תוכנית לשכונה חדשה ברחובות שאושרה בשבוע שעבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ובמסגרתה ייבנו בשנים הקרובות 6,500 יחידות דיור במזרח העיר על שטחים פרטיים שבין כביש העוקף המזרחי לכביש מספר 40, מעוררת מחלוקת בקרב תושבים.
1 צפייה בגלריה
השטח המיועד להקמת הדירות | צילום: שי אלבלינג
השטח המיועד להקמת הדירות | צילום: שי אלבלינג
השטח המיועד להקמת הדירות | צילום: שי אלבלינג
עיקר הטענות מגיעות על רקע הכוונה להפוך בתוך כמה שנים למעלה מ־1,200 דונם של שטחים פתוחים לשכונות מגורים ולאזורי מסחר ותעסוקה. לא מעט פעילי סביבה מביעים חשש מההשלכות על הטבע, ומתריעים גם על פגיעה באיכות החיים.
כדי לקדם את המאבק שלהם הפיצו בסוף השבוע שעבר הפעילים עצומה ברשת תחת הכותרת 'מצילים את רחובות מאסון אורבני'. מנסחיה קוראים לתושבים לחתום על העצומה שהופצה ברשתות החברתיות, ובראשה קריאה למועצת העיר רחובות ולוועדות התכנון "להקפיא את תוכנית הבנייה המסוכנת בשטחים הפתוחים, ובמקומה לקדם חלופה שמתחשבת בתושבים".
לטענת פעילי הסביבה, הוצאתה לפועל של התוכנית, כפי שהוצגה במועצת העיר, תגרום נזק רב לתושבים. לדבריהם, היא תביא לדלדול שטחים ירוקים ותגביר את הצפיפות בכבישים.
"משהו חייב לקרות כי התוכנית, כמו שהיא, פשוט מסוכנת ולא הגיוני שהיא תצא לפועל", אומר ירון דרורי, פעיל סביבה תושב העיר. "לא ייתכן שהעירייה ורשויות התכנון ישתפו פעולה עם בעלי קרקעות פרטיים שימכרו את הקרקע תמורת הון ועל השטחים המדהימים ייבנו מגדלי ענק".
דרורי ופעילי סביבה ותושבים בעיר מתכוונים להקים ועד פעולה, ולגבש דרכי פעולה חוקיות במטרה למנוע את המשך קידומה של התוכנית. "המאבק הזה לא יהיה קל, אבל לא נוותר כל כך מהר כי הסביבה והטבע העירוני חשובים לנו - ולכולנו מגיע ליהנות מהם", אומרים הפעילים. "יש לנו את הכוח הדרוש, והעצומה היא שלב ראשון שבאמצעותו נוכל להתחבר למי שמתנגדים למהלך".
מעיריית רחובות נמסר: "התוכנית כוללת פתרונות תנועה, שטחים פתוחים ושטחים למבני ציבור שיבטיחו מענה הולם לפיתוח המקודם. בבניית עקרונות התוכנית עם צוות התכנון העירוני שותף צוות מומחים בתחומי התנועה, נוף, סביבה, כלכלה, חברה, תשתיות ועוד. בחודש הקרוב יערך מפגש שיתוף ציבור שבו תוצג התוכנית לתושבים וייערך דיון לקבלת הצעות לפיתוח מיטבי".