנטים ולצעירים שלא רוצים לעזוב את העיר זה היה מצוין. העיר זקוקה למקבצי דיור גדולים לסטודנטים להשכרה לטווח הרחוק, כבר היום קבלנים משאירים דירות להשכרה כי הם בנו בזול וזה משתלם להם, אבל אולי אם יחייבו אותם על פי חוק זה יעזור לפתרון הדיור, כי בשוק שלנו זה הולך לכיוון הזה", מסביר ביידה.
"מרבית שוכרי הדירות בישראל הם צעירים רווקים או משפחות צעירות בתחילת דרכן, ולנוכח העובדה שהמשכורות לא עלו בצורה משמעותית בשנה החולפת וככל הנראה גם לא צפויות לעלות, המשך עליית מחירי השכירות עלול להביא למצב של ייאוש בקרב השוכרים, שבשלב מסוים יפסיקו לשלם ויחפשו חלופות אחרות למגורים", אומרת גלי אפל־קסטל, שמאית מקרקעין ומנכ"לית סוכנות נדל"ן "דיור פלוס" מרחובות. "אני רוצה להאמין ולקוות שבעלי הדירות יבינו את המצב הזה ולא ידרשו עליות נוספות. אין ספק שגם המדיניות הממשלתית לא תורמת לציבור שוכרי הדירות בישראל ואף פוגעת בהם כאשר מעמד סוציואקונומי זה נמצא בתחתית סדר העדיפויות של המדינה בכל הקשור למדיניות שלה שבאה לידי ביטוי בייצור איטי מדי של דיור להשכרה ארוכת טווח וכמובן היצע דל מאוד".

6 צפייה בגלריה
גלי אפל
גלי אפל
גלי אפל קסטל. "השוכרים מיואשים"
(קובי קואנקס)

מה לדעתך יקרה בשנה הקרובה?
"לצערי, גם בשנה הקרובה כנראה לא צפויה לנו הפתעה גדולה בכל הקשור למחירי שכירות. חוסר האיזון הפוליטי, הריביות שנמצאות בעלייה, לצד האינפלציה שכבר זינקה לקצב שנתי של 5.2 אחוזים, הינם גורמים עיקריים שישפיעו על המחירים בחודשים הראשונים של השנה".

מצב השכירות בחלוקה לשכונות


מרכז העיר
איזור מרכז העיר הוא המבוקש ביותר על ידי סטודנטים, בעיקר דרך יבנה והנשיא הראשון הצמודים לפקולטה לחקלאות ולמכון ויצמן. הביקוש שם גדול, ההיצע סביר אך מחירי השכירות גבוהים. בדרך יבנה המבוקשת דירת מרתף של 3 חדרים ו־70 מ"ר מושכרת ב־3,500 שקלים, דירת 3 חדרים אחרת בגודל 70 מ"ר עומדת לשכירות ב־4,200 שקלים. דירות גדולות יותר לשותפים כבר יקרות בהרבה, למשל, דירת 5 חדרים בדרך יבנה בגודל 133 מ"ר ב־7,400 שקלים, דירה אחרת בת 5 חדרים בגודל 150 מ"ר בדרך יבנה עומדת לשכירות ב־9,300 שקלים.

6 צפייה בגלריה
דרך יבנה
דרך יבנה
האזור המבוקש ביותר על סטודנטים. דרך יבנה
(קובי קואנקס)

דירת 3.5 חדרים ברחוב ש. בן ציון בגודל 59 מ"ר עומדת לשכירות ב־6,400 שקלים, דירת 2 חדרים מעל הפאבים ברחוב הרצל בגודל 45 מ"ר עומדת לשכירות ב־2,900 שקלים, דירת 2.5 חדרים בהנשיא הראשון בגודל 57 מ"ר עומדת לשכירות ב־3,300 שקלים וכן הלאה.
רחובות ההולנדית וכפר גבירול
שכונת רחובות ההולנדית ושכונת כפר גבירול הן הקרובות ביותר למכללת פרס. ההיצע של הדירות להשכרה באיזור נמוך. ברחובות ההולנדית בעיקר ישנן דירות גדולות, שאמנם אפשר לחלוק עם שותפים, אך המחירים בשכונה גבוהים במיוחד.

6 צפייה בגלריה
כפר גבירול
כפר גבירול
כפר גבירול. 18 מ"ר ב-2,500 שקל
(קובי קואנקס)

דירת 4.5 חדרים, 120 מ"ר מושכרת ב־6,000 שקלים, השנייה בת 4 חדרים בגודל 100 מ"ר באותו המחיר. גם בכפר גבירול ההיצע נמוך והמחירים גבוהים: ברחוב פקיעין כיום דירת 2 חדרים בגודל 60 מ"ר מוצעת במחיר של 3,400 שקלים. יחידת דיור 18 מ"ר להשכרה בכפר גבירול, ב־2,500 שקלים.

קראו גם:

רחובות הצעירה
פחות נוחה עבור סטודנטים, יותר מתאימה למשפחות. בשנים האחרונות חלה בשכונה עליית מחירים בהתאם לעלייה בכל העיר. כיום דירת 5 חדרים בגודל 150 מ"ר מושכרת ב־6,000 שקלים, דירת 4 חדרים בגודל 100 מ"ר מושכרת ב־5,300 שקלים, יחידת דיור ברחוב דובנוב בגודל 50 מ"ר עומדת לשכירות ב־3,500 שקלים.
חצרות המושבה
השכונה נמצאת במיקום נוח יחסית לסטודנטים שלומדים גם במכללת פרס וגם בפקולטה ובמכון ויצמן ולכן היא מבוקשת מאוד על ידי סטודנטים ומשפחות צעירות. בעבר ההיצע בשכונה היה גדול, אך הוא פחת עם השנים ועם התפתחות השכונה. כיום אפשר למצוא בשכונה דירות מעטות לשכירות לשותפים בלבד, כיוון שמדובר בשכונה חדשה עם דירות בבניינים חדשים. כיום יש רק דירה אחת להשכרה בשכונה, הדירה בת 4 חדרים בגודל 106 מ"ר ועומדת לשכירות בסכום של 5,800 שקלים.