"זהו יום קשה. מצער מאוד שהדם של הילדים שנרצחים הוא הפקר. השבוע ראינו את הביזיון שבמערכת המשפט, שאין בה טיפה של צדק ולא מסוגלת להרשיע ברצח קטינים, גם כשמדובר ברצח מתוכנן מראש", כך התייחס איציק מואטי, אביו של אורגיל מואטי ז"ל שנדקר למוות לפני כשלוש שנים, להכרעת הדין של בית המשפט המחוזי לנוער השבוע.
אמו של הנער אורגיל מואטי: "בזה לבית המשפט" כבר הורדתם את האפליקציה של mynet?
שלוש שנים בדיוק חלפו מהיום שבו נמצא אורגיל מואטי שותת דם בפינת רחוב פרשני ברחובות, זאת לאחר שנדקר בראשו ובבטנו על ידי מספר נערים שאיתם הסתכסך מספר ימים קודם לכן בגלל חוב כספי.
השבוע הגיע הרכב השופטים להכרעה, לפיה הנער שנעץ סכין מטבח בבטנו של מואטי יורשע רק בעבירה של הריגה ולא ברצח, כפי שדרשה בתחילה הפרקליטות.
פרשת הדקירה הקטלנית הייתה מהמזעזעות שידעה העיר. שלושת הנערים הסתכסכו יום קודם לכן עם הנער בן ה־17 על החזר חוב של 300 שקלים. הם הגיעו לסביבת ביתו של מואטי ואיתרו אותו ב'גן היובל' הנמצא בסמוך.
מכתב האישום עולה, כי אחד מהנאשמים שלף סכין יפנית שבה הצטייד עוד קודם לכן וחתך את מואטי בראשו. מואטי החל להימלט מהזירה ושלושת הנאשמים האחרים רדפו אחריו. המרדף התנהל עד לסמטה סמוכה, שם התחנן מואטי בפני השלושה ואמר להם: "קחו את מה שיש לי בכיס, קחו את הכסף, רק אל תגעו בי".
תחנוניו של מואטי לא עזרו, ונאשם אחר שהיה בקבוצה נעץ את הסכין בבטנו. הדקירה הקטלנית הובילה לאיבוד דם רב, דבר שבסופו של דבר גרם למותו של מואטי.
ההליך המשפטי היה ארוך מאוד. על פי טענת צוות ההגנה של הנער המואשם, הדקירה נעשתה בשוגג מבלי שמי שביצע אותה יכיר בתוצאותיה הקטלניות. לטענת פרקליטו של הנער, עו"ד מוטי אדאטו, במנוסתו של מואטי מהזירה הוא נתקל במרשו, והמפגש ביניהם היה זה שגרם למואטי להידקר מהסכין שבה הוא אחז, זאת מבלי שהוא היה מודע לכך.
בשאלה זו התבקש בית המשפט להכריע, כשבסופו של דבר קבע כי הדקירה הבודדת שבוצעה בבטנו של מואטי הייתה כזו שלא ניתן לייחס למי שביצע אותה כוונה תחילה לגרימת מוות. יחד עם זאת קבע בית המשפט, כי יש לייחס לו עבירת הריגה. "הנאשם לא הוכיח בהתנהגותו המאוחרת את יחסו האמיתי לאפשרות מותו של מואטי ונהג בשוויון נפש מוחלט", נכתב בהכרעת הדין. "כאשר ברח מהסמטה תוך הפקרתו של מואטי פצוע ושותת דם, כאשר נמנע מלקרוא למד"א - הוא הראה שהוא אדיש לחלוטין לאפשרות מותו של מואטי. כמו כן, הוא לא ניצל את ההזדמנות שניתנה לו בבית המשפט ולא נתן כל הסבר מניח את הדעת להתנהגותו זו".
בשולי הדברים ציין ההרכב, שדעתו אינה נוחה מהתנהלות המשטרה בניהול החקירה, אולם הדבר לא היה במידה שישפיע על החלטתו. בהכרעתו סיפק בית המשפט הסבר לכך שדקירה בודדת בבטן ולא באיבר רגיש מאוד כמו החזה או הלב, מספיקה על מנת שלא להרשיע בעבירה של רצח, כפי שעולה מהמקרה של מואטי, בו ישנה חשיבות רבה יותר לכך שמדובר בנערים.
עו"ד אדאטו ציין בעקבות הכרעת הדין כי בית המשפט קבע שיש בעייתיות בהתנהלות היחידה החוקרת, שבתיעוד לקוי יצרה מציאות ולא בחנה את העובדות. "להבנתנו, מחדלי היחידה החוקרת, כמו גם העלמת הראיות שבוצעה שם, מחייבת תשובות לא רק לנאשם הספציפי אלא לציבור הכולל, שזהו השירות שהוא מקבל".