בשנה האחרונה צצים בגינות משחקים בעיר בקבוקונים כסופים קטנים רבים. מעטים יודעים כי מדובר במיכלי גז קצפות, שמיועדים לסיפונים שבהם משתמשים בדרך כלל בבתי קפה. אלא שבני נוער נוהגים לשאוף את הגז כדי להשיג תחושת "היי".
3 צפייה בגלריה
מיכלי גז שנמצאו השבוע
מיכלי גז שנמצאו השבוע
מיכלי גז שנמצאו השבוע
(צילום: פרטי)
קראו גם:
המיכלים אסורים למכירה לילדים ובני נוער בעסקים רגילים, אבל ב"טלגרם" הסם החדש מככב.

הסברה להורים

"זו תופעה יחסית חדשה של השנה האחרונה", מסביר אבי פיטרו, מנהל הרשות לביטחון קהילתי בעיריית רחובות, ומי שאמון על תחום מניעת אלימות, סמים ואלכוהול. "זה מוצר שהיה זמין ועדיין זמין לרכישה, וניתן לרכוש אותו כמעט בכל חנות ופיצוצייה. משתמשים בסיפון בעיקר בקונדיטוריות, ומדובר בחומר לא בריא שצעירים גילו שאם הם שואפים אותו יש 'סוטול'. אתה מרגיש בעננים לכמה שניות והאפקט הוא מיידי".
לשאלה איך הגז הפך נפוץ כל כך לאחרונה, עונה פיטרו כי לא היה איסור למכור אותו. "אף אחד לא הגביל אותו. בחוק פקודת הסמים יש איסור מכירה, אבל יש את הטלגרם, ושליח מביא אותו עד הבית".
3 צפייה בגלריה
אבי פיטרו
אבי פיטרו
אבי פיטרו
(צילום: יובל חן)
פיטרו מסביר שמאז שהתופעה החלה וזיהו אותה בעירייה, החלו שם בפעולות הסברה דווקא להורים, שרבים מהם לא מודעים לחשיפה לחומר המסוכן.
"כבר בתחילת השנה יצאנו בחלוקת עלוני הסברה להורים בבתים ובתיבות הדואר. עם נציגות ההורים העירונית, פנינו ישירות להורים".
לדבריו, בני הנוער קונים את הבקבוקון של גז הקצפות עם נוקר שמאפשר להעביר את הגז לתוך בלון יום הולדת. "הם לוקחים שאיפה ובשניות זה גורם לסוטול, והם נשכבים על הרצפה ומבחינתם הם בעולם ורוד", אומר פיטרו.
"לנו מתחת לבניין יש מאות בקבוקים כאלה", אומרת מרינה, תושבת איזור רחוב דרך יבנה בעיר, "ובהתחלה חשבתי שאיזו מרפאה זרקה את זה כאן, אבל עכשיו אני מבינה שזה מה שהנערים בשכונה עושים. מדובר במאות. אספנו כמה פעמים ושוב הם חזרו. לא יודעת איך הם משיגים את זה, אבל זו תופעה יותר רחבה ממה שחושבים, יש פה בעיה רצינית".

פגיעות קוגניטיביות

שאיפת גז הקצפות מהווה סכנה בריאותית גדולה. "כל החומר המקצועי בתחום מדבר על פגיעה קוגניטיבית, והיא לא בהכרח מיידית או מורגשת", ממשיך פיטרו. "רבים לא יגיעו לבתי החולים, ומקרים בהם ילדים פונו לבית חולים בגלל גז קצפות לא נגמרו טוב. "כל גוף מגיב אחרת, ויכולה להיות הרעלה. הפגיעה הקוגניטיבית היא מיידית ולטווח הרחוק. מדובר על נזקים בלתי הפיכים".
לדבריו, הצוותים בעירייה פועלים ללא לאות בשנה האחרונה בנושא. "פיזרנו פלאיירים והצוותים בתוך בתי הספר פועלים, ויש את הפן האכיפתי שנעשה על ידי גורמי האכיפה, והבעיה היא ברשתות החברתיות. הטלגרם הוא כר פורה לכל תחום הפשע. אם שואלים אותי, זו רשת שצריך לסגור אותה. שם מוכרים מבקבוקונים ועד כלי נשק, והמחוקק צריך לקבל החלטה, כי המשטרה עושה עבודה ואנחנו עושים הרבה, וזו לא רק רחובות, זה בכל מקום. הורים צריכים לשים לב, לקרוא ולדבר על הסכנות".
לסיכום, אומר פיטרו, בעירייה מתוכננים עוד מהלכים להתמודדות עם התופעה.

סכנת מוות

ד"ר אורי בלה, מנהל מלר"ד ילדים בבית חולים "קפלן", מסביר שגז הקצפות הוא למעשה גז הצחוק בו עושים שימוש בבתי חולים במגוון רחב של טיפולים. לדבריו, לרוב בני הנוער שמשתמשים בגז לא מגיעים לבית החולים, אך לאחרונה היה מקרה שכן הגיע לאשפוז.
"אנחנו עושים שימוש נרחב בגז לטיפולי שיניים. אנחנו נותנים את הגז בהדרגה, ותוך ידע וניטור של המטופל. אנחנו נותנים את הגז עם ריכוז מקסימלי של 70 אחוז גז, והשאר חמצן.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורי בלה
ד"ר אורי בלה
ד"ר אורי בלה
(צילום: פרטי)
"בני הנוער מרוקנים את הבלונים הקטנים לתוך בלון, ואז כשהם שואפים אותו ישירות מהבלון הם מקבל 100 אחוז גז, בלי חמצן בכלל. כשבן הנוער שואף את הגז בצורה כזו, הוא לא עולה בהדרגה בריכוז הגז והוא ללא חמצן. אמנם הוא מקבל סוטול מהיר, אבל זה גם עושה סחרחורות, בחילות והקאות".
האם הגז מסוכן לבריאות בצריכה בצורה כזו?
"באופן כללי הגז יוצר אופוריה והוא פחות משכך כאבים. יש אנשים שזה עושה להם דיסאופוריה, אבל לרוב האנשים הגז גורם לאופוריה. כשהגז מתנדף התחושה עוברת, וההשפעה היא רגעית, בשונה מסמים אחרים, כמו נגיד קנאביס או אלכוהול, שמשפיעים לשעות ארוכות".
לדברי ד"ר בלה, הפגיעה מתרחשת כי לא מתקבל חמצן. "זה כמו חנק. הגז עצמו לא יוצר נזק משמעותי, כי הוא מתנדף מהר, אבל תחושת החנק היא כמו טביעה, ויכולים להיות נזקים בלתי הפיכים ואף מוות".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת באופן קבוע כנגד תופעת השימוש בגז קצפות על ידי בני נוער במטרה להשגת תחושת אופוריה. במבצעים שנערכו לאחרונה על ידי המשטרה בערים שונות במרחב שפלה, אותרו ונתפסו מספר רב של בלונים אצל ספקים וחנויות שונות. כמו כן, נעצרו ונחקרו בגירים וקטינים שסחרו בבלוני גז קצפות. המשטרה תמשיך את פעילותה כנגד התופעה המסוכנת בכל האמצעים העומדים לרשותה".