מרגע תחילת המלחמה היה ברור לעירן גיאת, מנהל השיטור העירוני בעיריית רחובות שהפעם לא מדובר בעוד סבב. באותה השבת כשהתעורר בשעה 06:30 בבוקר לאזעקות בלתי פוסקות הוא הבין מיד שהוא צריך לרוץ ללבוש מדים ולצאת לדרך, הוא רק לא הבין איזה מדים ואיזו דרך.
האם ללבוש מדי צה"ל לחזור כסגן מפקד גדוד לשטח כינוס של כוחות המילואים או לשלוף את המדים הכחולים המוכרים מהארון מעבודתו בעיריית רחובות ולהגיע בזריזות לאחת מחמש זירות הנפילה שהיו בעיר בשבת של ה-7.10. החל מאותו הבוקר עירן ועובדי עירייה נוספים הוגדרו כעובדים חיוניים ונשארו לנהל את השיטור העירוני באחת התקופות הכי מורכבות שידעה המדינה.
4 צפייה בגלריה
עירן גיאת
עירן גיאת
עירן גיאת
(צילום: פריאל צוקרמן )

הצטרפנו השבוע למבצע מיוחד של השיטור העירוני לאיתור שב"חים באתרי בנייה. הפעם המבצע נחלק לשני חלקים: חלק ראשון שמתחיל בשעות הבוקר המוקדמות בהן מגיעים רוב העובדים לעבודה, וחלק שני שמתחיל בשעות הצהריים, אז עוזבים את אתר הבנייה פועלים רבים החוזרים לביתם והשוהים הבלתי חוקיים נותרים לרוב באתר הבנייה.

הפרצה בגדר


יום שלישי, 05:00 בבוקר: עשרות שוטרים ופקחים מתאספים בנקודת היציאה בשכונת קריית משה. הטמפרטורה בחוץ היא כמעט 11 מעלות וריח חזק של קפה שחור באוויר. שאיפה אחרונה מסיגריה ומתחילים. את התדריך מעביר סגן מפקד יחידת המשטרה ברחובות, חזי סהר, שנותן דגשים אחרונים לפני היציאה לשטח: הימנעו מהפעלת כוח מיותר, שמרו על עירנות ודריכות, בדקו את התעודות והמידע שמציגים בפניכם ושמרו על כבוד האדם.
השעה 5:40: השוטרים, השוטרות הפקחים והפקחיות מתחלקים לצוותים ולרכבים. השוטרים והפקחים מקבלים רשימת אתרי בנייה ויוצאים לדרך. "מאז המלחמה אין בכלל שוהים בלתי חוקיים מעזה, הרוב המוחלט מגיעים מיהודה ושומרון", מספרים הפקחים. "הם עוברים לטיפול המשטרה ומשם לבית המשפט".

4 צפייה בגלריה
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
(צילום: פריאל צוקרמן )

עדיין חשוך בחוץ וכמעט שאין רכבים על הכביש. מכולות מתחילות להיפתח, כלבים גוררים אנשים מפהקים ברחוב והניידות נוסעות ברחבי עיר ללא אורות וללא סירנות כדי למשוך כמה שפחות תשומת לב.

קראו גם:

השעה 06:00 בבוקר: מגיעים לאתר הבנייה הראשון במערב העיר, באזור שכונת רחובות ההולנדית. רכב השיטור הראשון שמגיע למקום נעצר וממנו יורדים שניים שבודקים את כל היציאות והכניסות לאתר. כשהם מזהים פרצה בגדר - אחד מהשוטרים מוצב בעמדה זו כדי שיוכל לתפוס את מי שמנסה להימלט.
כשמביטים למעלה רואים בניין בן 10 קומות. אנו עולים בכל קומה, נכנסים לכל חדר ופינה ומרימים כל חפץ שמאחוריו אפשר להסתתר. העובדים באתר מציגים תעודת זהות. השוטרים והפקחים בודקים את מספרי תעודות הזהות בטאבלט שבידם ורק לאחר בדיקת כל העובדים - אנחנו ממשיכים לאתר הבא.

התפיסה והמעצר


השעה 06:40: האתר הבא נמצא במרכז העיר ובו השוטרים כבר ביקרו כמה וכמה פעמים בשבועות האחרונים. "אנחנו חושבים שיש שם שוהים בלתי חוקיים ובגלל זה אנחנו ממשיכים לבוא ולבדוק, גם בשעות הבוקר וגם בערב. בפעמים הקודמות לא מצאנו כלום, אולי הפעם נמצא".
השוטרים והפקחים יורדים מהאוטו וממשיכים בנוהל הקבוע - בודקים את הגדרות ודרכי המילוט, ומתחילים לסרוק את האתר. העובדים באתר, אוחזים בכוסות הקפה הראשונות של הבוקר ונראה שגם הם כבר מכירים את הנוהל - מציגים את תעודות הזהות ומספרים שהגיעו לכאן הבוקר מהגליל.
07:22: מגיעים לאתר בנייה נוסף במרכז העיר. האתר נראה ריק כמעט לחלוטין, עד שלאחר כמה דקות עובד אחד יוצא מחדר פנימי של דירה בקומה השנייה. בעודו מציג את התעודות הוא מספר שכרגע אין עוד עובדים באתר והוא העובד היחיד, אימרה שיכולה לחסוך לי עלייה מתישה של 10 קומות במדרגות אבל השוטרים והפקחים ממשיכים בשלהם ומתחילים לעלות במדרגות.
בכל אחת מהקומות ציוד בנייה רב: פחי צבע גדולים, אריחי אמבט, ברזים וגם הרבה מאוד לכלוך ואבק. אנו ממשיכים לטפס במעלה המדרגות ובסוף מגיעים לגג, אחת השוטרות נדרכת וממשיכה לקצה הגג. שאר השוטרים והפקחים מגיעים מתנשפים אחריה ושם, בקצה הגג, אנחנו רואים 6 גברים, לבושים במכנסי ג'ינס, קפוצ'ונים ונעלי בלנסטון. הם מוציאים את תעודות הזהות הירוקות המעידות כי הם תושבי יהודה ושומרון.
"בדרך כלל כשהעובדים מוציאים רק את התעודות הירוקות אנחנו מבינים שאין להם אישורי עבודה אבל אנחנו תמיד שואלים בכל זאת", מספר אחד הפקחים. מאותו הרגע העובדים שנתפסו באתר הבנייה נלקחים למעצר בתחנת המשטרה, ולאחר מכן יועמדו למשפט על כניסה לא חוקית למדינת ישראל.

4 צפייה בגלריה
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
הפשיטה של השיטור העירוני רחובות
(צילום: פריאל צוקרמן )

"העבודה הזו מעייפת מאוד, אנחנו משקיעים בה הרבה מאוד זמן ואנרגיה. ביום ממוצע שלנו אנחנו יכולים לעלות בין 60 ל-100 קומות ואנחנו נתקלים גם בתגובות הרבה פחות נחמדות מאלה שהתמודדנו איתן היום", מספרת ל', אחת הפקחיות שהתגייסה לשיטור העירוני בחודשיים האחרונים, לאחר שיחרורה מצה"ל.
"אתה אף פעם לא יכול לדעת מה היה יכול לקרות אם לא היינו מוצאים אותם בזמן. אתה רואה בחדשות את הפיגוע ברעננה שבו שוהים בלתי חוקיים דקרו ודרסו ואתה מבין שהעירנות והדריכות שלנו מצילה חיים".
08:15: לאחר שהשוטרים הסיעו את השב"חים למעצר בתחנת המשטרה מבצע הבוקר נמשך וצוותי השיטור העירוני בודקים עוד אתרי בנייה, הפעם במזרח העיר. המבצע נמשך עד השעה 10:00 ולא נמצאו שב"חים נוספים.

פשיטה בצהרי היום


השעה 14:00: מבצע הצהריים מתחדש. בשעות הקרובות השוטרים והפקחים יתמקדו באזורים שונים בעיר- שכונת שעריים ואזור צפון העיר שם נמצאים אתרי בנייה פעילים רבים.

4 צפייה בגלריה
תפיסת השב"חים ברחובות
תפיסת השב"חים ברחובות
תפיסת השב"חים ברחובות
(צילום: פריאל צוקרמן )

אתר הבנייה הראשון שנבדק הוא אתר ברחוב אחד העם בו מבוצעות חפירות עומק רחבות היקף. כשאנחנו מגיעים לאתר הפועלים כבר קוראים לשוטרים ואומרים שפה הכל בסדר, לכולם יש תעודות ולא צריך לבדוק. השוטרים והפקחים מתעקשים לבצע את הבדיקה וממשיכים כרגיל - מבקשים לראות תעודות זהות, מאמתים את המידע ומסיירים באתר.
בירידה באחת הקומות, מתגלה בסיס מיטה ועליו מזרון ללא סדין ומספר חפצים אישיים. הפועלים אומרים שמדי פעם אחד מהם מניח ראש ביום העבודה והפקחים רושמים לפניהם לבקר באתר הזה פעם נוספת בשעות הערב ועוזבים את המקום לכיוון האתרים הבאים.