כבר עשרות שנים פועל בית הספר הפתוח ברחובות בשכונת חבצלת. כבר למעלה מעשור מתנהלות שיחות על שיפוץ המבנים הרעועים שבו. לפני שנתיים הדיבורים הבשילו לכדי תוכנית מעשית ובעוד כשבוע אמורים השופלים לעלות על השטח ולהרוס את מבני בית הספר הישנים, שאחריהם יוקם מבנה חדש למוסד.
2 צפייה בגלריה
המבנים שייהרסו
המבנים שייהרסו
המבנים שייהרסו
(צילום: יעל גוראון)
קראו גם:
אלא שהעבודות צפויות להימשך - במקרה הטוב - שנתיים, וזאת כאשר עדיין אין פתרון מוסכם על מסגרות לתלמידי בית הספר הפתוח לשנה הקרובה.

לא לפיצול

התוכנית שהוצעה להורים היא פיצול בית הספר לשלושה: ילדי הגן יעברו למתחם גנים ברחובות החדשה, ילדי בית הספר היסודי למבנה בית הספר חצרות המושבה עם חומת הפרדה בין שני זרמי החינוך, וילדי התיכון יעברו או למבנה בית הספר נעמ"ת שננטש השנה או למבנים חדשים באתר הבנייה בתוך בית הספר הפתוח כיום.
לא רק ההורים של בית הספר הפתוח ממש לא משתגעים על הרעיון לפצל את בית הספר, אלא גם בחצרות המושבה לא אהבו את הכוונה להקצות חלק מהשטח שלהם לתלמידים מבית הספר הפתוח.
הורי ועד בית הספר הפתוח יוסי צונג, תאודור אריאל עמר, ד"ר איריס ויסמן ויעל גוראון אומרים שהם מבינים את החשש מעירוב של שני בתי הספר, אך שבכל מקרה מבנה חצרות המושבה אינו מתאים להם ואין הם מעוניינים לעבור אליו. "כשמישהו אומר בית ספר פתוח הוא מיד חושב על אנשים מפונקים עם כסף, אבל נכון לשנת 2017 וגם נכון להיום בית הספר הפתוח הוא הצפוף בארץ גם מבחינת מטרים של כיתה וגם מבחינת שטח", מסבירה ד"ר ויסמן. "שטח האדמה לא השתנה ואחרי הרבה דיונים היינו מוכנים לחזור אליו והעירייה לא הציעה לנו שטח אחר, אנחנו עושים הרבה פשרות מעצם העובדה שבית הספר מוכר ורשמי ואנחנו מחויבים בחוקי משרד החינוך כי זו החלטה אידיאולוגית להיות כלכלית נגישים, אז יש פשרות שאנחנו מוכנים לקבל ואנחנו לא מפונקים, אבל יש דברים שאנחנו לא מוכנים לקבל".
ד"ר ויסמן מסבירה שאין היגיון לחבר בין שני בתי ספר עם הרגלים שונים ומתודיקה שונה כשהם שומעים זה את זה וחולקים חצר, מה גם שחצי מילדי הפתוח נמצאים כל הזמן בחצר ובבית הספר בחצרות המושבה אין מספיק מקום בחצר לצורך העניין.
אריאל עמר, לו שני ילדים בכיתות ב' ו־ד' בבית הספר הפתוח, מסביר שעיקר החששות של הורי חצרות המושבה, נובע מחוסר היכרות והבנה מהו בית הספר הפתוח, והחשש מכך שילדיהם ייחשפו לאופציות חינוך אחרות. יוסי צונג מוסיף לדברים שהורי חצרות המושבה עשו מעשה חמור בכך שניכסו לעצמם נכס ציבורי, "בית הספר הוא של עיריית רחובות ולא שייך לאף הורה בטאבו", הוא מציין.

אידיאולוגיה בית ספרית שאין להפר

ועד ההורים מסביר שההפרדה המוצעת בין 13 הכיתות של בית הספר היא לא פחות מפגיעה באידיאולוגיה של בית הספר, "ערכנו סקר בין ההורים ובאופן גורף ישנו רוב עצום לשמירה על רצף של 13 שנים ואפס הפרדה ופיצול", מסביר צונג.
2 צפייה בגלריה
תלמידי בית הספר
תלמידי בית הספר
תלמידי בית הספר
(צילום: יעל גוראון)
"בית הספר הפתוח מחנך דורות של ילדים, בוגריו הם מקור לגאווה בעיר. לכן ההשקעה בחינוך כזה לא יכולה להיות רק של ההורים", אומרת גם יעל גוראון. "לעיריית רחובות צריכה להיות מחויבות ברורה ומתמשכת, למציאת מקום חלופי ראוי בזמן הבינוי, ולשמירה על ייחודיות בית הספר לאורך השנים שעוד יבואו".

"היה זמן להתכונן"

למרות הצעות שונות שוועד ההורים העלה מול העירייה, נכון לרגע זה אין פתרון ובית ספר השיטה עומד בפני הריסה. "בית הספר קיים 40 שנה ומעולם הוא לא היה במקום גבוה בסדר העדיפויות של העירייה וחבל", אומר צונג. "אנחנו קרוב ל־400 הורים שבחרו אידיאולוגיה מסוימת, לבית הספר יש מסורת, לא ניתן לבוא ולפרק את זה, באף בית חינוך אחר לא היו מקבלים את זה".
הם מסבירים שמי שמכניס את ילדו לבית הספר הפתוח בגן החובה, מעוניין שהוא יסיים את בית הספר בכיתה י"ב, וברגע שהגן יעבור לקמפוס ברחובות החדשה, היסודי לחצרות המושבה והתיכון לנעמ"ת בלב העיר, ייאלצו חלק ניכר מהמשפחות לנסוע בכל רחבי העיר כדי לפזר את הילדים במסגרות בבוקר ולאסוף אותם אחר הצהריים.
"שום דבר לא בא בהפתעה", אומרת ד"ר ויסמן. "אפשר היה להתכונן לכך שנתיים, באנו לעירייה עם כל מיני רעיונות, ראינו את בית ספר עץ החיים בקריית משה, שיש בו מספיק כיתות לימוד וחצר גדולה, חודשיים מאוחר יותר אמרו לנו שזה לא מתאים, אחר כך הבנו שהכניסו לשם מכינה שגם היא לא תופסת את כל הכיתות".
ועד ההורים מסביר שבית הספר הפתוח היה מוכן לפשרות רבות, "מעל בית הספר מרחף צו הריסה שמתוכנן ל־30 ביולי ואנחנו עוד לא יודעים לאן אנחנו עוברים. אנחנו מוכנים לפשרות כואבות, אבל לא שיהרסו לנו את בית הספר לפני שאומרים לנו לאן אנחנו עוברים, אנחנו דורשים עיכוב הריסה ואנחנו רוצים שיח לגבי התנאים שלנו, אם אין מספיק שירותים ואין אולם ואין חצר, אנחנו לא נפתח את שנת הלימודים", אומר אריאל עמר. "אנחנו רוצים לדעת מה קורה עם הילדים לפני שהורסים את בית הספר ולא אחרי, העירייה פועלת בחלמאות והכל נעשה מעכשיו לעכשיו, העירייה מנסה לתפור פתרונות לא ריאליים ובמקום לחבק את החינוך הפתוח כמו בערים סביבנו, היא בוחרת להתעלל בנו".
תגובת העירייה: "בניית האגף החדש של בי"ס השיטה מגיעה לאחר שנים של מאבק מצד העירייה מול משרד החינוך ומשרד האוצר לביצוע המהלך, על מנת להעניק לתלמידי בית הספר את התשתית הטובה ביותר ללימודים. עיריית רחובות עשתה הכל - בשיתוף ההורים ובעידודם - עד שמשרד החינוך הכיר בצורך להרוס את המבנה הקיים כדי לבנות חדש. הנהלת ביה"ס והנהגת ההורים היו שותפים לכל תהליך התכנון לקראת הבניה, לרבות שותפות בתהליך הגשת הפרוגרמה לאישור משרד החינוך. ברור כי בניית מבנה חדש במקום מבנה ישן משמעותה פינוי לתקופת הביניים, שלאחריה ייהנו התלמידים ממבנה חדש.
"עיריית רחובות נערכה להריסת מבנה ביה"ס הישן ובניית המבנה החדש מבעוד מועד, בחנה את כל החלופות האפשריות והציעה הצעות בשיח ישיר ומכבד עם מנהלי ביה"ס הפתוח וההורים. הפתרון שנבחר לבסוף עלה דווקא בישיבה משותפת מצד מנהלת בית הספר שהציעה כי החטיבה הבוגרת תישאר באגף הישן בבית הספר שלא ייהרס לצורך הבנייה, בעוד שהחטיבה הצעירה תלמד בתקופת הבנייה במבנה החדש בשכונת חצרות המושבה. צר לנו שההורים בוחרים להיאבק מול העירייה במקום להיות שותפים בתהליך משמעותי, שלא קורה בערים אחרות".

לומדים במספרים:

1980: בית הספר הפתוח נוסד
2015: התיכון בבית הספר נפתח
234: מספר התלמידים בבית הספר
טווח גילים: גן חובה עד י"ב