המסע להבאת ילד- לעולם אינו קל. את זה חווים ליעד גלנץ וד"ר קובי פרל, בני זוג מרחובות שמחפשים כבר תקופה פונדקאית בארץ. זאת במטרה להתחיל את התהליך שיהפוך אותם להורים ומשפחה. קובי וליעד הם אחד מהזוגות שעברו את הוועדה לאישור הבאת ילד בפונדקאות בארץ, יחד עם עוד 50 זוגות, בעקבות חוק הפונדקאות שעבר לראשונה בארץ בחודש ינואר. "אנחנו כבר ממש רוצים להכיר אותה", הם אומרים, "את האישה שתוכל לעזור לנו להביא לעולם ילד או ילדה, שיהיו עטופים בכל כך הרבה חום ואהבה מאיתנו ומהמשפחות שלנו שתומכות בנו לאורך כל הדרך".
2 צפייה בגלריה
ליעד וקובי
ליעד וקובי
ליעד גלנץ וקובי פרל. "בשנינו בוער הרצון לגדל, לחבק, לחנך, לאהוב"
(צילום: שאול גולן)
קובי הוא רופא מתמחה במחלקה הפנימית ב"אסף הרופא" וליעד הוא ביולוג חוקר שלומד ועובד במכון ויצמן. הם נישאו לפני כמה חודשים ומתגוררים ברחובות. לצד הקריירות העמוסות של שניהם, משימת חייהם היא למצוא פונדקאית, וזו משימה שלגמרי מוטלת על שניהם בלבד.

ביקוש גדול

"לפני ארבע שנים היה איזה גל התבטאויות מאוד קשה בכנסת ואחריו גל הפגנות, חוק הפונדקאות נפל, ומאה אלף איש הגיעו לכיכר רבין להפגין", מספר ליעד (30) מרחובות. "הייתי בפריז עם חברים וזה כל מה שהתעסקתי איתו, וזה מעסיק אותי הרבה שנים, ידעתי שביום מן הימים ארצה להפוך להורה באמצעות פונדקאות ובשנה שעברה כשהחוק השתנה, שלחתי לקובי בהתרגשות הודעה – הנה, אפשר".
זה היה רגע מכונן עבור הזוג שהיה בשיא ההכנות לחתונה שהתקיימה לפני ארבעה חודשים, בעיקר כי תמיד הם ידעו שירצו ילדים, וחוו קושי עם הרעיון של פונדקאות מרוחקת בארה"ב, שמצריכה התנתקות לחודש ושהייה בארץ לא מוכרת ללא המשפחה התומכת. גם הרעיון לפונדקאות בקולומביה או מקסיקו, שתי המדינות הנוספות מלבד ארצות הברית בהן אפשר כיום לבצע טיפולי פונדקאות עבור זוגות גאים לא קסם להם, למרות ההליך הזול לעומת הארץ וארצות הברית.
כיום יש זוג גאה אחד וחלוץ בארץ שפונדקאית נושאת את הריונם הראשון, ועוד 50 זוגות גאים שעברו אישור ראשוני של הוועדה, אך קשה מאוד למצוא פונדקאית ולכן הם פנו לערוצים של פרסום, בעיקר בפייסבוק.
"עד כמה שאנחנו לא יכולים להיכנס להריון טבעי, אנחנו רוצים שיהיה טבעי כמה שניתן, ומעבר לים זה מרגיש לנו קצת מנותק. קשה לעבור תהליך כזה מבלי לדעת מה קורה שם. כאן אתה מכיר יותר וזה קרוב לבית, אז אפילו אם זה יהיה בצפון זו רק נסיעה של שעתיים", אומר ליעד.
"בסוף אנחנו ערים למורכבות ומודעים אליה, בארץ העלות לא נמוכה משמעותית מארצות הברית, ההבדל מסתכם בסופו של דבר בכ־100 עד 150 אלף שקל ולארץ יש את המורכבות שלה. קשה למצוא פונדקאית, אנחנו מדינה קטנה ויש מעט נשים שרוצות לעשות את זה, יש ביקוש גדול של זוגות הטרוסקסואליים וזוגות חד־מיניים, אז יש המון ביקוש ומעט היצע", הוא מסביר ומוסיף שבארץ התהליך הוא כזה שהם בוחרים בפונדקאית והיא בוחרת בהם, כאשר ישנו בסיס להתאמה אישית שמוביל לקשר במהלך ההריון ופעמים רבות גם אחריו.
איך זה עובד? יש תור?
"אין איזה בנק שניגשים אליו ועומדים בתור, בסוף אנחנו עכשיו צריכים למצוא לעצמנו את הפונדקאית. יש המון גופים וסוכנויות ויש כמה וכמה נשים שהיו זקוקות לפונדקאית או היו פונדקאיות בעצמן והפכו למלוות", הוא מסביר, והם עצמם לאחרונה מלווים באישה כזו שפתחה סוכנות בוטיק.
אז מה התהליך כולל? כל אחת יכולה להיות פונדקאית?
"היא צריכה לעבור דרך ועדה של משרד הבריאות, יש קריטריונים יבשים שהם מאוד מקפידים עליהם", מסביר קובי (34). "צריך לוודא שהפונדקאית באה מתוך המטרות הנכונות ולא מתוך צורך כלכלי, אנחנו לא מתעלמים מהסכום, אבל לא יאשרו מישהי שנמצאת בחובות וצריכה את הכסף וזו המטרה שלשמה היא עושה את הפונדקאות. היא צריכה להיות בין גיל 22-39, עם ילד אחד לפחות, לא יותר מארבע לידות, שהלידות היו תקינות, עד לידה אחת בקיסרי, ללא עודף משקל קיצוני, דיכאונות אחרי לידה, רקע פסיכיאטרי ועוד", הוא מסביר.
היו לכם פניות של פונדקאיות פוטנציאליות מהפייסבוק?
"פנו אלינו שמונה נשים, אבל אף אחת לא ממש עמדה בקריטריונים. היו גילאים מבוגרים, הייתה מישהי שחיה באירלנד ועושה רילוקיישן, חשבה שהיא אולי יכולה לסייע, אבל היא ויתרה על האזרחות. היו נשים שהתרגשו וראו את הפוסט, והיו שפנו ואז עשו גוסטינג", מסביר ליעד.
החיפוש מתיש?
"נפשית מאוד".

קיראו גם:


אהבה מדייט שלישי

הם הכירו בטינדר, מה שהתחיל כהידלקות קטנה ומאץ' התקדם בתוך זמן קצר לדייט. קובי רק יצא מהארון שנה קודם לכן וליעד כבר היה מגיל 18 מחוץ לארון, ליעד גר ברחובות מעל הבלקינד וקובי אצל ההורים ברמת החייל.
"הוא קצת מרח אותי, אמר שהוא מדבר עם כמה במקביל ואני אמרתי לו שאני לא אופציה שנייה", אומר ליעד וצוחק. "התחלנו להתכתב והוא אמר לא, אני מתל אביב, אתה מרחובות, זה לא יעבוד. באותו סוף שבוע הייתי אצל ההורים שלי בהרצליה ונפגשנו במקס ברנר ברמת החייל, אחר כך ישבנו על הדשא ויום אחרי כן הוא קנה 12 כרטיסיות נסיעה לרחובות", מספר ליעד עם חיוך מרוצה.


2 צפייה בגלריה
ליעד וקובי ביום חתונתם
ליעד וקובי ביום חתונתם
ליעד וקובי ביום חתונתם
(מיה אמדו)

ליעד החל ללמוד בפקולטה ברחובות בשנת 2017 תואר ראשון בביוכימיה וביוטכנולוגיה, ותוך כדי התואר החל לעבוד במחקר של אימונולוגיה במכון ויצמן, במעבדה שמחפשת תרופה לסרטן העור. כיום הוא עושה תואר שני במכון ויצמן לצד העבודה במחקר, יש לו גם תואר בכימיה וביולוגיה ודוקטורט בביואינפורמטיקה.
ילד חכם ייצא לכם.
"העיקר שיהיה, נקבל אותו איך שהוא", אומר ליעד. "חיכינו שקובי יהיה לקראת סוף ההתמחות בבית חולים אסף הרופא ושנה הבאה הוא מסיים".
כשקובי סיים את הלימודים שלו, חצי שנה אחרי שהכירו, הוא טס לשלושה חודשים לטיול במזרח. ממש לפני הנסיעה, קובי רצה להפתיע את ליעד עם מתנה - כדור כדורסל איתו יוכל לחזור לשחק כמו שרצה. "בפעם הראשונה הכל היה בסדר, בפעם השנייה הוא קרע את המיניסקוס ושבוע לפני שטסתי לתאילנד הוא היה צריך לעבור ניתוח, הוא היה על הספה אצל ההורים שלו במשך חודשיים ואז כשהייתי בווייטנאם אמר שיש סיכוי שיצליח להצטרף אליי", מספר קובי.
ליעד אומר שהיה בתקופת מבחנים, "רק למדתי ושבוע לפני המבחן האחרון אישרו לי ללכת שוב על הרגל, הזמנתי כרטיס וטסתי". הם בילו יחד חודש במזרח, יום לפני החזרה ארצה ליעד החליק על כתם שמן וקרע את המיניסקוס שוב.
אחרי שחזרו קובי התחיל סטאז' במרכז הרפואי אסף הרופא, הם עברו לדירה החמודה שלהם ברחוב אהרוני ברחובות, ולפני שנה זכו בחידון של מכון ויצמן. הפרס - חופשה במלון בראשית. לשניהם היה ברור שתהיה הצעה ואכן זה קרה שם - קובי הציע לליעד נישואין.
הם מספרים כי כבר בתחילת הקשר ידעו שהם רוצים להיות הורים. ליעד: "בערך מהפגישה השלישית שלנו דיברנו על כך שבשנינו בוער הרצון לגדל, לחבק, לחנך, לאהוב. עם השנים הרצון הזה רק הלך והתחזק והתגבשה ההבנה של הדרך הקשה והסבוכה שעלינו להתחיל לצעוד בה".

דרושה פונדקאית

מעט אחרי החתונה הם התחילו לברר - איפה אפשר לעשות פונדקאות, מה יותר כדאי? פונדקאות בארצות הברית, פונדקאות בישראל ולהיות בין החלוצים? "בשלב ראשון החלטנו איפה אנחנו עושים את זה, האופציות היו ישראל, ארצות הברית, מקסיקו וקולומביה".
כאמור הם בחרו בישראל, ועכשיו הם מחפשים פונדקאית. "אנחנו רוצים להיות מעורבים", אומר ליעד. "אנחנו מודעים לקושי ולכן בחרנו לעשות את זה פה, כדי שנוכל לקחת חלק פעיל ולהיות איתה ביחד כמה שאפשר וכמה שהיא תרצה".
לפני קצת יותר מחודש הם פרסמו פוסט שגרר תגובות רבות וגם פניות מצד נשים, אך כאמור אין כרגע התאמה בכל הקריטריונים והם עדיין נמצאים בחיפושים. "בסוף אנחנו רוצים שיהיה איזשהו חיבור מעבר ללתת ולקחת, חיבור רגשי, חברי".
קובי מוסיף שהחיפוש שלהם הוא אחר מישהי שרוצה לעשות את התהליך ותהיה מסורה לו, הם לא מתעלמים מההטבה הכספית שעומדת מאחורי התהליך, אבל פשוט לא רוצים שזה יהיה המניע, ובחג הסוכות הבא הם מקווים להפוך להורים ולהגשים את חלומם להקים משפחה יחד. "כנראה שאין הרבה מחוות נדיבות ואנושיות יותר ממעשה הפונדקאות, וכבר עכשיו אנחנו אסירי תודה", כתבו השניים בפוסט שפרסמו לאחרונה, "אם אתם מכירים אותה, את זו שיכולה לשנות את חיינו, נשמח מאוד שתחברו בינינו".

התנאים להיות פונדקאית בישראל:
  • תושבת ישראל
  • בגיל 22 עד 38
  • רווקה או נשואה שהרתה בעבר וילדיה גדלים איתה
  • לא הרתה יותר מחמש פעמים
  • אינה קרובת משפחה של אחד מההורים המיועדים
  • מצב בריאותי פיזי ונפשי תקין
  • מחוסנת מפני קורונה
  • לא מעשנת/שותה אלכוהול/משתמשת בסמים
מעוניינת או מכיר/ה מישהי שעשויה להיות מעוניינת? ניתן לפנות במייל: liadglanz1@gmail.com