הם היו אמורים לפתוח את שנת הלימודים עם חבריהם בבתי הספר ביישוב שבו הם מתגוררים, אבל ילדים רבים מהאיזור, שהגיעו לבתי חולים בגלל מצבי בריאות שמצריכים אישפוז, פתחו ביום ראשון השבוע את שנת הלימודים בלי צלצול, אבל עם הרבה הכלה בחדרי הלימוד שנפתחו עבורם במרכז הרפואי קפלן.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים במרכז הרפואי קפלן
היום הראשון ללימודים במרכז הרפואי קפלן
היום הראשון ללימודים במרכז הרפואי קפלן
(צילום : קובי קואנקס)
התרגשות רבה נרשמה בשעות הבוקר של יום ראשון השבוע, יומה הראשון של שנת הלימודים, בבית הספר של קפלן, הממוקם, מזה מספר שנים, במבנה בית החולים לילדים.
קצת אחרי השעה שמונה בבוקר, ללא צלצול או טקס רשמי, אבל באווירה מרגשת, ובעיקר בצורה הכי אישית שאפשר, החלו הילדים ובני הנוער המאושפזים במחלקות השונות של בית החולים את לימודיהם, ממש כאילו היו בבית הספר הקבוע שלהם.
מי שהסתובבה בין קומות הבניין נרגשת ומתלהבת במיוחד, בדקה כי הכל מתנהל כמו שצריך, היא סיגל צדוק–שאקי, מי שמזה שלוש שנים מנהלת את חטיבת הילדים של בית הספר קפלן, ילדי גנים ובתי ספר, בין הגילים 3 ועד 18.
"השנה נפתחה נהדר, ואני שמחה ומסופקת, וביום הראשון התרוצצתי בין ארבע המחלוקת בהן פועלים חדרי הלימוד של בית הספר: אישפוז יום, טיפול נמרץ, פנימית וכירורגית", היא מספרת. "הכל תקתק כמו שצריך, ושמחנו מאוד, ההנהלה, הצוותים הרפואיים וכמובן שאנשי ההוראה שלנו, לפגוש את הילדים המקסימים, זה פשוט מרגש".
הילדים ובני הנוער שאושפזו במחלקות בית החולים החדיש לילדים מאז סוף השבוע שעבר, נכנסו, כמעט כולם, לשיעורים במרחבי הלמידה הממוקמים בכל קומה, מעין כיתות לימוד קטנות, מאובזרות, מקושטות ובעיקר מזמינות.
מי שהעבירו במהלך השבוע את השיעורים לילדים היו 12 אנשי ההוראה, 11 מורות ומורה אחד, כל אחד מתמחה בתחום אחר: מדעים, אמנות, מוזיקה, טכנולוגיה, תרפיה ועוד.
העבודה בכיתות היא פרטנית, או בקבוצות קטנות, דבר המשתנה כמובן בהתאם למספר המאושפזים באותו היום או השבוע.
על מורכבות העבודה מול הילדים המאושפזים מסבירה צדוק–שאקי: "מה שמאפיין את הפעילות שלנו פה הוא טווח האישפוז הקצר יחסית, ממוצע של כארבעה ימים לילד, וזה בהחלט אתגר, כי בזמן קצר יחסית אנחנו צריכים גם להתחבר אליו וגם ליצור פעילות מתאימה, ולכן אנחנו חייבים להיות יצירתיים ורלוונטיים".
לדבריה, ההיענות של הילדים המאושפזים לשתף פעולה, גבוהה. "כשילד רואה את כל מה שיש פה, הוא ירצה להגיע, זה גם מפיג קצת את שגרת בית החולים ואת החששות", היא אומרת, "ולכולם יש פה מקום, בכל תחום למידה או עניין, לכל מגזר, וזה חשוב, כי יש לנו פה ילדים יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, חילוניים וחרדים, לכולם יש פעילות מותאמת, מבחינת שפה ותוכנית לימודים".
פרט ללימודים עצמם, שחלקם בסטנדרטים גבוהים מאוד, כמו למשל מחשבים משוכללים, תוכנות לימוד חדישות, מדפסות תלת מימד ועוד, מסייעים חברי צוות החינוך של בית הספר בהכנת הילדים לקראת הליכים ניתוחיים, מפשוטים ועד מורכבים יותר. כך למשל מוקדשים חלק מהשיעורים להכנות הילדים לבדיקות דם, בדיקות דימות, פעולות פולשניות ועד ניתוחים, כשהתהליך מלווה בעזרים חינוכיים שונים, הממחישים, בצורה פשוטה וברורה, את התהליך שעומד הילד לעבור.

2 צפייה בגלריה
סיגל צדוק-שאקי. מתזזת בין הכיתות בקפלן
סיגל צדוק-שאקי. מתזזת בין הכיתות בקפלן
סיגל צדוק-שאקי. מתזזת בין הכיתות בקפלן
(צילום : קובי קואנקס)

כל אלה, מסבירה צדוק–שאקי, מתנהלים בשיתוף פעולה מלא עם שאר חברי צוות בית החולים לילדים.
"כולנו עובדים יחד, ובכל בוקר הצוות הרפואי מעדכן אותנו מי חדש במחלקות, מה הצרכים שלו ומה מצבו", אומרת המנהלת, "חשוב לנו שהילד ירגיש בנוח וישמור על רצף שגרה, כשהסלוגן שלנו הוא 'מקום בריא לילד החולה'".
מנהלת הסיעוד במחלקה הכירורגית של בית החולים לילדים, מרינה שטרייטר, מוסיפה: "אנשי בית הספר עושים עבודת קודש, ומבחינתנו, זה 'בילד אין' בתוך בית החולים".
"יש לסיגל צוות מהמם, וכל ילד שמגיע לפה יודע שתמיד ישלימו לו פה את מה שהוא מחסיר בבית הספר שלו. למורות יש גישה מדהימה לילדים, והאמת היא שבקיץ התגעגעתי ממש לדבר הזה".
"אנחנו מאוד שמחים להיות פה, זו שליחות ומטרה חשובה", מסכמת צדוק–שאקי. "אחרי שנים של עבודת פיקוח במשרד החינוך הגעתי לפה כי אני צריכה להרגיש מקרוב את הפדגוגיה, לראות את התלמידים, אני צריכה קשר ישיר".

קראו גם:

"יש לנו פה שיתופי פעולה מדהימים וזה מה שיוצר את הקסם הזה. כמובן שגם עם העירייה, ועם זוהר בלום, מחזיק תיק החינוך, הרי אנחנו בית ספר של העירייה, ויש גם קשר ישיר עם המפקחת מטעם משרד החינוך, מירי קינן, זה פשוט נהדר".
מחזיק תיק החינוך והמועמד לראשות העיר זהר בלום, בירך: "מינהל החינוך בעיריית רחובות יחד עם המרכז הרפואי קפלן גאים לפתוח את שנת הלימודים תשפ"ד לטובת בני הנוער המאושפזים במחלקות הילדים, על מנת שישמרו על הרצף החינוכי ויזכו להתפתח בצורה אופטימלית בהתאם למצבם הרפואי והנפשי. אני נרגש לפתוח את המרחבים הלימודיים החדשניים המותאמים למאה ה־21, שיספקו מרחב לימודי חינוכי מתקדם עם אמצעים טכנולוגיים ותוספות אינטראקטיביות לטובת הנוער".