אורח מיוחד הגיע לאחרונה לבקר במחלבת תנובה ברחובות - המהנדס ד"ר מנשה קגן בן ה־102 שהגיע עם נכדיו לראות כיצד נראה המקום שתכנן לפני עשרות שנים.
קגן, יליד ליטא לחם בצעירותו בשורות הצבא האדום, נפל בשבי הנאצי ונאלץ להסתיר את יהדותו. אחרי שנים בשבי הוא הצליח לבסוף לברוח וחזר להילחם בשחרור פראג. הוא המשיך לשרת בצבא הרוסי בתום המלחמה אז גילה שכל משפחתו נרצחה.
1 צפייה בגלריה
קגן והנכדים בסיור
קגן והנכדים בסיור
קגן והנכדים בסיור
(צילום: פרטי)
ב־1972 עלה לארץ ועסק בקידום החקלאות, כאשר הפרויקט היקר לליבו ביותר, היה הקמת המחלבה ברחובות, שהיתה בזמנו הגדולה ביותר במזרח התיכון. "הייתי מנוסה במקצוע שלי והתחלתי מיד לעבוד. יום אחד שאלו אותי אם אני מוכן לצאת לרחובות להקים מפעל לתנובה, מיד הסכמתי".
קראו גם >>
קגן, שהיה מהנדס הפרויקט, מספר שכשהגיע למקום הוא היה שטח שומם לחלוטין. "הפרויקט נחשב להצלחה גדולה, גם מבחינת סדר הגודל שלו וגם כי הוא הסתיים במחצית מהזמן ובפחות תקציב, דבר שאיפשר לחברת תנובה להתמודד על מכרז אמריקני שסייע לה לזנק בתחילת דרכה", מספר קגן, שעל תוכנית ההקמה של המחלבה קיבל פרס מנשיא המדינה דאז, יצחק נבון.
"הסיור היה עבורי סגירת מעגל. לאורך השנים עבדתי בפרויקטים רבים של בניית בתי מגורים ובתי מלון, אך דבר לא השתווה לבניית אחד המפעלים הגדולים והמוכרים בישראל", אומר קגן, שפרש מעבודתו רק אחרי גיל 90, "מרוב ציוד כבר בקושי רואים את הבניין שהקמתי", הוא מספר בהתרגשות, "התפעלתי מאוד".
לעדכונים - חדשות רחובות