אין רבים שלא מכירים את "משק קירשנר". מכל רחבי רחובות, ראשון לציון, גדרה ואף מירושלים ותל אביב מגיעים אנשים שמבקשים לקנות פירות וירקות ישירות מהחקלאים בלי לעבור בסופרמרקט. לכן רבים הופתעו לשמוע על הסערה הגדולה שהתרחשה שם ביום חמישי שעבר, כאשר בשעה שש בבוקר הגיעו פקחי מועצת גדרה בליווי 15 שוטרים למשק שנמצא בצומת תל נוף, וריתכו את דלת הכניסה למקום.
4 צפייה בגלריה
 קירשנר השבוע בשדה
 קירשנר השבוע בשדה
קירשנר השבוע בשדה
(צילום: קובי קואנקס)
הבעלים של המקום, משה קירשנר, תושב קדרון שהשטח החלקאי שברשותו נמצא בתחומי המועצה המקומית גדרה, לא נשאר חייב וכעבור זמן מה מיהר לפתוח את הדלתות שרותכו באמצעות מסור דיסק.
קראו גם:
לטענת מקורבים למשפחת קירשנר, מהחלוצים בתחום שיווק פירות וירקות מהחלקאי לצרכן, המשפחה חשה שמתנכלים לה, מאחר שרז, בנו של קירשנר, תמך בבחירות המקומיות האחרונות במועמד שהתמודד מול ראש המועצה יואל גמליאל.

"לא מוכנים לדבר איתנו"

לפני כשנתיים החל המשק לקבל צווים ראשונים מטעם המועצה המקומית גדרה ובית המשפט, שעל פיהם העסק עובד ללא רישיון. קירשנר טוען להגנתו שהפעילות במקום צומצמה בהתאם לפסיקת בית המשפט.
4 צפייה בגלריה
 מרתכים את שערי המקום
 מרתכים את שערי המקום
מרתכים את שערי המקום
(צילום: פרטי)
"אנחנו מבנה חקלאי עם היתר בנייה שנועד למיון, אריזה ושיווק התוצרת שלנו", הוא אומר, "מותר לנו לשווק פירות וירקות בלבד. המועצה הגישה בקשה וטענה שאנחנו מרכול שמוכר מגוון מוצרים, בית המשפט אמר שאסור ואנחנו מקבלים את הפסיקה. עשינו את כל ההתאמות ולמרות כל השינוי עדיין שולחים לנו פקחים. בנוסף כל ניסיון שלנו לפתוח בהליך קבלת רישיון מהמועצה, כדי לשווק מוצרים מעבר לירקות ופירות, לא התאפשר".
כאמור, ביום חמישי שעבר, המועצה סגרה את המקום, בטענה שהמרכול מוכר מוצרים נוספים מלבד פירות וירקות. לטענת מקורבים לקירשנר מדובר באכיפה בררנית: "ישנם עסקים בגדרה שפועלים על שטחים חקלאיים ונגדם אין כלל אכיפה או שמאשרים להם לפעול תחת היתרים חריגים. מצד אחד מתקיפים אותו ומצד שני עסק דומה פועל תחת הכותרת של תיירות חקלאית".
כשנשאל קירשנר האם הוא מנסה לנהל מגעים עם המועצה על מנת לפתור את הבעיה, הוא טוען שמדובר בניסיונות סרק: "לא מוכנים לדבר איתנו, וכל האקט הזה של סגירת המקום היתה לשם ההשפלה. המקום מוכר רק פירות וירקות ואנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט, לא למכור מוצרים נלווים. הפסקנו למכור אותם עוד לפני שהתקבל הצו".

מעסיקים עשרות עובדים

הסכסוך בין המועצה למשק קירשנר הגיע לאחרונה עד לבית המשפט העליון. לטענת קירשנר הוא מגובה בחוות דעת של התאחדות האיכרים בישראל, על פיה תוצרת חקלאית טרייה של המשק פטורה מרישוי עסק. "אני מעסיק עשרות אנשים באופן ישיר ועוד מאות באופן נלווה", הוא מספר.
גם בתקופת הקורונה ובסגרים, לא שככה החזית בין קירשנר למועצה.
"כל הזמן היו שולחים לכאן שוטרים, בהתחלה אמרו שזה עסק לא חיוני ואחר כך שאנחנו מוכרים מוצרי מזון", הוא אומר. "השוטרים אמרו לנו שהמועצה שלחה אותם במפורש. הצו הוא לא על כל המקום או על המבנה, הוא על פריט מסוים של מרכול ואנחנו עומדים בדרישות של הצו, הסיפור הוא מוטיבציה לא פרופורציונלית לסגור עסק".
4 צפייה בגלריה
פקחים ושוטרים במתחם
פקחים ושוטרים במתחם
פקחים ושוטרים במתחם
(צילום: פרטי)
האבסורד הוא בפרטים הקטנים, וקירשנר נותן דוגמה טובה לכך: "אבטיח חתוך הוא מוצר צריכה, אבטיח שלם מוגדר כפרי טרי, אז אם אדם רוצה חצי אבטיח, למה לא לאשר? אז מה עשתה המועצה? לקחה כמה מוצרים שמכרונו ועם זה ניגשה לבית המשפט, אמרנו מקבלים, נסגור את המרכול, אבל הרדיפה ממשיכה".
קירשנר מספר שכשהגיעו הפקחים ביום חמישי, הם אמרו להם שלא מדובר במרכול, "אמרנו בואו תבדקו את המוצרים ותראו, לא עניין אותם כלום, הם הוציאו את האנשים וריתכו את הדלתות, זה היה אקט של השפלה, אבל הלקוחות הגיעו ביום שישי ולא רק תמכו, הגיעו גם תושבים של גדרה ואמרו שזה אקט בריוני ושהם יקבלו את ההחלטות שלהם בבחירות הבאות".
ממועצת גדרה נמסר בתגובה: "על אף הניסיון של מועצת גדרה לאשר לחקלאי משה קירשנר פעילות במבנה שברשותו, רשויות התכנון כולן דחו זאת.
כזכור, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון לסגור את העסק למכירה ישירה של פירות וירקות של קירשנר באופן מיידי, בשל פעילותו הלא חוקית, ללא רישיון עסק במבנה לא מאושר, המועצה המקומית גדרה פעלה לסגירת המבנה במנעולים.
בתגובה, קירשנר הגיע עם מסור דיסק, חתך את המנעול והמשיך להפעיל את העסק.
4 צפייה בגלריה
 קירשנר מסיר את החסימה במסור
 קירשנר מסיר את החסימה במסור
קירשנר מסיר את החסימה במסור
(צילום: פרטי)
"אלא שהמועצה המקומית גדרה, בראשות גמליאל, היא זו שדווקא ניסתה לאשר את העסק של קירשנר. כבר בשנת 1998 פורסמה תוכנית לפיה ניתן לעשות שימוש בנכס של קירשנר בכניסה לגדרה לאריזה חקלאית בלבד, לתקופה של עשר שנים בלבד, ושלאחריה לא יותר שימוש במבנה. בשנת 2008, עם תום מועד תוקף התוכנית, הגיש קירשנר תוכנית לשינוי יעוד המבנה למועדון זמר, תחנת יציאה לסיורים וכד', אך הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דחתה תוכנית זו. בעקבות החלטה זו, בשנת 2010 מועצת גדרה הגישה ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה כנגד החלטת הוועדה המחוזית, וביקשה לאשר לקירשנר את התוכנית שהגיש, אך הוועדה הארצית דחתה בקשה זו וקבעה שלא ניתן לעשות שימוש במבנה.
בשנת 2011 עתר קירשנר לבית המשפט לעניינים מנהליים על החלטת המועצה הארצית, אך בית המשפט דחה את העתירה".
לעדכונים - חדשות רחובות