מגוון רחב של מיני חיות בר מתגוררים איתנו או בסמיכות לנו, אך עם תנופת ההתחדשות העירונית ש"שוטפת" את ישראל, עולה החשש לחייהם. מעת לעת יוצאים אנשי תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע למבצעי חילוץ והצלה של אותן חיות, במתחמים שמיועדים להריסה ובניה מחודשת.
לאחרונה, נערכה פעילות מסוג זה במתחם חדש לבינוי באיזור קריית משה ברחובות, הנחשב לאחד הפרויקטים הגדולים בארץ להתחדשות עירונית, בשטח של אדמת חמרה עם שטחים חוליים, שכולל לא מעט שרידים של שטחים חקלאיים ובוסתנים לשעבר.
קראו גם:
לדברי עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, במסגרת הפעולה, צוות של לוכדי חיות בר שפעלו במסגרת היתר של רשות הטבע והגנים ובתיאום עם הקבלן המבצע, חילצו כ-30 זיקיות, מספר זוחלים (ביניהם חנק משריץ וזעמן זיתני) וקרפדות, שכולם שוחררו בגנים לאומיים ושמורות טבע באזור, כחלק מהיערכות לקראת הבניה בשטח.
"במציאות הישראלית, התחדשות עירונית היא הכרח כיוון שהיא מנצלת את השטח ושומרת על השטחים הפתוחים. הפעילות הזו היא חלק ממאמץ כללי שהחברה להגנת הטבע עושה בסביבה העירונית, שמטרתו למתן את השפעת הפיתוח על המערכת הטבעית ועל עולם החי. חילוץ חיות בר מוגנות מאפשר לנו מצד אחד להגן עליהן, מצד שני לפתח את הערים ולהגדיל את כושר הנשיאה האנושי בתחומן, ומצד שלישי, לשמור על השטחים הפתוחים החשובים בישראל וחיות הבר המיוחדות. נמשיך לפעול להגנתם ככל שנידרש", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
ניצלו מהמתחם המיועד לפינוי-בינוי
ניצלו מהמתחם המיועד לפינוי-בינוי
ניצלו מהמתחם המיועד לפינוי-בינוי
(צילום: יעקב בן בונן)
את המבצע יזמה חברת המועצה איטל בציר אלשיך בשיתוף חבר המועצה ד"ר אסף אל בר, וביחד סייעו בהשלמת מימון הפרויקט לאיסוף בעלי חיים בטרם יעלו הדחפורים על השטח. הפעולה בוצעה בעידוד ותמיכה של עמותת נח - ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי החיים שבראשה עומדת אלה אבין.
אבין הובילה כבר כמה פרויקטים דומים בבת-ים וירושלים וכעת גם בעיר רחובות. "הצלה בסדר גודל כזה מהווה תקדים ודוגמה לערים אחרות, ביחסן ההומאני כלפי בעלי החיים. תושבים רבים לא מודעים כלל לחיות הפעילות בתוך העיר, בייחוד בשעות הליל, ובעצם הם מהווים חלק חשוב ובלתי נפרד מהסביבה העירונית שבה אנו חיים", אמרה אבין.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: איטל, אבישי, יעקב מהחברה להגנת הטבע ואלה
מימין לשמאל: איטל, אבישי, יעקב מהחברה להגנת הטבע ואלה
מימין לשמאל: איטל, אבישי, יעקב מהחברה להגנת הטבע ואלה
(צילום: פרטי)
חברי המועצה איטל בציר אלשיך וד"ר אסף אל בר, הביעו את הערכתם לראש העיר רחמים מלול, ולמנכ"ל החברה הכלכלית ניסים סלמן, על אישור ותמיכה בפרויקט פינוי בעלי החיים באזור קרית משה. "בתקופה של תנופת בנייה ברחבי הארץ, כדאי שערים יתוו מדיניות שבה בפרויקטים משמעותיים של פינוי בינוי, יערכו סקר סביבתי ובהתאם לתוצאות ייעשה פינוי מבוקר של בעלי חיים. כך נוכל לצמצם ולו במעט את הפגיעה באיזורי המחייה של בעלי החיים ואת דחיקתם", אמרה בציר אלשיך.
כל העדכונים - חדשות רחובות