עולם הרפואה רק מתחיל להתאושש משנת קורונה קשה במיוחד שהותירה את חותמה על כל המערך הרפואי, ללא יוצא מן הכלל. מי שרואים היום באופן מובהק את תופעות הפוסט קורונה הם הרופאים במערך הקרדיולוגי בבית חולים קפלן, שמדווחים על עלייה משמעותית של בין 30 ל־40 אחוז בכמות המטופלים שמגיעים לבית החולים עם אי־ספיקת לב חמורה, פעמים רבות כי חששו להגיע לבית החולים ודחו את הטיפול בעצמם.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ג'ורג'
פרופ' ג'ורג'
פרופ' ג'ורג'
(צילום: גלעד שעבני שופן)
קראו גם:
"רק השבוע הגיע אלינו בחור בשנות ה־20 לחייו שהיו לו כאבים במשך מספר ימים והוא לא בא", מספר מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן, פרופ' קובי ג'ורג'. "הוא איבד הכרה בבית ועשו לו החייאה כמה דקות, הכנסנו אותו לצנתורים ולפתיחה של עורק ראשי שהיה סתום הרבה זמן וקרס, העלינו אותו על אקמו והוא מחכה להשתלת לב, זו דוגמה לשילוב של הזנחה וחשש מכניסה לבית החולים".
הקורונה כבר די מאחורינו, עדיין חוששים להגיע לטיפול?
"בקרב מבוגרים עוד מרגישים את זה, יש וריאנטים ובכל פעם סיפור אחר ואנשים דוחים טיפול. חולים עם אי־ספיקה כל הזמן צריכים תחזוק של הטיפול התרופתי".
פרופ' ג'ורג' מסביר כי חולי לב חששו עוד יותר לחלות בקורונה ופחדו להגיע לבית החולים. "אז הם דחו את הטיפול. זה לא שהיום אתה בסדר ומחר צריך הנשמה, הקרדיולוגיה יכולה לעבוד בשלט רחוק, מגיעים למצבים שבן אדם סוחב וסוחב, צובר נוזלים ואז מגיע למצב שמחייב איזון".
קבוצה אחרת עליה מצביע פרופ' ג'ורג' היא של מי שעברו התקף לב, "רובם שורדים איכשהו, כי לא כל ההתקפים גדולים, וסוחבים את הכאב. אחד הסיבוכים שאנחנו רואים הוא פגיעה בשריר הלב בשלבים יותר מאוחרים, חודש או חודשיים לאחר ההתקף".
לדבריו, חשוב מאוד שמי שנמצא בדרגת סיכון משמעותית של אדם קרוב בדרגה ראשונה או שנייה עם רקע של מחלות לב, לא להזניח. "אם יש כאב מעבר לכמה דקות באיזור החזה והלסתות, מקרין או לא, רק ביד ולעתים בשיניים, עם בחילות, הקאות, צרבת או קוצר נשימה, לא להסס, יש לבצע בדיקה שתשלול באופן מוחלט התקף לב, והיא לא מצריכה אשפוז".
יש קשר בין הלחץ והסטרס בקורונה לבין העלייה בתחלואה שאתם רואים?
"אני לא חושב שיש אדם שעבר את זה קל. אנשים עברו לחצים קשים והגיעו באיחור ואז אתה מטפל בסוג אחר של בעיה, לא של אינסטלציה אלא בנזק שנגרם לשריר".
פרופ' ג'ורג' מספר שכעת ישנם מחקרים שנמצאים בשיאם בנושא קרדיולוגיה וקורונה בשיתוף המרכז הרפואי קפלן, אחד מהם בוחן את ההשפעה של הנגיף על הלב. "תוצאות ביניים מראות שלתופעת דלקת שריר הלב גורמת תגובה שדומה לתגובה אוטואימונית של מערכת החיסון בחלק מהאנשים שחלו בקורונה, אני חושב שהסיכון של הקורונה לייצר דלקת בשריר הלב גדול תיאורטית מהסיכון שהחיסון יעשה זאת".
את המקום האופטימי שבו הוא מרסן, זאת למרות המצב המצוין בו נמצאת מדינת ישראל ביחס לעולם, "יש פה מקדם הדבקה עצום פי ארבעה או חמישה מהשפעת, אנחנו לא יכולים לסגור את עצמנו מהעולם, ועד שהקורונה לא תמוגר באופן משמעותי בכל העולם, זה לא ייגמר".
סימני אזהרה שצריך לשים לב אליהם:
  • כאב מתמשך באיזור החזה והלסתות
  • בחילות, הקאות, צרבת
  • קוצר נשימה