בזמן שהוא משרת במילואים, יצא לאור ספרו השלישי של איש העסקים והקמפיינר גילי (גיל-עד) כהן מרחובות. הספר "חורים שחורים" מתאר את סיפורו של ארז, טיפוס שמדחיק את האירועים הקשים בחייו - החל מילדותו, דרך שירותו הצבאי ביחידת מסתערבים ועד לחייו הבוגרים יותר כבעלים של בר מצליח אקטואלי מתמיד.
4 צפייה בגלריה
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
(צילום: ישראל דואני)

כמי שגר בעיר רחובות וניהל בה בתי קפה שוקקים, כהן יודע מה זה לא לראות את האור בקצה המנהרה – אישית, צבאית ומקצועית. ויש לו מסר לחיילים שיחזרו מהמלחמה.

הטראומה


זהו ספרו השלישי של כהן לאחר שני ספרי עיון הגיגים ומחשבות פילוסופיות. "אחריהם הרגשתי שאני בשל יותר לכתוב פרוזה", מספר כהן. "התחלתי לכתוב מעין יומן מסע שמתאר את סיפור החיים של דמות דמיונית שהיא צעיר שנולד למשפחה חרדית-דתית מרחובות וקוראים לו ארז מעוז".

קראו גם:

אבל כמו שקורה פעמים רבות, הדמות ומה שהיא עוברת התערבבו עם החיים האמיתיים של הכותב, ובמקרה הזה עם אירועים שכהן עבר בחייו. אבל הוא מבהיר: "זה לא דוקופיקשן ובטח שלא אוטוביוגרפיה. זו פשוט פרוזה שבחלקה מבוססת על אירועים אמיתיים וחלקם דמיוניים לחלוטין. ארז מעוז זה אני, אבל אני זה לא ארז מעוז".

4 צפייה בגלריה
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. יומן מסע
(צילום: ישראל דואני)

ארז הוא טיפוס שמדחיק את האירועים הקשים שקורים בחייו - החל מילדותו, דרך שירותו הצבאי ביחידת מסתערבים ועד לחייו הבוגרים יותר כבעלים של בר מצליח. הוא צעיר שמתמודד עם מרוץ החיים ונושא תיק כבד של חסכים ומצוקות על גבו, כמו רגשות נחיתות עדתיים וסוציואקונמיים, חוסר קבלה עצמית והרס עצמי.
"הקטליזטור שהופך את כל המרכיבים הללו לחומר נפץ פעיל זו פוסט טראומה מודחקת שארז נושא מתקופת שירותו הצבאי ומאלצת אותו להתמודד עם כל החורים השחורים של חייו.
"בסופו של דבר הריפוי של ארז והקבלה העצמית שלו מתרחשים רק לאחר משבר גדול ולא צפוי שהוא חווה".
יש לך עצה טובה לחיילים שנלחמים בשדה הקרב?
"אני אענה לשאלה דרך הסיפור של ארז שהוא לא פוסט טראומטי קלאסי כפי שאנו מכירים עם תסמינים ותבחינים מוכרים. אלא הוא יותר מה שאני מכנה "נורמלי לכאורה". יש הרבה מאוד צעירים כמו ארז שלאור שירותם הצבאי סוחבים פוסט טראומה רדומה או מוסווית. האנשים שמסביבם אינם מבינים מדוע הם לא מצליחים לנהל חיים שגרתיים, לנהל זוגיות בריאה ויציבה, למצוא עבודה קבועה וכו'. לדעתי אחרי המלחמה הזו יהיו עוד עשרות אלפים 'נורמאלים לכאורה' כאלה - חיילים, אנשי זק"א ואזרחים.
השירות הצבאי של ארז הוא בתקופת האינתיפאדה השנייה. חלק מהמבצעים בהם הוא לוקח חלק מתרחשים בדיר אל בלאח ובאל בורייג' שאלו מקומות בהם צה"ל פועל היום. "אז, לא ממש שוחחו איתנו ופשוט נזרקנו לאזרחות עם כל מטעני הנפץ הפנימיים. היום יש יותר פתיחות וחשיבות לנושא החוסן האישי וההתמודדות ולמרות שזה קשה צריך לפתוח ולדבר על הדברים הללו ולא להדחיק אותם".

4 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(צילום: ישראל דואני)

הריפוי


כהן הוא אדם חובש כיפה שמגדיר עצמו אדם מאמין. "באופן כללי אני חושב שהאור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך. אפשר לנבול ולשקוע בתוך החור השחור, אבל אפשר גם להשתמש באנרגיה שלו ולתעל אותה לטובה, בדיוק כמו חורים שחורים בפיזיקה שהם סיום של משהו אבל גם התחלה של משהו חדש".
מה המסר הכי בולט מדמותו של ארז בספר?
"כל אחד יכול לקחת מהמסע של ארז את המסר הרלוונטי לחיים שלו, אבל לי חשוב לציין שבסוף זה רומן. זה סיפור על אהבה ולא על קיפוח, על חסכי ילדות או על פוסט טראומה. בסופו של דבר רק האהבה שארז זוכה לה מרפאת אותו וגורמת לו לאהוב את עצמו.

4 צפייה בגלריה
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. "האור הכי גדול מגיע דווקא מהחושך"
גילי כהן. "לא פשוט לחזור ולדבר על פוליטיקה"
(צילום: ישראל דואני)

מלחמה ובחירות


גילי כהן נשוי לשחקנית מורן גרוס והם זוג מוכר בעיר. הוא אב לשלושה, איש עסקים ויועץ אסטרטגי, סרן במיל'.
כהן הוא גם מנהל הקמפיין של ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, ושל ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך. "אחרי יותר ממאה ימי מילואים אני מודה שזה לא פשוט לחזור ולדבר על פוליטיקה ועל בחירות. משהו בפרופורציות משתנה. אנשים איבדו את היקר להם מכל ושום דבר לא יכול להשתוות לזה או לשנות את זה. הכל נראה משני, קטן ופחות משמעותי.
"אנחנו חיים בתוך תקופה שהנכדים שלנו ילמדו עליה בשיעורי היסטוריה. כל המדינה השתנתה ואני מרגיש שגם אני לא אותו אדם שהייתי לפני השבעה באוקטובר. נושא האחדות בעם מעסיק אותי הרבה יותר מאשר רק להיות בצד הצודק. היום הסיפור שלנו כעם וכמדינה חשוב לי יותר מהסיפור הקטן והאישי שלי".