בעל הבית השתגע: בשכונות רחובות החדשה ורחובות ההולנדית לא נותרו בתים להשכרה, ובמעט שכן נותרו הוקפץ המחיר ב־1,500 שקלים לחודש. יותר ויותר בעלי דירות מעלים מחירים ברחבי העיר והשוכרים בחוסר ודאות מוחלט.
5 צפייה בגלריה
מרכז העיר. עלייה סבירה
מרכז העיר. עלייה סבירה
מרכז העיר. עלייה סבירה
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
רבים מהם, משפחות עם ילדים, נאלצים לספוג את העלייה כדי לא לפגוע בילדיהם שמתחנכים באיזור. אבל יש גם כאלו שקורסים כלכלית. למה זה קורה? והאם יש סיכוי לשינוי? ענף השכירות ברחובות בוער, יצאנו לחפש תשובות.

החוזה הסתיים, המחיר זינק

משפחה ששוכרת דירה בשנים האחרונות בשכונת רחובות ההולנדית הופתעה לקבל השבוע טלפון מבעל הבית שהחליט להעלות את השכירות ב־1,500 שקלים לחודש. למה? כי הוא יכול.
"חמש שנים שאנחנו משכירים דירה בהולנדית, ומשלמים על דירת ארבעה חדרים סכום של 5,000 שקלים לחודש. פתאום הגיעה שיחת טלפון מבעל הדירה: החוזה עומד להסתיים והמחיר מעכשיו הוא 6,500. לא האמנו שהוא רציני", מספרת האישה, שגם מספרת על ההפתעה שחיכתה לה באתרי הנדל"ן, בהם ראתה שכל המחירים קפצו בסכומים דומים.
"בעלי דירות הקפיצו מחירים ועל דירת ארבעה חדרים הם מבקשים מחירים של מרכז תל אביב. אחרי בדיקה עם השכנים התברר שמישהו פה לגמרי השתגע. זו אמנם שכונה טובה, אבל זה ממש אבסורד. אין בנייה חדשה בשכונה אז בעלי הדירות בונים על זה שכולנו עם ילדים שכבר רשומים למסגרות לשנה הבאה, אנחנו בעצם קהל שבוי, והם יכולים לנצל את המצב. כל הקבוצות בשכונה סוערות, אבל כנראה שאין לנו ברירה, או לנתק את הילדים מהחברים ובית הספר או לשלם את הכופר שבעלי הדירות דורשים".

אין דירות

אכן, בדיקה באתרים גדולים שבהם דירות להשכרה, מעלה שמדובר בתופעה. נכון לשבוע זה יש רק שתי דירות להשכרה בשכונה, ובשני המקרים מדובר על שכירות גבוהה ב־1,500 שקלים בממוצע מהרגיל. לדוגמה, דירת ארבעה חדרים בגודל 110 מ"ר עמדה לשכירות ב־5,000 שקלים לפני חצי שנה ברחובות ההולנדית, וכיום המחיר שלה הוא 6,500 שקלים, ודירה אחרת עם נתונים דומים עומדת לשכירות בגובה של 7,000 שקלים.
5 צפייה בגלריה
רחובות ההולנדית
רחובות ההולנדית
רחובות ההולנדית
(צילום: קובי קואנקס)
אייל לנדסמן, סוכן נדל"ן מסוכנות we share effect שפועל ברחבי העיר ובעיקר בשכונות רחובות ההולנדית, רחובות החדשה ושכונות היובל ושרונה, מספר שמדובר על תופעה שענף הנדל"ן הארצי חווה בחודשיים האחרונים, ורחובות אינה יוצאת דופן בנושא. "אין כמעט דירות להשכרה, כמו בכדורגל – אנשים עומדים על הקווים, מי שיש לו דירת ארבעה חדרים בשכונה והוא רוצה לשכור דירת 6 חדרים או וילה לא ימצא כזו להשכרה, אז הוא גם לא יעזוב", מסביר לנדסמן.
לדבריו באמת מדובר על קהל שבוי: "לא חושב שמישהו יכול לעמוד בעליית המחירים, אבל לאן הם ילכו? בעלי הקרקע משכירים דירות במחירים הגיוניים של 4,600 או 4,800 לדירת ארבעה חדרים ברחובות החדשה, אבל אנשים פרטיים מבקשים מחירים מופרזים, זו שכונה מבוקשת והוא יודע שבתוך כמה ימים הוא ישכיר את הדירה".
לנדסמן אומר שמדובר בקהל שהכי קשה לו והוא גם משלם את המחיר הגדול ביותר, כי מצד אחד אין לאנשים האלו את ההון ההתחלתי לרכוש דירה בעצמם, ומצד שני בעלי הדירות הבינו שהביקוש גדול על ההיצע והם מעלים מחירים. "יש המון פניות להשכרת נכס, כרגע יש חמש משפחות שמחפשות דירת שלושה חדרים בתקציב של עד 5,800 שקלים ברחובות החדשה ואין, פשוט אין דירות, מדובר בתקופה מאוד מאתגרת וזה קורה גם בשוק המכירה, אנשים שיש להם דירת שלושה חדרים במזרח העיר ורוצים למכור אותה ולרכוש דירה במרכז העיר לא מוצאים דירות כאלה".
הנתונים מראים עלייה של 11% במחירי הדירות לקנייה, והצפי הוא שאחוזים אלו ימשיכו לטפס, "אנשים יושבים על הקווים ולא מבינים שעליית המחירים תהיה גם על הנכס שימכרו אבל גם על הנכס שיקנו, והמשכורות לא עלו.
לדברי לנדסמן, בתקופה זו אשתקד היו 1,600 נכסים ברחובות למכירה, ואילו כיום יש 800, ו־500 מהן הן של מתווכים, "והרבה מהם לא אקטואליים כי המתווכים לא מורידים אותן", הוא מסביר.

"רדיפת בצע"

אין ספק שבשכונת רחובות ההולנדית משהו קרה בענף הדירות להשכרה, אך האם דבר דומה קרה גם בשאר חלקי העיר? בדיקה שערכנו מגלה שהמחירים עלו בכל רחבי העיר, פנייה למשכירי הדירות בשאלה מדוע החליטו להעלות מחירים, מעלה שמדובר בהחלטה בגלל מצב השוק. "אני רוצה שיבואו אליי אנשים יציבים כלכלית, וכולם מעלים מחירים", אמר לנו בעל בית אחד ברחובות.
אבנר פרבר, תושב רחובות שככל הנראה היה מהראשונים ששמו לב לתופעה כיוון שהעלה את הנושא לא אחת בחודשים האחרונים, מספר שגם בתחום יחידות הדיור להשכרה המחירים עלו, והדירות במצב לא טוב בכלל. "לדעתי יש גם מגמה של העלאת המחירים ברגע ששמעו על הפליטים שמגיעים, המשכירים נכנסו לאטרף רדיפת בצע, כל אחד חושב שהוא יכול לקחת כמה שהוא רוצה", הוא אומר.
תושבת רחובות ההולנדית: "בעלי דירות הקפיצו מחירים ועל דירת ארבעה חדרים הם מבקשים מחירים של מרכז תל אביב. זו אמנם שכונה טובה, אבל זה ממש אבסורד"
לדבריו, ביחידות הדיור ישנה עלייה גבוהה במחירי השכירות, וההיצע נמוך במיוחד. "מי עוזב עכשיו ומחפש יחידה? אנשים שכבר שכרו יחידה והיו בה דפקטים והם צריכים למצוא דירה אחרת, אבל איפה? בדירות אחרות שהיו בהן דפקטים? רוב הדירות מתפנות בחודשים יולי אוגוסט", הוא אומר.
"יש המון יחידות פנויות והן עם דפקטים או שבכלל לא הצליחו להשכיר, יש לדירות האלה רישוי? הן לא מתוחזקות, חלק מהן לא ראויות למגורים", הוא מספר. לדבריו הוא מכיר כמה משפחות שבחרו לעבור לגור ברחובות מרמלה ולוד לאחר המהומות בחודש מאי האחרון, "הביקוש גדול ממהיצע, וזו התוצאה".
5 צפייה בגלריה
שכונת רחובות החדשה
שכונת רחובות החדשה
שכונת רחובות החדשה. אין דירות להשכרה
(צילום: אבי מועלם)

המצב בשכונות

מה קורה בשכונות אחרות בעיר? בדקנו באילו שכונות עוד נותרו דירות להשכרה והאם המחיר שלהן גם עלה לעומת המחירים הממוצעים שהיו עד לפני כמה חודשים.
במרכז העיר נראה שישנה עלייה קלה במחירים, כך לדוגמה דירת 3.5 חדרים ברחוב בנימין מוצעת להשכרה במחיר של 4,000 שקלים לחודש, באותו הרחוב דירת שלושה חדרים מוצעת במחיר של 5,200 שקלים. עם זאת ישנן גם דירות במחירים סבירים יותר של 3,000 שקלים לשלושה חדרים.
ברחובות המדע, שכונה חדשה ומבוקשת למדי, דירת חמישה חדרים מוצעת ב־7,000 שקלים לחודש, ובסך הכול בשכונה הגדולה ישנן שלוש דירות להשכרה.
5 צפייה בגלריה
רחובות המדע. מעט דירות להשכיר
רחובות המדע. מעט דירות להשכיר
רחובות המדע. מעט דירות להשכיר
(רחובות המדע | צילום: אביגיל קדם)
ברחובות החדשה ישנן רק שתי דירות להשכרה, דווקא במחירים ממוצעים שמזכירים את התקופה הקודמת כשדירת חמישה חדרים מוצעת במחיר של 5,500 שקלים לחודש. לא הרחק משם, ברחובות הצעירה, ישנן רק שלוש דירות להשכרה, כשהמחירים בה מטפסים באחוזים רבים לעומת המצב עד לפני חצי שנה.
בשכונה החדשה ביותר ברחובות, חצרות המושבה, בה היו לא מעט דירות קבלן להשכרה לפני כשנה, יש כיום יש רק ארבע דירות להשכרה והמחירים טיפסו ב־1,000 שקלים בממוצע לדירה.
בשכונת אחוזת הנשיא היוקרתית יש רק שש דירות להשכרה, אחת מהן היא דירת שלושה חדרים שמוצעת ב־5,500 שקלים. וילה בשכונה כבר תעלה לשוכר 11,900 שקלים לחודש.
5 צפייה בגלריה
שכונת אושיות ברחובות
שכונת אושיות ברחובות
שכונת אושיות. לא מעט דירות להשכרה
(צילום: אביגיל קדם)
ומה קורה במזרח העיר? יש לא מעט דירות להשכרה בשכונת אושיות, נראה שעליית המחירים לא הגיעה לשכונה וניתן למצוא כיום דירות שלושה חדרים במחיר ממוצע של 3,000 עד 4,000 שקלים.
בשכונת היובל הגדולה יש רק חמש דירות להשכרה, בשני מקרים מדובר ביחידות דיור, דירה בת ארבעה חדרים מוצעת במחיר של 6,500 שקלים לחודש.
בשכונת מרמורק יש כיום רק יחידות דיור ואין כלל דירות רגילות, בשכונת שעריים יש המון דירות להשכרה, גם יחידות דיור וגם בתים ישנים ופרטיים ודירות, ונראה שעליית המחירים לא הגיעה לשכונה. ואם תהיתם איפה אפשר למצוא את הבית היקר ביותר ברחובות להשכרה, אז בשכונת נווה עמית, בית פרטי בן שבעה חדרים מוצע בימים אלה במחיר של 15,500 שקלים.
"הענף בקטסטרופה"
מנכ"ל איגוד הקבלנים מספר על עליית מחירים מטורפת של חומרי הגלם בבנייה ועל תקווה לפתרון באופק
שלומי בן עזרי, מנכ"ל ארגון הקבלנים במחוז אשדוד והשפלה, מנסה להסביר את המצב: "הבעיה היא תשואה נמוכה יחסית למחיר הדירה. משקיע שבודק רכישה של דירת מגורים מסתכל על תשואה – האם כדאי או לא לקנות דירה לצורך השקעה. כיום התשואה היא בין שלושה עד שלושה וחצי אחוזים. התהליך נושא פירות כשאתה מצפה שהמחירים ימשיכו לעלות, ובשוק משוחרר כשיש לאדם אלטרנטיבה לקנות נכס להשכרה או להשקיע במקום אחר, הוא ילך למקום שבו התשואה תהיה גבוהה יותר".
אייל לנדסמן, מתווך: "יש המון פניות להשכרת נכס, כרגע יש חמש משפחות שמחפשות דירת שלושה חדרים בתקציב של עד 5,800 שקלים ברחובות החדשה ואין, פשוט אין דירות"
לדבריו, גל ההתייקרויות במשק לא פסח על חומרי הבנייה, "הברזל עלה מ־2,200 שקלים לטון ל־4,500 שקלים לטון בתוך חודשיים, הבטון התייקר ב־30 אחוז ואנחנו עוד לא מדברים על ה־PVC, חומרי הפלסטיק שצמודים למחירי הדלק. הענף הזה נמצא בקטסטרופה מבחינת מחירים". לדבריו, קבלנים שנתנו הצעות מחיר לפני חצי שנה נמצאים בבעיה, "הם עולים על הקרקע עכשיו או עוד חודש והמחירים כבר לא רלוונטיים, ומי יפצה אותם?.
ומה יקרה בעתיד?
לדברי בן עזרי ישנם יזמים שרוצים להיכנס לענף הבנייה להשכרה במסגרת תהליכים שנקראים מפעל מאושר או עידוד בנייה להשכרה שהממשלה מנסה לתמרץ כדי להגדיל את מלאי הדירות להשכרה. "המחירים שהחברות האלה משלמות עבור המבנים הם כמו המחירים של הקונה הרגיל, זאת אומרת שיש ציפייה ברורה בענף שקצב מחירי הדירות ימשיך לטפס. העלויות הנוספות למשק הבית עלו וגם אנשים בברנז'ה שואלים עכשיו: 'רגע, אולי הגענו לתקרת הזכוכית?' אגב, הבנקים חושבים שאנחנו לא רחוקים משם, הם הגיעו לתקרת המכסה לענף הבניין והתחילו לעצור פרויקטים בליווי. אני לא יכול לומר שיש פה בשורה עם אור בקצה המנהרה, כי גם אותו אור שרואים יכול להיות רכבת".
כמה זה יעלה לכם?
מרכז העיר: דירת 3 חדרים - 5,200 שקלים
חצרות המושבה: 3 חדרים - 5,500 שקלים
רחובות ההולנדית: 4 חדרים - 6,500 שקלים
מזרח העיר: 3 חדרים - 4,000 שקלים
שכונת היובל: 4 חדרים - 6,500 שקלים