העיר רחובות משדרגת את נושא איכות הסביבה: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה לאחרונה תקן מחייב לבנייה ירוקה בעיר.
בשנה האחרונה מקדמת הוועדה העירונית לאיכות הסביבה ולקיימות תכנית עבודה כוללת. הוועדה, שמוביל סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר, יניב מרקוביץ', הוקמה במסגרת תכנית "ברית ערים לאיכות הסביבה" של פורום ה- 15 לאחר חתימת העירייה על אמנה לשיפור איכות החיים והסביבה.
2 צפייה בגלריה
איכות סביבה קיימות, שאטרסטוק
איכות סביבה קיימות, שאטרסטוק
איכות סביבה קיימות, שאטרסטוק
מטרת הוועדה היא לפעול לאיכות החיים והבריאות של תושבי העיר, להגן על משאבי הטבע והסביבה כחלק מהמאמץ העולמי והישראלי להגן על אקלים כדור הארץ, וכן לטפח עירוניות חיה ומשגשגת. בשבוע שעבר התממש עוד מרכיב בתכנית העבודה, עם קבלת אישורה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה על אימוץ התקן הישראלי לבנייה ירוקה (ת"י 5281), כמדיניות עירונית מחייבת.
במסגרת הדיון הציג רזי בארי, מנהל מחלקת תכנון אסטרטגי במינהל ההנדסה, את הרקע בנושא הבנייה הירוקה, וכן מחקרים עדכניים המצביעים על כדאיות הבנייה ירוקה במספר עניינים:
עלות הבנייה – בנייה ירוקה אינה יקרה יותר לעומת בנייה רגילה, ובמקרים מסויימים- זולה יותר.
2 צפייה בגלריה
בניין עיריית רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
בניין עיריית רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
בניין עיריית רחובות | צילום דוברות עיריית רחובות
ביקוש לדירה – דירה בתקן "ירוק" נהנית מביקוש גדול יותר, שמתבטא במחיר גבוה יותר וזמן "מדף" עד למכירה - קצר יותר.
הוצאות שוטפות – מרכיבי הבנייה הירוקה חוסכות לדיירים הוצאות שונות כגון מיזוג, תאורה וכו'.
תרומה לסביבה וחזון רחובות 'עיר ירוקה' – מבנים אחראים יותר מכל גורם אחר לצריכה העולמית של משאבי הטבע והאנרגיה. הבנייה הירוקה תסייע בהפחתת זיהום אוויר ופליטות גזי חממה ותורמת.
בפגישות שנערכו בין ראש העיר, גורמים במינהל הנדסה, ה.ל.ר וארגון הקבלנים ברחובות סוכם כי קיימת נכונות של כל הגורמים , לקדם את הטמעת התקן , והוחלט לקדם החלטה זו על בסיס מתווה פורום ה- 15. ההחלטה מתייחסת לבנייה רוויה למגורים (5 קומות ומעלה) וכן לבנייה למשרדים בהיקף של 5,000 מ"ר ומעלה. הבקרה על עמידה בתקן- חלה על היזם, ומבוצעת על ידי מכוני בקרה חיצוניים בשלבים שונים של הבנייה.
יישום ההחלטה יתבצע באופן הדרגתי, כאשר היא תחייב החלטות וועדה שיתקבלו החל מתאריך 01.01.2020. ראש העיר, רחמים מלול: "אנחנו שמחים לחדש ולחייב בעיר תקן בנייה ירוקה, שיביא לבנייה איכותית יותר, אשר גם שומרת על הסביבה".
סגן ראש העיר, המכהן גם כיו"ר הוועדה העירונית לאיכות הסביבה ולקיימות, עו"ד יניב מרקוביץ': "זהו עוד שלב בדרך להפיכתה של העיר לעיר שחושבת סביבה, ומקדמת את איכות הסביבה וההגנה עליה".