מה לא כתבנו על דרך יבנה בשנתיים האחרונות? הרחוב המרכזי שסובל ממצוקת חניה נכנס לסחרחורת לפני קצת פחות משנתיים כאשר החלו עבודות תשתית של העירייה לאורכו, במקביל לבנייה מאסיבית של פרויקטים ברחוב. בעיות תחבורה, כביש משובש, מדרכות שבורות, נהגים כועסים, הכל היה כאן, ואחרי שנה וחצי של עבודות תשתית הכביש נותר משובש. למה? בעירייה טוענים שמחכים לתקציב גדול שאמור להיכנס עבור הטמעת תוכנית תחבורה גדולה עוד יותר.
תזכורת: לפני מספר שנים הוגשה תוכנית לשינוי פני דרך יבנה שכללה הפקעת שטחים של חניות. תושבים מכל האיזור ובפרט מדרך יבנה התנגדו, התוכנית נמשכה והתוכנית שכרגע יוצאת אל הפועל מתבססת על שינויים בזכות הדרך. ברמת התכנון המשמעות היא שהעירייה יכולה פשוט לצאת לדרך עם התוכנית, כאשר אין לתושבי הרחוב מעמד רשמי בו הם יכולים להגיש התנגדות לשינויים שונים שיתבצעו ברחוב. למרות שאין להם מעמד רשמי, התושבים טוענים שדרוש שיתוף ציבור כדי לבחון את הצרכים ולשמוע מה הם רוצים. יותר מכך - משרדי הממשלה, ביניהם גם משרד הפנים, מעודד ביצוע שיתופי ציבור כחלק מהליך קבלת ההחלטות. אך אותו שיתוף ציבור לטענתם היה יידוע ציבור, וגם הוא כמעט ולא כלל תוכן לשיתוף, ברמה שמזלזלת בהם לטענתם.
2 צפייה בגלריה
דרך יבנה
דרך יבנה
דרך יבנה
(צילום: שאול גולן)

התוכנית של התושבים

לאחר פגישות רבות בין נציגי תושבים משכונת נווה יהודה, רחוב דרך יבנה ושדרות ח"ן, גובשה תוכנית מקצועית שמספקת מראה לרצונות התושבים. שוחחנו עם שניים ממובילי הנושא, עוז בר־ליס, מתכנן ערים מקבוצת התושבים "שומרי רחובות", וד"ר יגאל ברקן מקבוצת "רחובות בשביל אופניים", שמספרים כעת על עבודה שכללה פגישות רבות כדי להגיע להסכמות, שבסופן הציעו רחוב ידידותי, יעיל ובטוח יותר, אך בעירייה לדבריהם אין אוזן קשבת.
"עיריית רחובות הולכת לכיוון הקל", אומר עוז בר־ליס. "היא תשאיר את הרחוב בדרך הלא מתפקדת שלו כשהוא מוטה לרכב פרטי ולא לשאר משתמשי הדרך, כשהם מפזרים עלי תאנה של שביל אופניים לא רציף ותחנות אוטובוס שמתפקדות כמו תחנות בין־עירוניות".
לדבריו החשיבה של העירייה מיושנת. "רכב פרטי הינו האמצעי הגרוע ביותר לספק ניידות של אנשים במרחב, בטח במרחב עירוני צפוף כמו מרכז רחובות, ולראיה ניתן לראות את מצבן העגום של כל השכונות שאפשר לצאת מהן אך ורק ברכב פרטי. גם הדרכים החדשות שהוסיפו בעיר בשנים האחרונות נהיו פקוקות, זה פשוט לא עובד. ברחוב עירוני אפשר לצמצם משמעותית את הצורך של אנשים להיכנס לרכב הפרטי שלהם כי את מרבית השירותים שלהם הם יכולים לקבל במרחק הליכה ברגל או נסיעה קלה באופניים וגם את השירותים הרחוקים יותר הם יכולים לקבל על ידי קפיצה על קו של תחבורה ציבורית – בלי לחפש חניה, בלי להיות תקועים בפקקים ובלי להוסיף עוד רכב לדרך שגם ככה קשה לה לעמוד בנפח התנועה. חשוב לציין שזה לא להכריח אף אחד – זה לאפשר, אבל בשביל שאנשים יבחרו בחלופות הללו הן צריכות להיות לא פחות ממעולות. הרחוב צריך להיות נעים לשהייה, להליכה ולרכיבה, מוצל ובטוח, התחבורה הציבורית צריכה להיות ישירה, נעימה ויעילה ולא להיות תקועה בפקקים עם הרכב הפרטי. הבעיה היא שיש כמות שטח סופית ברחוב, וברגע שנותנים לאמצעי אחד – הרכב הפרטי – את חלק הארי, מן הסתם שאר השימושים יצטרכו להתפשר ויהיו פחות מזמינים", אומר בר־ליס.

הפוך גוטה

בתוכנית החדשה מתוכננים ארבעה מעגלי תנועה מצומת האצ"ל ורוז'נסקי ועד להרצל, בכל כיוון נסיעה יהיה נתיב תנועה אחד ולדברי התושבים כיום נדרש היפוך הפירמידה. "אם הרכב הפרטי הוא בראש וכל השאר צריכים להתיישר סביבו, היפוך הפירמידה שם את הולך הרגל בראש כשהכלים שעומדים לרשותו הם רכיבה על אופניים או שימוש בתחבורה ציבורית שמובילה אותו ממקום למקום מבלי שיצטרך לעשות שימוש ברכב הפרטי. חלופות הן הפתרון האמיתי לפקקים", מסביר ד"ר יגאל ברקן. "הבעיה היא שהדרכים שלנו לא יכולות להכיל עוד ועוד רכבים פרטיים".
לדבריהם, התוכנית כיום לא מהווה פתרון בר קיימא וכדי שהיא תכלול את כל הפתרונות שתושבי הרחוב והעיר זקוקים להם, יש צורך לשנות מעט את החשיבה. "המתכננים לא הבינו למשל למה צריך לייצר מצב שבו יש שביל אופניים רציף גם לקראת הצמתים, זה צעד שמסכן את הולכי הרגל ורוכבי האופניים", מסביר ברקן ונותן דוגמה לאבסורד שבדרך יבנה שביל האופניים המיועד על פי התוכנית של העירייה כיום הוא בצדו השני של הכביש לעומת השביל הקיים בדרך הים שממשיך אותו. כמו כן, למרות שאלות רבות שלהם בנושא, עדיין לא ברור להם אילו עצים מתכוונים לשתול ברחוב וכיצד, האם תהיה להם אפשרות לצמוח ברבות השנים ולהפוך לעצים נותני צל, או שהרחוב יהיה מזמין פחות ושטוף שמש.
את התוכנית המלאה לדבריהם אף אחד מנציגויות התושבים לא ראה, "ראינו בעיקר הבטחות לתמונה ורודה ואנחנו מתקשים להאמין שהיא תתממש, כי בתכנון הדברים נמצאים בפרטים הקטנים וכששאלנו את השאלות, לא קיבלנו תשובות מספקות", אומר ברקן.
2 צפייה בגלריה
דרך יבנה. "שיפור עם מגרעות רבות"
דרך יבנה. "שיפור עם מגרעות רבות"
דרך יבנה. "שיפור עם מגרעות רבות"
(צילום: שאול גולן)
"יש דברים שאתה אומר, 'אולי יש להם דעה מקצועית שסותרת את הדעה המקצועית שלנו', אבל לגבי שבילי האופניים קיבלנו מידע ויש מסמך מסודר של משרד התחבורה ומשרד הבינוי והשיכון על איך בונים שבילי אופניים והם בוחרים שלא לעבוד על פי המסמך הזה. כשניסינו להבין למה, לתחושתנו לא הבינו את הצורך", אומר ברקן.
קראו גם:

פחות הולכי רגל

כלל ידוע בתכנון הוא שככל שיש יותר מכוניות פרטיות, כך יהיו פחות הולכי רגל ברחוב וגם פחות שימוש ברחוב, "זה מה שנקרא מוצרים מנוגדים", מסביר בר־ליס. לדבריו התוכנית שאמורה לצאת לפועל ממש בשבועות הקרובים יוצרת מצב בו כל משתמשי הדרך לא מרוצים. "עושה רושם שהשאיפה של המתכננים היא 'לאפשר לדרך להעביר כמה שיותר תנועה', לצורך כך יספקו נתיבים רחבים יתר על המידה לטובת משתמשי הרכב הפרטי. במצב כזה אנחנו יוצאים קרחים מכאן ומכאן – גם השתמשנו בחלק גדול מהרחוב לאמצעי שאינו עובד, וגם בכך 'נגסנו' בשאר התשתיות והפכנו אותן לפחות איכותיות.
"דרך יבנה איננה רק נתיב שמעביר תנועת רכבים, היא צריכה להיות מרחב ציבורי מזמין לכלל תושבי השכונות באיזור, שיש סיבה להגיע אליו ולא רק לעבור דרכו. בתוכנית שאנחנו הצענו לעירייה רואים בבירור שיש מקום לכולם ברחוב", אומר בר־ליס.
הראיתם לנציגי העירייה את התוכנית?
"גיבשנו מסמך ולא קיבלנו עליו תגובה. מנהל הפרויקט הסכים להיפגש איתנו, אבל התחושה הכללית הייתה שזה הפרויקט ואם יהיו שינויים הם יהיו בשוליים", אומר ברקן.
"ביחס למצב הקודם של הרחוב מדובר בהחלט בשיפור, אבל זה שיפור עם המון מגרעות. זו השקעה ציבורית ענקית, שיפוץ כזה לא יתרחש שוב בשני העשורים הקרובים לפחות, אז אם רק היו עושים את זה כמו שצריך – קודם בדיקה עם תושבי הרחוב והסביבה לצרכים שלהם, בנוסף מסתכלים על המרחב והתוכניות הקיימות מבחינת תחבורה ציבורית ותוכנית האב לשבילי אופניים, היינו מצפים שאיכות הביצוע תהיה גבוהה ותסתכל על פני עתיד", אומר ברקן.
"העירייה לא צריכה להתייחס לתושבים פעילים שאכפת להם כמקל בגלגלים. להיפך, הם צריכים להתייחס אלינו כשותפים לדרך, כנכס, זה מוריד חסמים והתנגדויות – תערבו את הציבור בתכנון, תשאלו מה כואב לנו ותראו איך אתם מספקים את הפתרון", אומר בר־ליס.
ומה עכשיו? התושבים לא מתכוונים לוותר, מבחינתם סביבת המחיה שלהם שווה כל מאבק שיצאו אליו היום מאשר התוצאה שתהיה לתוכנית שלא רואה את הולכי הרגל הצעירים והמבוגרים, ורוכבי האופניים בעתיד.
בעקבות פניית "מיינט רחובות" לעירייה, ביום שלישי השבוע פנה סגן ראש העירייה לנציגי התושבים ושמע את בקשותיהם.

עיריית רחובות: "העבודות יתחילו בקרוב, בקשות התושבים נבחנו ונשקלו"

"עיריית רחובות רואה בדרך יבנה אחד מהצירים הבולטים והחשובים ביותר בעיר ולפיכך תכנון הפרויקט מבוצע ע"י חברת לוי שטרק זילברשטיין, אחת מחברות ההנדסה והייעוץ הטובות בישראל. הטענה כי תכנון הפרויקט נועד לשמש רק את הרכבים הפרטיים שגויה. תכנון דרך יבנה בוצע בהתחשבות בתושבים לפי המדרג הבא: הולכי הרגל, רוכבי אופניים, הנוסעים בתחבורה ציבורית ומשתמשי הרכב הפרטי.
במסגרת העבודות בציר דרך יבנה יוקמו מדרכות רחבות ובטוחות שישמשו את הולכי הרגל, המדרכות יהיו מופרדות משביל האופניים ברצועת שירות בגודל של כחצי מטר בה יינטעו עצים. חשוב לציין כי התקבלו בעירייה פניות מצד תושבים שביקשו לבטל לגמרי את שביל האופניים המתוכנן, זאת כדי לייצר יותר מקומות חנייה ברחוב. למרות בקשות אלה ומתוך מדיניות עירונית המעודדת תחבורה ירוקה, העירייה בחרה להקים שביל אופניים בטיחותי, המופרד מהכביש ויאפשר נסיעה דו כיוונית בטוחה. עם תום העבודות יזכו גם נוסעי התחבורה הציבורית לשדרוג משמעותי וייהנו מתחנות אוטובוס מוסדרות, רחבות, נגישות ובטיחות יותר מהמצב הקיים.
באשר לטענות בנושא העצים, במסגרת העבודות יישתלו למעלה מ-200 עצים נותני צל בשני צדי הרחוב. העירייה מזמינה את התושבים להציע איזה סוגי עצים יינטעו.
בזמן תכנון הפרויקט הגיעו פניות, הצעות ובקשות רבות מתושבים לבכירים בעירייה. כולן נשקלו ונבחנו ע"י גורמי המקצוע וחלקן אף שולבו בפרויקט. העירייה צפויה להתחיל את העבודות לשדרוג דרך יבנה בקרוב ותיידע את התושבים לאורך כל שלבי הפרויקט השונים".
עיקרי התוכנית שגיבשו התושבים:
  • הורדת המהירות בכביש ל־30 קמ"ש
  • שבילי אופניים בין המדרכה לחניות
  • נטיעת עצים בוגרים
  • תאורת רחוב נמוכה
  • הצללת תחנות האוטובוס
  • ביטול ההפרדה בכביש כדי לספק שטח נוסף לחניות, מדרכות ושבילי אופניים
  • נספח לניהול מי נגר בעקבות הצפות
  • הצמתים ללא פנייה ימינה באופן חופשי
  • צמתים בגובה המדרכה כדי לבטל פסי האטה
  • נסיעה בתחבורה ציבורית באמצעות מיסעה שלא תעלה על 3 מטרים
  • מעברי חציה בגובה מפלס הכביש