טלפון אחד מראש המועצה, חובב צברי, הספיק כדי לשכנע את ניסן גז להתמנות לתפקיד מנכ"ל המועצה, שיהיה אחראי להוציא לפועל את המהפכה הצפויה ליישוב הקטן בשנים הקרובות.
2 צפייה בגלריה
(קריית עקרון | צילום: שי אלבלינג)
גז, תושב מודיעין, מעיד על עצמו שמלבד שינה בעיר מגוריו הוא מבלה את רוב שעות היום בקריית עקרון, אותה למד להכיר היטב כשניהל את המתנ"ס במשך חמש שנים.
אחרי ששימש גם כמנהל המתנ"ס העירוני בכפר יונה ולאחר מכן את רשת המתנ"סים ברמת השרון, הנחשבת לשלישית בגודלה בארץ עם תקציב של 72 מיליון שקלים, לפני שבועות ספורים הוא חזר ליישוב שאותו הוא מגדיר כבית.
קראו גם:
"עבדתי מול חובב כמנהל המתנ"ס והוא הציע לי לחזור בתפקיד המנכ"ל ולקדם את היישוב לקראת האתגרים הגדולים שלפניו", מסביר גז השבוע ומדגיש: "אני לא קובע מדיניות, אני מבצע חזון של ראש המועצה ואנחנו רואים עין בעין, זוהי אחת הסיבות שהוא פנה אליי, הוא מכיר אותי ויודע כיצד אני עובד".
לדבריו, העבודה במתנ"ס הייתה עבורו משמעותית, "כשקיבלתי לידיי את המתנ"ס בקריית עקרון הוא היה מתנ"ס קטן עם מחזור של 2.5 מיליון שקלים, כשסיימתי לנהל אותו לאחר חמש שנים כבר לא היה גירעון והמחזור שלו עמד על 10 מיליון שקלים", הוא אומר בגאווה.
"אני מכיר את רוב התושבים והממשקים שלי היו עם כל אגפי ומחלקות המועצה, עם מסגרות הלימודים בבתי הספר והגנים, הספורט, התרבות והגיל הרך. מבחינתי כשאני אומר 'לחזור הביתה' זה לאנשים שאני מכיר, אוכלוסייה מדהימה, תושבים חמים ומעריכים".
היום קריית עקרון היא יישוב קטן, אולי זה קצת יקלקל את המשפחתיות כשתהפכו לעיר גדולה?
"אני לא בטוח שזה ישפיע. יכול להיות שבעיר עם 300 או 400 אלף תושבים מרגישים פחות את הקהילתיות, אבל במועצה מקומית עם 25 אלף תושבים, עם בנייה נכונה של הקהילה, היא תמשיך להיות חמה ומעורבת ובהחלט אלה חלק מהאתגרים שלי כהכנה".
אילו אתגרים מונחים על שולחנך היום?
"יש כמה אתגרים משמעותיים. אחד מהם הוא ההיערכות של המועצה לקראת הגדילה. מדובר בהיערכות מבחינת המבנה הארגוני במועצה, שינוי אופי השירות לתושבים וכמובן לקדם את הבנייה או ההרחבה של היישוב גם בנושא ההתחדשות העירונית. המועצה תגדל מ־11,500 תושבים ל־25 אלף, זה אומר שהמבנה הארגוני שלה צריך להשתנות כדי להתאים את את עצמו מכל הבחינות, גם השירות וגם בעלי תפקידים", מסביר גז ומוסיף שיש צורך לתכנן את כל מוסדות החינוך והציבור, להוסיף בתי ספר, גנים ומתנ"סים, מרכזי פנאי וספורט, וכולם צריכים להיות מפותחים במקביל.
2 צפייה בגלריה
ניסן גז. "הכל צריך להיות דיגיטלי"
ניסן גז. "הכל צריך להיות דיגיטלי"
ניסן גז. "הכל צריך להיות דיגיטלי"
(צילום: פרטי)
"ללמוד מאחרים"
לפי התוכנית, הצעד הראשון יהיה הקמת מוקד עירוני ראשון לקריית עקרון, כמו שקיים בערים אחרות בסביבה. "המוקד העירוני גם ישפר את הביטחון וגם את השירות לתושב והוא יהיה מוקד רואה כיוון שאנחנו בהליך רישות של כל העיר במצלמות".
ראינו ערים אחרות שעשו קפיצה גדולה בכמה שנים מיישוב לעיר וחוו קשיים, בעיקר בכל מה שנוגע לתשתיות חינוך. איך אתם מתכוננים לנושא?
"אנחנו לומדים מרשויות אחרות, בכל שבוע אני עורך סיור בעיר אחרת ואנחנו לומדים מהטעויות והלקחים של אחרים. כל הבנייה תהיה במקביל לשירות, והשירות הוא גם חינוך", אומר גז ומוסיף שבימים אלה הוא בונה תהליכים ותוכניות עבודה לכלל הנושאים. "נושא אחד הוא קידום החינוך ושמירתו במקום גבוה בסדר העדיפויות. בית ספר בן צבי קיבל מצטיין מחוזי של משרד החינוך, בית ספר אוהל מאיר קיבל השבוע הודעה שניסוי שאסטרונאוט ישראלי יבצע בחלל יהיה שלהם, ואנחנו לקראת בניית תיכון חדש".
ראינו שבערים ותיקות שעשו קפיצת גדילה משמעותית נוצרו לפעמים שתי ערים – עיר חדשה לצד עיר ישנה. איך תמנעו את זה בקריית עקרון?
"כל השיכונים שלנו יעברו פינוי־בינוי ואנחנו מחדשים את כל היישוב. התוכנית שלנו כוללת את תשתיות היישוב הוותיק שישודרגו במתיחת פנים משמעותית. ניצור סינרגיה של מרכזים קהילתיים בשכונות החדשות לצד הוותיקות, ואין ספק שההתרחבות היא אירוע מבורך כי קריית עקרון חייבת לגדול".
קריית עקרון נהנית מהכנסות הארנונה של ביל"ו סנטר, ובתחום אחריותה גם עקרון 2000, איזור מסחר בו עסקים רבים וגם אפשרויות רבות להתפתחות של עסקים נוספים.
האם כל השינויים יכללו גם את הרחבת המסחר?
"ראש המועצה חי ונושם את קריית עקרון. הוא נולד כאן והוא מקדם אותה בכל יום, ממש בקרוב בהובלתו תוקם חברה כלכלית לניהול עקרון 2000, איזור תעשייה, מסחר ותעסוקה עם המון פוטנציאל ובכוונתנו להרחיב אותו".

אפשר לבנות לגובה

לדברי גז, אחד הנושאים החדשים שאותם מוביל ביישוב הקטן ראש המועצה צברי הוא נושא הבנייה לגובה, "במשך שנים נאמר לנו שאסור לבנות לגובה בגלל תל נוף, ותקרת הזכוכית הזו נשברה. למעשה עכשיו מסתכלים על קריית עקרון כאזורים ולא כיישוב אחד, אז יש אזורים של ארבע קומות ויש של 12, הדבר פתח לנו את האפשרות להתחדשות עירונית וגם לבנייה גבוהה יותר בעקרון 2000, דבר שייצור פה מקומות עבודה רבים כי אנחנו מתכוונים להביא הייטק, משרדים ומסחר נוסף שאין כאן היום".
במקביל, מוסיף גז, מתוכנן קו המטרו בכניסה לעקרון 2000 ובמקום גם יקום מסוף תחבורה ציבורית.
חזון נוסף שאותו מתכוון גז להוציא לפועל הוא מעבר לדיגיטציה בכל הנושא של תשלומים והתקשרות במועצה גם מול התושבים וגם במועצה עצמה. "הכל צריך להיות דיגיטלי תוך ניהול ארגון שמתאים לאופי ההתנהלות של המאה ה־21".

היישוב במספרים:

שנת הקמה: 1948
מספר תושבים כיום: 10,980
גודל היישוב: 2,330 דונם
מדד חברתי־כלכלי: 5
תלמידים ביישוב: 1,099
קצב גידול שנתי: 0.6%
לעדכונים - חדשות רחובות